Education

Vijf universiteiten de beste volgens Elsevier

Vijf universiteiten mogen zichzelf de beste noemen volgens de nieuwe Elsevier-special over het hoger onderwijs. Hoogleraren en hoofddocenten noemen er drie, studenten kiezen twee andere uit. Eindhoven heeft de beste technische universiteit, volgens Elsevier.


“Alle dertien universiteiten met elkaar vergelijken is niet helemaal eerlijk”, schrijft Elsevier in haar artikel over de beste universitaire studies. “Ze bieden namelijk niet evenveel of vergelijkbare opleidingen aan.”



Dus zijn de universiteiten in drie categorieën verdeeld. De Universiteit Utrecht is de beste brede universiteit, menen 2500 hoogleraren en universitair hoofddocenten. Van de drie specialistische universiteiten noemen ze Tilburg de beste, al wint die niet op alle fronten van Maastricht en Rotterdam. Ten slotte overtreft Eindhoven de twee andere technische universiteiten van Delft en Twente.



De docenten en professoren konden binnen hun vakgebied oordelen over de bacheloropleiding, masteropleiding, de collega’s en de publicaties van andere universiteiten. Maar Elsevier wilde ook het oordeel van studenten weten en selecteerde voor 55 populaire studies gegevens uit de Nationale Studenten Enquête van onderzoeksbureau ResearchNed: wat vinden studenten bij hun eigen opleiding van de docenten, de faciliteiten, het onderwijs, de toetsing, enzovoorts?



Daaruit komen twee andere universiteiten bovendrijven: de Radboud Universiteit Nijmegen en de Rijksuniversiteit Groningen. Die hebben beide zestien opleidingen in huis waaraan studenten het hoogste rapportcijfer geven. Nijmegen eindigde bij de hoogleraren onder in het rijtje ‘brede’ universiteiten.



Elsevier benadrukt dat studiekiezers zich niet door de totaalscores moeten laten leiden. Ze kunnen beter de oordelen voor afzonderlijke opleiding bekijken, en ook dan moeten ze niet blindelings op het eindcijfer afgaan. “Wie een opleiding met laboratoriumonderzoek wil volgen, let op de beoordeling van de faciliteiten. En wie onderzoeksverslagen wil leren schrijven, let extra op het cijfer bij aanleren ‘schriftelijke vaardigheden’.”

“It’s not just a landscape you see,” explains Dr Thomas Andritsch, “it’s the solar system on a logarithmic scale. That’s why the orange sun on the top is just as big as the blue atom at the bottom.” Andritsch (30) has just finished his PhD research at the High Voltage Lab (faculty of Electrical Engineering, Mathematics and Computer Sciences). He has been drawing since he can remember and he started painting in oil about three years ago. The painting for the cover of his thesis measures 50 by 70 centimetres. In between the atom and the sun are the nanoparticles that Andritsch, an Austrian, has been experimenting with as an additive to the epoxy insulation layer of high-voltage devices. In the middle of the picture, he painted some applications of high voltage, direct current technology, such as a medical scanner, a power transmission line, the ITER nuclear fusion plant, and a satellite positioned on the cover’s far right edge. Andritsch sees the simultaneous exploration of both the universe and the ‘nanoverse’ as the two opposing sides of 21st century science. 

Thomas Andritsch, Epoxy Based Nanocomposites for High Voltage DC Applications, PhD supervisor Professor Johan Smit.

Editor Redactie

Do you have a question or comment about this article?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.