Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Campus

Touw en karton

Kruipen, schuifelen, balanceren en klauteren: dat waren afgelopen dinsdag in de blokkenhal van Bouwkunde de vier meest gebruikte manieren om snel een brug over te steken.

De jaarlijkse workshop ‘hoog en droog’ stond weer op het programma. De uitdaging: bouw een brug met een overspanning van vijf meter waarover je met vijf mensen zo snel mogelijk aan de overkant komt. Daarnaast moest de brug ook zo licht mogelijk zijn, en natuurlijk mooi.

Touw en karton staan niet echt bekend als de meest betrouwbare bouwmaterialen voor dit soort bruggen, maar de deelnemers aan de workshop moesten het ermee doen. Het waren weliswaar kartonnen kokers van vier meter lang en met een doorsnede van een kleine decimeter, maar toch.

En dan de praktijktest. Wat touwen hielden de kartonconstructies bij elkaar en verdeelden de krachten. Docent toegepaste mechanica Gerrie Hobbelman legde zonder uitzondering de zwakke punten bloot, nog voordat ook maar één voet, knie of buik het karton had beroerd. Vooral zijwaartse stabiliteit bleek een probleem. De paar teams die dat hadden voorzien, zetten scherpe tijden neer van krap 25 seconden.

Maar Bouwkunde zou Bouwkunde niet zijn als schoonheid en snelheid niet verenigd konden worden. Zo ging de simpelste en meest elegante constructie uit van het ‘Zuid-Amerikaanse hangbrugprincipe’. ,,Een fantastisch gebruik van de materiaaleigenschappen”, prees Hobbelman. Over een soort touwladder geklemd tussen de uiteinden van twee kokers bewogen de teamleden zich vliegensvlug naar de overkant. Maar helaas bleek deze goed doordachte constructie niet opgewassen tegen de praktijk: een van de leuningen bezweek en de brug stortte onder gejoel van de zaal in elkaar. Het oranje luchtkussen bracht gelukkig redding.

De jaarlijkse workshop ‘hoog en droog’ stond weer op het programma. De uitdaging: bouw een brug met een overspanning van vijf meter waarover je met vijf mensen zo snel mogelijk aan de overkant komt. Daarnaast moest de brug ook zo licht mogelijk zijn, en natuurlijk mooi.

Touw en karton staan niet echt bekend als de meest betrouwbare bouwmaterialen voor dit soort bruggen, maar de deelnemers aan de workshop moesten het ermee doen. Het waren weliswaar kartonnen kokers van vier meter lang en met een doorsnede van een kleine decimeter, maar toch.

En dan de praktijktest. Wat touwen hielden de kartonconstructies bij elkaar en verdeelden de krachten. Docent toegepaste mechanica Gerrie Hobbelman legde zonder uitzondering de zwakke punten bloot, nog voordat ook maar één voet, knie of buik het karton had beroerd. Vooral zijwaartse stabiliteit bleek een probleem. De paar teams die dat hadden voorzien, zetten scherpe tijden neer van krap 25 seconden.

Maar Bouwkunde zou Bouwkunde niet zijn als schoonheid en snelheid niet verenigd konden worden. Zo ging de simpelste en meest elegante constructie uit van het ‘Zuid-Amerikaanse hangbrugprincipe’. ,,Een fantastisch gebruik van de materiaaleigenschappen”, prees Hobbelman. Over een soort touwladder geklemd tussen de uiteinden van twee kokers bewogen de teamleden zich vliegensvlug naar de overkant. Maar helaas bleek deze goed doordachte constructie niet opgewassen tegen de praktijk: een van de leuningen bezweek en de brug stortte onder gejoel van de zaal in elkaar. Het oranje luchtkussen bracht gelukkig redding.

Editor Redactie

Do you have a question or comment about this article?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.