Education

‘Zo eenvoudig als oversteken op straat’

De Ampelmann, een vinding van offshore-promovendus Jan van der Tempel voor het veilig uitvoeren van reparaties van windmolens op zee, is bezig aan een zegetocht. Vorige week verkoos een jury zijn bedrijfsplan tot winnaar van de TU-cursus Writing a business plan.

Winnaar van ‘Writing a business plan’, winnaar van de Ritsema van Eckprijs voor werken in teamverband, winnaar van de prijs voor de beste poster op de belangrijke European Wind Energy Conference in Londen.

“Het houdt niet op. We hebben blijkbaar iets goeds gedaan. Terwijl het een hobby is naast mijn promotieonderzoek. Ik heb de Ampelmann ooit samen met een vriend bedacht bij een biertje op een Berlijns terras. Toen we het gingen ontwikkelen, hebben we er nog een paar vriendjes bijgehaald en nu winnen we opeens allerlei prijzen.”

Wat doet de Ampelmann?

“De Ampelmann is een soort vluchtsimulator die staat op zes cilinders en die achter op een schip gemonteerd kan worden. Meetinstrumenten en controlesoftware in de Ampelmann sturen de cilinders aan en zorgen ervoor dat de deining van het schip niet doorwerkt op het platform.”

Het platform staat dus stil.

“Precies. En dat maakt het mogelijk offshore windmolens te repareren en personeel van olie- en gasplatformen in zee veilig af te zetten.”

Waarom heet je vinding Ampelmann?

“Zoals gezegd, we hebben het idee bedacht in Berlijn. Oost en West zijn tegenwoordig alleen nog te onderscheiden door het mannetje met hoedje in de stoplichten in Oost-Berlijn. Dat mannetje heet ‘Ampelmann’. Een briljant idee moet een naam hebben om er gemakkelijk over te praten. Later bleek deze naam extra goed gekozen omdat onze Ampelmann offshore-werkzaamheden net zo gemakkelijk maakt als oversteken op straat.”

Is het businessplan af?

“Een businessplan is nooit af. Als we straks investeerders gaan zoeken, moeten we het daarop toespitsen.”

Is het vinden van investeerders moeilijk?

“In januari en februari hebben we het schaalmodel getest. Daarvoor heeft het bedrijfsleven veel belangstelling getoond.”

Hoe nu verder?

“We gaan nu in de Rotterdamse haven een prototype bouwen, op ware grootte, op een schip van vijftig meter lang, met cilinders van vier meter lang. In maart of april volgend jaar moet dat klaar zijn. Dan gaan we testen op de Noordzee, hopelijk in een dan aangelegd windpark van Nuon bij Egmond aan Zee.”

Er is veel discussie over windenergie en windmolens in zee. Wat als de plannen daarvoor niet doorgaan?

“Er bestaan nog zevenduizend olie- en gasplatforms die we kunnen bevoorraden. Bovendien zijn er grote offshore-windparken in het buitenland. Europa kijkt hoofdschuddend naar de discussie in Nederland. We willen groene energie. Op dit moment hebben we daar windmolens voor nodig.”

Jan van der Tempel. (Foto: Sam Rentmeester/FMAX)

Winnaar van ‘Writing a business plan’, winnaar van de Ritsema van Eckprijs voor werken in teamverband, winnaar van de prijs voor de beste poster op de belangrijke European Wind Energy Conference in Londen.

“Het houdt niet op. We hebben blijkbaar iets goeds gedaan. Terwijl het een hobby is naast mijn promotieonderzoek. Ik heb de Ampelmann ooit samen met een vriend bedacht bij een biertje op een Berlijns terras. Toen we het gingen ontwikkelen, hebben we er nog een paar vriendjes bijgehaald en nu winnen we opeens allerlei prijzen.”

Wat doet de Ampelmann?

“De Ampelmann is een soort vluchtsimulator die staat op zes cilinders en die achter op een schip gemonteerd kan worden. Meetinstrumenten en controlesoftware in de Ampelmann sturen de cilinders aan en zorgen ervoor dat de deining van het schip niet doorwerkt op het platform.”

Het platform staat dus stil.

“Precies. En dat maakt het mogelijk offshore windmolens te repareren en personeel van olie- en gasplatformen in zee veilig af te zetten.”

Waarom heet je vinding Ampelmann?

“Zoals gezegd, we hebben het idee bedacht in Berlijn. Oost en West zijn tegenwoordig alleen nog te onderscheiden door het mannetje met hoedje in de stoplichten in Oost-Berlijn. Dat mannetje heet ‘Ampelmann’. Een briljant idee moet een naam hebben om er gemakkelijk over te praten. Later bleek deze naam extra goed gekozen omdat onze Ampelmann offshore-werkzaamheden net zo gemakkelijk maakt als oversteken op straat.”

Is het businessplan af?

“Een businessplan is nooit af. Als we straks investeerders gaan zoeken, moeten we het daarop toespitsen.”

Is het vinden van investeerders moeilijk?

“In januari en februari hebben we het schaalmodel getest. Daarvoor heeft het bedrijfsleven veel belangstelling getoond.”

Hoe nu verder?

“We gaan nu in de Rotterdamse haven een prototype bouwen, op ware grootte, op een schip van vijftig meter lang, met cilinders van vier meter lang. In maart of april volgend jaar moet dat klaar zijn. Dan gaan we testen op de Noordzee, hopelijk in een dan aangelegd windpark van Nuon bij Egmond aan Zee.”

Er is veel discussie over windenergie en windmolens in zee. Wat als de plannen daarvoor niet doorgaan?

“Er bestaan nog zevenduizend olie- en gasplatforms die we kunnen bevoorraden. Bovendien zijn er grote offshore-windparken in het buitenland. Europa kijkt hoofdschuddend naar de discussie in Nederland. We willen groene energie. Op dit moment hebben we daar windmolens voor nodig.”

Jan van der Tempel. (Foto: Sam Rentmeester/FMAX)

Editor Redactie

Do you have a question or comment about this article?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.