Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Campus

Studenten betalen 6,5 miljoen euro aan ov-boetes

In 2020 kregen meer dan 24 duizend (oud-)studenten een boete omdat ze hun ov-studentenkaart te laat hebben stopgezet. Samen betaalden ze de ov-bedrijven 6,5 miljoen euro.

Er zijn nog altijd veel studenten die niet weten dat ze zelf hun studentenreisproduct moeten beëindigen. (Foto: Justyna Botor)

Dat blijkt uit gegevens die het Hoger Onderwijs Persbureau (HOP)  heeft opgevraagd bij de Dienst Uitvoering Onderwijs. De beboete studenten betaalden gemiddeld 271 euro.


Het totale bedrag is minder dan in voorgaande jaren, toen de studenten samen 12 miljoen (2019) en bijna 33 miljoen euro (2018) betaalden. Het record aan boetes staat op 52,6 miljoen euro in 2014. 


De vervoersbedrijven hadden beloofd dat ov-boetes voor studenten zouden verdwijnen met de komst van de ov-chipkaart, maar die belofte hebben ze gebroken: volgens hen was het technisch niet mogelijk om ov-studentenkaarten automatisch stop te zetten. 


Sindsdien maakten de bedrijven geen haast om die technische problemen te verhelpen, bleek uit een reconstructie van het HOP. Ze voerden juist een lobby voor hogere boetes.


Gebruik

De Tweede Kamer dwong uiteindelijk veranderingen af. Studenten mogen sinds 2019 geen boetes meer krijgen als ze de kaart helemaal niet hebben gebruikt. Dat zorgt voor een flinke daling van het aantal boetes.


Verder moesten de vervoersbedrijven eindelijk aan technische oplossingen werken. Er is nu een soort roulerende blacklist: als je met een ongeldige ov-studentenkaart incheckt, is er een kans dat je ‘reisproduct’ er automatisch af wordt gehaald. 


Pas na een maand komen de kaarten op die blacklist. Studenten krijgen eerst een boete van 78 euro per halve maand. Na de eerste maand worden die boetes verdubbeld. Het loopt dus flink in de papieren als studenten vergeten dat ze hun reisproduct eigenhandig van de kaart af moeten halen.


Het aantal studenten met een boete (24.146 in 2020) is overigens nauwelijks lager dan het jaar ervoor (26.881). Wel is het bedrag per student gedaald (van 454 euro naar 271 euro).


Berichtgeving

Dat laatste kan ook te maken hebben met de berichtgeving van DUO aan studenten. Die was voorheen niet zo helder (‘Er staat een bericht voor u klaar in MijnDUO’) en is nu duidelijker: ‘U heeft een boete gekregen’.


Studentenorganisatie ISO vindt dat DUO meer kan doen. Voorzitter Lisanne de Roos: “Er zijn veel studenten die niet weten dat ze zelf hun studentenreisproduct moeten beëindigen. De communicatie rondom het stopzetten van de ov-kaart kan écht beter.”


De Landelijke Studentvakbond is ook niet tevreden en pleit voor het automatisch stopzetten van het studentenreisproduct. De technische problemen zijn volgens voorzitter Ama Boahene geen excuus: “Waar een wil is, is een weg. Het is ook een optie om studenten geen hoge boetes te geven, maar alleen achteraf te laten betalen voor de reizen die ze daadwerkelijk gemaakt hebben.” 


Verlengd

Overigens kregen veel studenten in de coronacrisis drie maanden verlenging van hun reisrecht. Dat zal tot extra ov-boetes leiden, vreest Boahene. “Juist omdat het is verlengd, weten veel studenten nu niet precies meer wanneer hun reisproduct afloopt.”


HOP, Bas Belleman

HOP Hoger Onderwijs Persbureau

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

redactie@hogeronderwijspersbureau.nl

Comments are closed.