Het gaat goed met het parkeren van fietsen rond het station. Ondanks dat de tweeduizend extra fietsplekken die vorige week beschikbaar kwamen, binnen een dag al vol stonden. Er zijn wel zorgen voor de toekomst.
SpoorzoneDelft, waarin de gemeente Delft en ProRail samenwerken, meldde onlangs in een persbericht juichend dat er begin december voor het station tweeduizend extra plekken voor fietsen bij zouden komen op de plaats van de ‘Blauwe Huizen’. Vorige week kwamen ze beschikbaar.
En ze stonden meteen vrijwel vol. Volgens het persbericht is er met die extra plaatsen nu ruim voldoende plek om fietsen neer te zetten.
Die conclusie lijkt voorbarig, gezien de ruimte die de sloopwerkzaamheden innemen en de aanhoudende overlast van rijwielen rond het station. “Wat er aan de voorzijde aan plekken is verdwenen om ruimte te maken voor de sloop, is er aan de achterzijde bij gekomen”, verzekert een woordvoerder van SpoorzoneDelft. Het gaat om 420 plaatsen bij tankstation Berkman aan de Coenderstraat en ongeveer 760 plaatsen bij de voormalige Van Gend & Loos-loods aan de Parallelweg.
SpoorzoneDelft kan de aanhoudende overlast wel verklaren: “Mensen willen hun fiets zo dicht mogelijk bij het station neerzetten en zo min mogelijk lopen.” Een rondgang in de buurt vlak na de ochtendspits leert dat die verklaring klopt. Achter het station staan – vlakbij de ingangen naar de perrons en buiten de door de gemeente aangebrachte witte lijnen – ongeveer 125 fietsen tegen hekken, gevels, muurtjes en palen. En aan het begin van de zijstraten staan er nog tientallen. Voor het station zijn het er, waarschijnlijk door het stringente verwijderbeleid van de gemeente, pakweg vijftig. Bij de Van Gend en Loos-loods is er voor de ruim tweehonderd fietsen ruimte in overvloed. Hier staan ongeveer 350 plekken maagdelijk leeg. Ter hoogte van het Lokomotiefpad zijn de rekken vrijwel helemaal leeg. Hetzelfde geldt voor het terrein bij Berkman: bijna de helft van de 420 plekken is vrij. En voor het station, op het ‘Blauwe Huizen-terrein’ zijn zonder veel moeite vijftig plekken te vinden.
Toch weten Delft en ProRail dat de uitbreiding met tweeduizend extra plaatsen, die over twee maanden worden verplaatst naar het voormalige Laantje van Mater, heel tijdelijk soelaas bieden. Door de groei van het aantal studenten en het stijgende aantal treinreizigers dat de fiets kiest als voor- en natransport, is meer plek nodig. “We hebben nu al behoefte aan vijfduizend fietsplekken. Dat aantal was voor 2013 geraamd.” Gezien de situatie studeert de gemeente met ProRail nu al op structurele (extra) oplossingen voor de stalling van fietsen voor de periode na het opleveren van de tunnel. De geplande ondergrondse fietsenstalling is tegen die tijd namelijk ontoereikend.
De vlammen sloegen al uit de ramen aan de voor- en achterzijde van de zolderetage toen de brandweer arriveerde. Die wist te voorkomen dat het vuur zich zou verspreiden. De rest van het huis en de naastgelegen woningen zijn gespaard gebleven. Wel was er water- en rookschade.
Volgens de brandweer woonden er in het pand vijf studenten, van wie twee op de zolderetage. De studenten probeerden vergeefs de brand te blussen.
De studenten vierden juist een verjaardagsfeestje, toen zij werden gewaarschuwd door een brandmelder. De oorzaak van de brand is niet bekend.
Comments are closed.