Geen huurtoeslag voor kamerbewoners

Het kabinet-Schoof gaat studenten op kamers geen huurtoeslag geven. Volgens minister Mona Keijzer van Volkshuisvesting is dat te duur en moeilijk uitvoerbaar.

Al jaren gaan er stemmen op om naast bewoners van studio’s ook kamerbewoners in gedeelde studentenhuizen huurtoeslag te geven. Hun hoge maandlasten zouden dan omlaaggaan en studentenhuisvesters zouden meer onzelfstandige woningen bouwen.

Sinds in 1997 de huursubsidie voor kamerbewoners werd afgeschaft, worden er hoofdzakelijk nog dure zelfstandige studio’s met eigen keuken en sanitair gebouwd. Omdat bewoners in aanmerking komen voor huurtoeslag is dat lucratiever: eigenaren kunnen er dan meer huur voor vragen.

Minister Mona Keijzer (BBB) voelt niets voor huurtoeslag voor studentenkamers. Zij schat de kosten op 925 miljoen tot 1,3 miljard euro per jaar, schrijft ze aan de Tweede Kamer. Daar heeft het kabinet momenteel geen geld voor.

HOP, Hein Cuppen