De vakbonden hebben het college van bestuur in een brief laten weten er niets voor te voelen het last in, first out-principe bij de reorganisatie te verruilen voor een puntensysteem.
Volgens de bonden is nog steeds onduidelijk welke voordelen een puntensysteem zou bieden boven last in, first out (lifo), en hoe kan worden gegarandeerd dat een puntensysteem op een ‘heldere en strikt objectieve’ manier zal worden gebruikt. Ook over een ‘uitgekleed’ puntensysteem waarbij bijvoorbeeld competenties van medewerkers nog niet meewegen, zijn de bonden niet enthousiast.
“Je kunt een vergelijking trekken met het kopen van een nieuwe auto”, zegt dr.ir. Peter van der Kloet, voorzitter van de bonden. “Lifo is een auto die niet nieuw is en hier en daar mankementen vertoont, maar hij rijdt wel. We willen geen nieuwe auto kopen op basis van een mooie folder, zonder een proefrit te kunnen maken.”
Volgens Van der Kloet biedt lifo meer flexibiliteit dan wel eens wordt gedacht. “De regels bieden werkgevers mogelijkheden om mensen vast te houden als met hun ontslag bijzonder waardevolle kennis verloren dreigt te gaan. En je kunt zorgen dat de ontslagen zo evenwichtig mogelijk over de leeftijdsgroepen worden verdeeld.” Het argument dat door lifo de goede mensen niet zouden kunnen worden behouden, vindt Van der Kloet dan ook te kort door de bocht. “Overigens heeft de TU Delft nooit veel moeite gedaan om de beste ondersteuners binnen te halen en te behouden. Om dan nu opeens tegen mensen te roepen dat ze niet goed genoeg gefunctioneerd hebben, is een wel erg bruuske overgang.”
Van der Kloet ontkent dat de kans dat er een puntensysteem bij de reorganisatie zal worden gehanteerd, nu tot nul is gereduceerd. “Dat is te zwart-wit. Maar de kans is erg klein, zeker als de ondernemingsraad zich weinig enthousiast blijft tonen over een puntensysteem.”
Volgens de bonden is nog steeds onduidelijk welke voordelen een puntensysteem zou bieden boven last in, first out (lifo), en hoe kan worden gegarandeerd dat een puntensysteem op een ‘heldere en strikt objectieve’ manier zal worden gebruikt. Ook over een ‘uitgekleed’ puntensysteem waarbij bijvoorbeeld competenties van medewerkers nog niet meewegen, zijn de bonden niet enthousiast.
“Je kunt een vergelijking trekken met het kopen van een nieuwe auto”, zegt dr.ir. Peter van der Kloet, voorzitter van de bonden. “Lifo is een auto die niet nieuw is en hier en daar mankementen vertoont, maar hij rijdt wel. We willen geen nieuwe auto kopen op basis van een mooie folder, zonder een proefrit te kunnen maken.”
Volgens Van der Kloet biedt lifo meer flexibiliteit dan wel eens wordt gedacht. “De regels bieden werkgevers mogelijkheden om mensen vast te houden als met hun ontslag bijzonder waardevolle kennis verloren dreigt te gaan. En je kunt zorgen dat de ontslagen zo evenwichtig mogelijk over de leeftijdsgroepen worden verdeeld.” Het argument dat door lifo de goede mensen niet zouden kunnen worden behouden, vindt Van der Kloet dan ook te kort door de bocht. “Overigens heeft de TU Delft nooit veel moeite gedaan om de beste ondersteuners binnen te halen en te behouden. Om dan nu opeens tegen mensen te roepen dat ze niet goed genoeg gefunctioneerd hebben, is een wel erg bruuske overgang.”
Van der Kloet ontkent dat de kans dat er een puntensysteem bij de reorganisatie zal worden gehanteerd, nu tot nul is gereduceerd. “Dat is te zwart-wit. Maar de kans is erg klein, zeker als de ondernemingsraad zich weinig enthousiast blijft tonen over een puntensysteem.”
Comments are closed.