Op deze bèta’s kun je woensdag stemmen

Op de website ‘Vind de bèta op de lijst’ zijn kandidaat-Kamerleden met een technische achtergrond van 17 politieke partijen te vinden. Waarom zou je op een bèta stemmen?

Stempas voor de Tweede Kamerverkiezingen 2023. (Foto: Thijs van Reeuwijk)

Dutch only

Vind je het interessant om te weten welke kandidaat-Kamerleden een technische achtergrond hebben? Daar geven drie bevriende ingenieurs, van wie twee TU-alumni, inzicht in op de website Vind de bèta op de lijst.

Paul van Erp, Hugo Bijmans en Stijn van Iersel begonnen de site in aanloop naar de vorige Tweede Kamerverkiezingen in 2021. Aanleiding was een opiniestuk in dagblad Trouw waarin werd gepleit voor meer bèta’s op de lijst.

Brede definitie

De website kreeg toen veel bezoekers en daarom hebben de vrienden hun kunstje dit jaar herhaald. Op de site is van elke politieke partij die in de peilingen op minstens één zetel staat, te zien hoeveel en welke kandidaten met technische achtergrond op de lijst staan.

Ook studies als statistiek, econometrie en biologie horen erbij

BVNL staat wegens deze drempel bijvoorbeeld niet op de site (hoewel de partij in sommige peilingen wél een zetel krijgt): lijsttrekker Wybren van Haga heeft elektrotechniek gestudeerd aan de TU Delft.

De initiatiefnemers hebben voor ‘bèta’ een brede definitie gebruikt: in ieder geval opleidingen aan een technische universiteit of hogeschool, maar ook studies als statistiek, econometrie en biologie.

Opvallend is dat nieuwkomer NSC maar liefst dertien bèta’s heeft, onder wie Pieter Omtzigt (econometrie). Verder bestaat de voltallige CDA-top-3 uit bèta’s en heeft de VVD drie TU-alumni op de lijst.

Acht TU-alumni

De partijen op de site hebben samen 785 kandidaten en daaronder bevinden zich 92 bèta’s.
Van die 92 zijn er 23 vrouw. Acht mensen hebben aan de TU Delft gestudeerd. Vier daarvan staan – zonder voorkeursstemmen – op een verkiesbare plek.

Waarom zou je eigenlijk op een bèta stemmen? Volgens TU-alumnus computer science Hugo Bijmans, één van de initiatiefnemers van de website, is het nuttig om specifieke kennis op bepaalde gebieden in de Tweede Kamer te hebben. Voor het maken van wetgeving over kunstmatige intelligentie en cyber security heb je volgens hem mensen nodig die daar verstand van hebben. “Daarnaast leer je als een bètastudent problemen op een rationele manier en gestructureerd uitpluizen. Dat kan ook helpen in de politiek,” aldus Bijmans.

‘Politiek gaat ook over idealen’

Na de verkiezingen van twee jaar geleden kwamen er vijf TU-alumni in de Tweede Kamer: Peter de Groot (VVD), Raoul Boucke (D66), Mahir Alkaya (SP), Joris Thijssen (PvdA) en Wybren van Haga (FvD). Hebben zij er voordeel van dat ze bèta zijn?

Veel advocaten en economen

TU-alumnus chemical engineering en vertrekkend D66-kamerlid Raoul Boucke zei in een interview met Delta over zijn werk als ambtenaar bij de Europese Unie: “Wat ontbreekt zijn ingenieurs. De problemen die we hebben zijn erg complex, soms erg technisch. We hebben veel advocaten en economen, maar niet veel ingenieurs.”

PvdA’er Thijssen, die bij Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek afstudeerde onder Wubbo Ockels, zei in De Ingenieur: “Natuurlijk heeft een Kamerlid kennis van zaken nodig, dus wat dat betreft zit ik met mijn opleiding wel goed. Maar nog veel belangrijker is dat parlementsleden een passie voor hun vak meebrengen.”

Ook CDA-lijsttrekker Henri Bontenbal (natuurkunde, Leiden) wijst op internetforum Reddit op andere belangrijke kenmerken, naast opleiding. Wat hem betreft mogen er meer bèta’s in de Tweede Kamer, omdat zij zouden zorgen voor een meer analytische aanpak van vraagstukken. Maar hij voegt daaraan toe dat het aantal bèta’s ook weer niet te groot moet worden, ‘want politiek is meer dan technocratie, het gaat ook over idealen, visie etcetera. (Delta, Nikita Ham en Bas Koppe)

• Een laatste tip van Hugo Bijmans van Vind de bèta lijst: kijk het item van Arjen Lubach over de ‘Digibetocratie’ terug, waarin Lubach in opmaat naar de Tweede Kamerverkiezingen van 2021 pleit voor meer ict-kennis in de Tweede Kamer.