Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Onderwijs

Nederlandse universiteiten versmaden klanten

Eén op de vijf buitenlandse studenten krijgt geen antwoord op een vraag over een Engelstalige opleiding aan een Nederlandse universiteit, blijkt uit een wereldwijd onderzoek met mystery shoppers.

Through Student Eyes heet het onderzoek naar de klantvriendelijkheid van 445 topuniversiteiten over de hele wereld, waaronder twaalf Nederlandse. Het is uitgevoerd door de Britse internationaliseringsorganisatie British Council en de internationale studiekeuzewebsite Studyportals.

Negen studenten keken als mystery shoppers of de websites van universiteiten goed te vinden zijn, of de informatie er duidelijk op staat, of de website ook toegankelijk is voor smartphones enzovoorts. Daarna vulden ze het contactformulier in of stuurden een e-mail met enkele vragen over een Engelstalige opleiding.

Nederlandse universiteiten antwoorden razend snel op vragen van buitenlandse studenten die hier misschien een opleiding willen volgen: meestal binnen een halve dag, en dat is sneller dan in de meeste andere landen. Maar daar staat iets tegenover: één op de vijf krijgt helemaal geen antwoord.

Het kan erger. In China en Spanje geeft zestig procent van de opleidingen geen antwoord en ook in Duitsland krijgen studenten minder vaak een e-mail terug dan hier. Nederland zit precies op het wereldwijde gemiddelde van non-respons. Maar het zou dus ook beter kunnen: in Groot-Brittannië wacht slechts één op de tien studenten tevergeefs op antwoord en in Zweden zelfs nog minder.

Per universiteit zijn maar twee opleidingen benaderd. De ene student is bovendien de andere niet, dus het zou kunnen dat de mystery shoppers niet goed gekeken hebben. De uitkomsten geven hooguit een indicatie, waarschuwen de onderzoekers, die daarom ook geen ranglijst van universiteiten maken en slechts per land of regio uitspraken doen.

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.