Campus

In de marge

De Delftse studentenwereld kent veel organisaties en verenigingen. Sommige daarvan leiden een onopvallend bestaan. Vandaag: The Crusaders.

Eigenlijk wilde Rinze Zeinstra samen met een mede-Virgiellid in het bezit van een Volvo 480 Turbo een heuse Volvo 480 Turboclub oprichten. Dat plan sneuvelde echter al snel. Te weinig studiegenoten beschikten over eenzelfde auto. De Volvo werd verkocht en van de opbrengst namen de twee motorrijles. Zodra het rijbewijs was gehaald, meldde het duo zich aan bij The Crusaders, de niet meer zo heel actieve motorclub van Virgiel.

“De naam is waarschijnlijk bedacht toen er nog wel eens leden aan straatraces meededen in de haven van Rotterdam”, vermoedt Zeinstra. Hij werd na zijn aanmelding meteen tot voorzitter gebombardeerd. Sindsdien bloeide de club weer op. “We houden wel eens toertochten, maar eigenlijk wordt er meer over motoren gepraat, dan dat er werkelijk gereden wordt.”

The Crusaders beschikken over de meest uiteenlopende motoren. Er is zelfs iemand met een Motoguzzi, een heel oude legermotor. Zelf heeft Zeinstra een Racer. Motorrijden is stoer en geeft veel vrijheid, weet hij. “Het is gevaarlijker dan autorijden, maar die risico’s neem je als je verliefd bent op het motorrijden.”

Het jaarlijks hoogtepunt is de ‘naakte najaarsrit’, in september. “Ik kan daar weinig over loslaten”, zegt Zeinstra, “maar kandidaat-Crusaders kunnen dan hun patch verdienen. Dat is het logo van The Crusaders, dat je op je jas kunt naaien. Dan ben je officieel lid.”

Er is nog een belangrijke regel. “Als je zevendejaars bent mag je met je motorfiets naar binnen rijden, de trap op, de sociëteitszaal in en dan moet je ‘m achter de bar zetten en mag je gratis bier tappen. Het komt wel eens voor dat iemand dat doet.” (JT)

Eigenlijk wilde Rinze Zeinstra samen met een mede-Virgiellid in het bezit van een Volvo 480 Turbo een heuse Volvo 480 Turboclub oprichten. Dat plan sneuvelde echter al snel. Te weinig studiegenoten beschikten over eenzelfde auto. De Volvo werd verkocht en van de opbrengst namen de twee motorrijles. Zodra het rijbewijs was gehaald, meldde het duo zich aan bij The Crusaders, de niet meer zo heel actieve motorclub van Virgiel.

“De naam is waarschijnlijk bedacht toen er nog wel eens leden aan straatraces meededen in de haven van Rotterdam”, vermoedt Zeinstra. Hij werd na zijn aanmelding meteen tot voorzitter gebombardeerd. Sindsdien bloeide de club weer op. “We houden wel eens toertochten, maar eigenlijk wordt er meer over motoren gepraat, dan dat er werkelijk gereden wordt.”

The Crusaders beschikken over de meest uiteenlopende motoren. Er is zelfs iemand met een Motoguzzi, een heel oude legermotor. Zelf heeft Zeinstra een Racer. Motorrijden is stoer en geeft veel vrijheid, weet hij. “Het is gevaarlijker dan autorijden, maar die risico’s neem je als je verliefd bent op het motorrijden.”

Het jaarlijks hoogtepunt is de ‘naakte najaarsrit’, in september. “Ik kan daar weinig over loslaten”, zegt Zeinstra, “maar kandidaat-Crusaders kunnen dan hun patch verdienen. Dat is het logo van The Crusaders, dat je op je jas kunt naaien. Dan ben je officieel lid.”

Er is nog een belangrijke regel. “Als je zevendejaars bent mag je met je motorfiets naar binnen rijden, de trap op, de sociëteitszaal in en dan moet je ‘m achter de bar zetten en mag je gratis bier tappen. Het komt wel eens voor dat iemand dat doet.” (JT)

Editor Redactie

Do you have a question or comment about this article?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.