Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Opinion

Wetenschap en religie gaan niet samen

In Delft gaat het Veritas-forum (Delta 23, ‘Academisch debat over levensvragen’) van start vanuit christelijk perspectief. Dat is een contractie: wetenschap zoekt naar waarheid en is in haar bevindingen altijd feilbaar; het christendom claimt de waarheid onfeilbaar in pacht te hebben, ondanks dat alle argumenten die ooit te berde zijn gebracht allang weerlegd zijn.

Zoals Dawkins in ‘The God Delusion’ opmerkt: religie is wetenschap, maar slechte wetenschap. Religie doet waarheidsclaims, maar houdt deze claims staande ook als het tegendeel bewezen is. Het wetenschappelijke en religieuze wereldbeeld zijn onverenigbaar. Er zijn gelovige wetenschappers, maar dat is een feilen van de academische opleiding.

Het blijkt mogelijk dat mensen hun denken compartimentaliseren en rationaliteit beperken tot een bepaald domein. De enige reden dat mensen úberhaupt religieus zijn is dat zij op jonge leeftijd zijn geïndoctrineerd, mede dankzij het door de overheid gesubsidieerde bijzonder (religieus) onderwijs. In Veritas zoeken gelovigen sociale steun en bevestiging van hun onwaarheid die zij op wetenschappelijke grond niet kunnen krijgen.

Dat er op de universiteit ruimte is voor discussie over zingeving en maatschappelijke vraagstukken is nastrevenswaardig, zoals het genoemde voorbeeld over de vraag naar de maakbaarheid van de samenleving. Maar het is onzinnig om een dergelijke discussie te benaderen vanuit christelijk perspectief, dat doet de deur dicht naar vrije discussie.

Filosofische en vooral ethische reflectie over de rol van technologie in de samenleving en de rol die Delftse ingenieurs in de samenleving zullen spelen, is zeer belangrijk. Het christelijk

(religieus) perspectief is een rem op de vrije ontwikkeling van het debat. Religie hoort niet op de universiteit . behalve als onderwerp van sociaal-wetenschappelijke studie.

Floris van den Berg is filosoof en werkzaam bij Studium Generale TU Delft.

In Delft gaat het Veritas-forum (Delta 23, ‘Academisch debat over levensvragen’) van start vanuit christelijk perspectief. Dat is een contractie: wetenschap zoekt naar waarheid en is in haar bevindingen altijd feilbaar; het christendom claimt de waarheid onfeilbaar in pacht te hebben, ondanks dat alle argumenten die ooit te berde zijn gebracht allang weerlegd zijn. Zoals Dawkins in ‘The God Delusion’ opmerkt: religie is wetenschap, maar slechte wetenschap. Religie doet waarheidsclaims, maar houdt deze claims staande ook als het tegendeel bewezen is. Het wetenschappelijke en religieuze wereldbeeld zijn onverenigbaar. Er zijn gelovige wetenschappers, maar dat is een feilen van de academische opleiding.

Het blijkt mogelijk dat mensen hun denken compartimentaliseren en rationaliteit beperken tot een bepaald domein. De enige reden dat mensen úberhaupt religieus zijn is dat zij op jonge leeftijd zijn geïndoctrineerd, mede dankzij het door de overheid gesubsidieerde bijzonder (religieus) onderwijs. In Veritas zoeken gelovigen sociale steun en bevestiging van hun onwaarheid die zij op wetenschappelijke grond niet kunnen krijgen.

Dat er op de universiteit ruimte is voor discussie over zingeving en maatschappelijke vraagstukken is nastrevenswaardig, zoals het genoemde voorbeeld over de vraag naar de maakbaarheid van de samenleving. Maar het is onzinnig om een dergelijke discussie te benaderen vanuit christelijk perspectief, dat doet de deur dicht naar vrije discussie.

Filosofische en vooral ethische reflectie over de rol van technologie in de samenleving en de rol die Delftse ingenieurs in de samenleving zullen spelen, is zeer belangrijk. Het christelijk

(religieus) perspectief is een rem op de vrije ontwikkeling van het debat. Religie hoort niet op de universiteit . behalve als onderwerp van sociaal-wetenschappelijke studie.

Floris van den Berg is filosoof en werkzaam bij Studium Generale TU Delft.

Editor Redactie

Do you have a question or comment about this article?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.