Campus

‘Bij ons is iedereen welkom’

Chris Pouw is sinds twee weken dirigent van studentenmuziekgezelschap Krashna Musika. Hij is blij met de studenten onder zijn hoede. Zijn uitdaging? Een stuk technisch goed voorbereiden en in de juiste historische context plaatsen.

Zo kunnen ‘zijn’ muzikanten op het moment van opvoeren de emotie uit de muziek halen.

Is het dirigeren van een studentenorkest anders dan het dirigeren van een ‘gewoon’ orkest?
“Er is een niveauverschil. Bij ons koor is iedereen welkom, ook mensen die nog nooit gezongen hebben, maar die wel een goede stem hebben. Dat kost meer uitleg. We hebben bij Krashna tweemaal per jaar concerten en zijn daar nu wekelijks voor aan het repeteren. Onze eerste voorstelling is het laatste weekend voor kerst.”

Wat vindt u van het niveau van de Delftse studenten?
“Dat is erg hoog. Er is een boel bereidwilligheid en gezelligheid. Bovendien merk ik dat de Delftse studenten mijn aanwijzingen heel makkelijk oppakken en vooral ook onthouden. Dat is belangrijk, zodat we de volgende repetitie niet opnieuw hoeven beginnen. Misschien dat het gemak waarmee dat gaat, komt door hun exacte opleiding.”

Zijn er veranderingen die u graag door zou willen voeren?
“We gaan het kamerkoor nieuw leven inblazen. Daarvoor starten we al dit voorjaar een project. Een kamerkoor kent een kleine bezetting en heeft mensen met meer ervaring. Alle leden van het kamerkoor zitten ook verplicht in het grote koor, waardoor het gemiddelde niveau omhoog gaat. Bovendien heeft het een enorm stimulerende werking op de overige leden, die ernaar kunnen streven in het kamerkoor te komen.”

Waar ligt voor u de uitdaging als u een muziekstuk dirigeert?
“Het is interessant om te kijken wat een componist met zijn stuk bedoelde. De componist begint gezeten achter zijn werktafel of piano met een noot. Daar moet dan een noot op volgen. Wordt die lang of kort? Hard of zacht? En welke noten kunnen eronder, om een meerstemmig geheel te maken? Natuurlijk doet iedere componist dat anders, maar er zit een gedachte achter. Die gedachte moet eruit komen. Je moet daarvoor een stuk in historische context kunnen plaatsen. Zo zingt het koor nu ‘Kerstvespers’ van Monteverdi, uit de vroege barok, waar heel veel moderne elementen inzitten. Dat was destijds heel nieuw, maar is voor een modern publiek niet langer verrassend. Het is dan de uitdaging om bij je ensemble tóch die verbazing op te wekken. Dán snap je pas waarom die noten daar op dat papier staan.”

Wat is het hoogst bereikbare voor de dirigent?
“Je wilt het stuk zoals dat op papier staat ontstijgen. Dat kan door een goede voorbereiding, door veel over het stuk te weten. Als je de betekenis kent, roept dat een gevoel op. Je kunt dat gevoel als dirigent aanwakkeren tijdens het concert. Je geeft dan veel van jezelf bloot en dat is spannend, maar de beloning is vaak groot. Als je het goed doet, krijg je onverwachte, extra muzikaliteit cadeau.” 

Editor Redactie

Do you have a question or comment about this article?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.