Wie ziek wordt, komt voor keuzes te staan. Industrieel ontwerper Regina The ontwikkelt keuzehulpen voor artsen en patiënten.
Wie ziek wordt, komt voor keuzes te staan. Hoe kies je de behandeling die het best bij je past, wanneer alle behandelingen een gelijke kans bieden op genezing? Industrieel ontwerper Regina The ontwikkelt keuzehulpen voor artsen en patiënten.
Een starter kun je Zorgkeuzelab bijna niet meer noemen. Sinds Regina The (37) en haar partner Klemens Karssen in 2012 de eerste stappen zetten richting het ondernemen, hebben ze 26 ziekenhuizen met meer dan vijftig zorgteams aan zich weten te binden. “Elk team begeleidt zo’n tachtig tot honderd patiënten per jaar met onze hulp”, aldus The. Van die keuzehulpen heeft ze er inmiddels twaalf in omloop, ontwikkeld in nauwe samenwerking met medisch specialisten. Voor borst- en dikkedarmkanker bijvoorbeeld, maar ook voor de behandeling van stressincontinentie. Vijf nieuwe keuzehulpen zijn in de maak.
Lastige patiënt
Onderzoek toont aan dat patiënten vaak niet goed weten dat ze keuzes hebben, en wat de keuzemogelijkheden dan zijn. De ouderwetse opvatting is: de dokter zal het wel weten. Mensen zijn bovendien bang gezien te worden als lastige patiënt wanneer ze hun mening geven. En áls een arts ze al voldoende inlicht, onthouden patiënten daar vaak maar een kwart van, omdat ze op dat moment vaak overspoeld zijn door emoties. “Hier moeten we meer mee”, vond The.
The nam deel aan het eerste YesDelft Launch Lab in 2013 en sprak daar tachtig professionals uit de zorg. “Het veld was er klaar voor, maar Klemens en ik realiseerden ons dat het zeker twee jaar zou kosten om voet aan de grond te krijgen in de zorgwereld. Waar we ons vooral mee bezighielden, was de vraag hoe we er voor konden zorgen dat zowel de zorgverlener als patiënt de hulp echt zouden gebruiken.” Door hem samen te ontwikkelen met een medisch partner, bleek het antwoord, en de tool ook vooral te blijven verbeteren en updaten.
Feedback bijhouden
“De zorgverlener moet zich betrokken voelen, én de hulp moet hem geen extra tijd kosten. Daarnaast houden we van al onze keuzehulpen per klik bij hoe ze gebruikt worden en wat de feedback is.”
Dat laatste gaat gemakkelijk. De keuzehulp is een online platform dat de arts op recept voorschrijft. Het platform ondersteunt de patiënt bij het maken van afwegingen. De arts ziet de samenvatting daarvan in één oogopslag, wat weer leidt tot een beter gesprek. De eerste keuzehulp die Zorgkeuzelab op de markt bracht, was voor gelokaliseerde prostaatkanker.
The en haar partner konden al na twee jaar prima leven van hun bedrijf en inmiddels hebben ze drie mensen in dienst. “Maar het blijft pionieren. We blijven doorleren, en het animo voor onze hulp groeit. Over vijf jaar moet het normaal zijn in Nederland dat arts en patiënt samen beslissen over de behandeling.” Dat laatste ziet The overigens nu al als haar grootste succes: iets kunnen betekenen voor patiënten. “Op het moment dat je ziek wordt, ben je jezelf niet meer. Dankzij onze keuzehulp staan patiënten weer gelijkwaardiger in het behandelproces.”
Comments are closed.