‘Studenten dief van eigen portemonnee’

Volgens het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud) lopen studenten veel geld mis. Of ze nu in het mbo of in het hoger onderwijs studeren, ze versmaden honderden euro’s per jaar.

Neem alleen al de zorgtoeslag: goed voor duizend euro per jaar en toch vraagt 34 procent van de mbo-studenten en 22 procent van de hbo- en wo-studenten hem niet aan, stelt het Nibud.
Ook ander laaghangend fruit blijft onopgemerkt. Zo doet twee derde van de mbo-studenten met een bijbaan geen belastingaangifte, waardoor ze niet in aanmerking komen voor teruggaaf. Van de studenten in het hoger onderwijs met bijbaan doet ongeveer de helft geen aangifte; van hen wist 7 procent niet dat ze belastinggeld konden terugkrijgen.

Aanvullende beurs
Ernstiger is dat een deel van de 18-plus-studenten in mbo en hoger onderwijs recht heeft op een aanvullende beurs, maar die uit onwetendheid niet aanvraagt. Dat scheelt hun gemiddeld ruim 180 euro per maand. Maar liefst 38 procent van de mbo’ers zonder aanvullende beurs heeft niet uitgezocht of ze ervoor in aanmerking komen en van hen wist 46 procent niet dat ze hem konden aanvragen. In het hoger onderwijs zijn die cijfers lager: een kwart vraagt de beurs niet aan, van wie een kwart uit onwetendheid. (HOP, HC)

HOP Hoger Onderwijs Persbureau

redactie@hogeronderwijspersbureau.nl