Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Education

‘Batmobus’ mag de weg op

Eindelijk. Hij mag de weg op. De Superbus van prof.dr. Wubbo Ockels kreeg dinsdag een kenteken van minster Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu.


 


Toegegeven, hij ziet er gestroomlijnd en snel uit, de wegligging voelt goed, de stoelen zitten comfortabel en hij kan aardig versnellen. Maar de kans is klein dat de Batmobus, zoals Powned het voertuig deze week op tv noemde, u voorbij schiet. De bus is nog erg traag, zo bleek dinsdag op vliegbasis Valkenburg.


Direct na overhandiging van het kenteken, die nodig zou zijn voor verdere ontwikkeling en tests op de openbare weg, mocht de pers mee voor een proefritje. Het prototype dat dertien miljoen euro heeft gekost, waarvan anderhalf miljoen afkomstig van de TU, reed niet harder dan honderd kilometer per uur.


In Ockels’ toekomstvisie razen de elektrische voertuigen met 250 kilometer per uur over speciale Superbusrijbanen door het land. De Delftse professor beschouwt de Superbus als het openbaar vervoersmiddel van de toekomst. De bus moet mensen van deur naar deur of van postcode naar postcode brengen. Een ticket zou niet meer gaan kosten dan een tweedeklas treinkaartje.


Schultz van Haegen mocht ook een stuk rijden. Een pick-up truck vol cameramensen en fotografen sjeesde over de baan en speelde een kat- en muisspel met de minister voor de beste shots. Het journaille schoot de minister links voorbij, liet zich inhalen en haalde de bus dan weer rechts in.


De Minister was vol lof over de bus. “Automobilisten stappen niet snel over naar het openbaar vervoer omdat ze de luxe van de auto dan missen. Maar dit is nog luxer dan de meeste auto’s.”


Maar als het om verdere financiering en ontwikkeling van de bus gaat, kijkt de minister de kat uit de boom. De bal ligt volgens haar nu bij de provincies. “De provincies moeten het willen.”


Ockels heeft zijn hoop gevestigd op Groningen en Friesland. Toen het kabinet besloot om geen snelle spoorlijn naar het Noorden aan te leggen, kregen deze provincies geld om de regio op een andere manier te stimuleren. Ockels heeft gevraagd of ze driehonderd miljoen euro willen investeren in een busbaan van Heerenveen naar Groningen. Dit zou het eerste deel van een weg vormen die uiteindelijk Amsterdam met de noordelijke provincies verbindt.


Gedeputeerde Sietske Poepjes van de provincie Friesland heeft in een radio-uitzending van omroep MAX laten weten hier niets voor te voelen. “De Superbus is niet praktisch”, zei ze. Op het traject Heerenveen – Groningen zouden volgens haar tijdens de spits vierhonderd bussen ingezet moeten worden. “Dat betekent elke minuut een bus. Dat zien wij niet zitten qua veiligheid.”


Volgens Ockels klopt haar rekensommetje niet en komt de veiligheid niet in het geding. “En”, zegt hij in diezelfde uitzending, “welk recht heb je eigenlijk om de jeugd van de toekomst zo’n mooie geavanceerde vorm van openbaar vervoer te onthouden.” 

Editor Redactie

Do you have a question or comment about this article?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.