In Delft gaat het Veritas-forum (Delta 23, ‘Academisch debat over levensvragen’) van start vanuit christelijk perspectief. Dat is een contractie: wetenschap zoekt naar waarheid en is in haar bevindingen altijd feilbaar; het christendom claimt de waarheid onfeilbaar in pacht te hebben, ondanks dat alle argumenten die ooit te berde zijn gebracht allang weerlegd zijn.
Zoals Dawkins in ‘The God Delusion’ opmerkt: religie is wetenschap, maar slechte wetenschap. Religie doet waarheidsclaims, maar houdt deze claims staande ook als het tegendeel bewezen is. Het wetenschappelijke en religieuze wereldbeeld zijn onverenigbaar. Er zijn gelovige wetenschappers, maar dat is een feilen van de academische opleiding.
Het blijkt mogelijk dat mensen hun denken compartimentaliseren en rationaliteit beperken tot een bepaald domein. De enige reden dat mensen úberhaupt religieus zijn is dat zij op jonge leeftijd zijn geïndoctrineerd, mede dankzij het door de overheid gesubsidieerde bijzonder (religieus) onderwijs. In Veritas zoeken gelovigen sociale steun en bevestiging van hun onwaarheid die zij op wetenschappelijke grond niet kunnen krijgen.
Dat er op de universiteit ruimte is voor discussie over zingeving en maatschappelijke vraagstukken is nastrevenswaardig, zoals het genoemde voorbeeld over de vraag naar de maakbaarheid van de samenleving. Maar het is onzinnig om een dergelijke discussie te benaderen vanuit christelijk perspectief, dat doet de deur dicht naar vrije discussie.
Filosofische en vooral ethische reflectie over de rol van technologie in de samenleving en de rol die Delftse ingenieurs in de samenleving zullen spelen, is zeer belangrijk. Het christelijk
(religieus) perspectief is een rem op de vrije ontwikkeling van het debat. Religie hoort niet op de universiteit . behalve als onderwerp van sociaal-wetenschappelijke studie.
Floris van den Berg is filosoof en werkzaam bij Studium Generale TU Delft.
In Delft gaat het Veritas-forum (Delta 23, ‘Academisch debat over levensvragen’) van start vanuit christelijk perspectief. Dat is een contractie: wetenschap zoekt naar waarheid en is in haar bevindingen altijd feilbaar; het christendom claimt de waarheid onfeilbaar in pacht te hebben, ondanks dat alle argumenten die ooit te berde zijn gebracht allang weerlegd zijn. Zoals Dawkins in ‘The God Delusion’ opmerkt: religie is wetenschap, maar slechte wetenschap. Religie doet waarheidsclaims, maar houdt deze claims staande ook als het tegendeel bewezen is. Het wetenschappelijke en religieuze wereldbeeld zijn onverenigbaar. Er zijn gelovige wetenschappers, maar dat is een feilen van de academische opleiding.
Het blijkt mogelijk dat mensen hun denken compartimentaliseren en rationaliteit beperken tot een bepaald domein. De enige reden dat mensen úberhaupt religieus zijn is dat zij op jonge leeftijd zijn geïndoctrineerd, mede dankzij het door de overheid gesubsidieerde bijzonder (religieus) onderwijs. In Veritas zoeken gelovigen sociale steun en bevestiging van hun onwaarheid die zij op wetenschappelijke grond niet kunnen krijgen.
Dat er op de universiteit ruimte is voor discussie over zingeving en maatschappelijke vraagstukken is nastrevenswaardig, zoals het genoemde voorbeeld over de vraag naar de maakbaarheid van de samenleving. Maar het is onzinnig om een dergelijke discussie te benaderen vanuit christelijk perspectief, dat doet de deur dicht naar vrije discussie.
Filosofische en vooral ethische reflectie over de rol van technologie in de samenleving en de rol die Delftse ingenieurs in de samenleving zullen spelen, is zeer belangrijk. Het christelijk
(religieus) perspectief is een rem op de vrije ontwikkeling van het debat. Religie hoort niet op de universiteit . behalve als onderwerp van sociaal-wetenschappelijke studie.
Floris van den Berg is filosoof en werkzaam bij Studium Generale TU Delft.
Comments are closed.