Education

TU’s vercommercialiseren gezamenlijk patenten

De technische universiteiten van Delft, Eindhoven en Twente gaan met de technologiestichting STW samenwerken om onderzoeksresultaten sneller commercieel te vertalen.

Daarvoor komen er gezamenlijke ‘valorisatieteams’. Die moeten voortaan per onderzoek een exploitatieplan opstellen en uitvoeren.

De Stichting voor Technische Wetenschappen STW is als financier van technisch-wetenschappelijk onderzoek gericht op het ondersteunen van onderzoekers bij de toepassing van kennis. In het verleden gingen de rechten van een patent daarom naar deze stichting. Doel daarbij was dat de opbrengsten van de patenten naar de universiteiten gingen.

Nu de universiteiten hun patenten steeds vaker zelf regelen, is afgesproken dat patenten die in het verleden naar STW gingen, nu samen worden bekeken. De valorisatieteams, met daarin externe deskundigen, gaan kijken welke patenten kansrijk zijn voor commerciële toepassingen. “Dat gebeurt door mensen te zoeken die aan de slag willen in een eigen bedrijf, of door bestaande bedrijven te zoeken”, zegt Marco Waas, portefeuillehouder kennisvalorisatie van de TU Delft. “Wij als universiteit zijn niet de geëigende persoon om octrooien te vermarkten.”

De drie technische universiteiten willen hun betekenis voor de Nederlandse kenniseconomie vergroten door meer samen te werken en zaken onderling af te stemmen. Zo werd de 3TU-federatie op 7 februari dit jaar officieel opgericht en werken de universiteiten in het 3TU Innovation Lab gezamenlijk aan het te gelde maken van kennis. Het vormen van valorisatieteams is een volgende stap in dit proces.

Onderzoeken van de TU Delft die eerder al door STW succesvol te gelde zijn gebracht, zijn onder meer de zuigtechniek van Actiflow en de hoorbril. Actiflow, een spin-off-bedrijf van de TU, ontving 200 duizend euro van STW om een samenwerkingsproject op te zetten voor een vernieuwend afzuigsysteem voor auto’s.

Dit systeem controleert het luchtlaagje onder een wagen, waardoor de stabiliteit van auto’s drastisch verbetert en de weerstand vermindert. Ferrari, Audi en Porsche hebben Actiflow al concrete ondersteuning aangeboden voor de ontwikkeling van dit systeem. De lancering hiervan wordt verwacht in 2008.

De hoorbril is een sterk richtingsgevoelig hoortoestel, dat is ingebouwd in een brilmontuur. Slechthorenden kunnen zo in rumoerige omgevingen beter spraak verstaan dan met normale hoortoestellen mogelijk is. Het onderzoek hiernaar aan de TU Delft is al sinds 1986 gesubsidieerd door STW. De hoorbril werd in 2006 op de markt gebracht door het bedrijf Varibel.

Daarvoor komen er gezamenlijke ‘valorisatieteams’. Die moeten voortaan per onderzoek een exploitatieplan opstellen en uitvoeren.

De Stichting voor Technische Wetenschappen STW is als financier van technisch-wetenschappelijk onderzoek gericht op het ondersteunen van onderzoekers bij de toepassing van kennis. In het verleden gingen de rechten van een patent daarom naar deze stichting. Doel daarbij was dat de opbrengsten van de patenten naar de universiteiten gingen.

Nu de universiteiten hun patenten steeds vaker zelf regelen, is afgesproken dat patenten die in het verleden naar STW gingen, nu samen worden bekeken. De valorisatieteams, met daarin externe deskundigen, gaan kijken welke patenten kansrijk zijn voor commerciële toepassingen. “Dat gebeurt door mensen te zoeken die aan de slag willen in een eigen bedrijf, of door bestaande bedrijven te zoeken”, zegt Marco Waas, portefeuillehouder kennisvalorisatie van de TU Delft. “Wij als universiteit zijn niet de geëigende persoon om octrooien te vermarkten.”

De drie technische universiteiten willen hun betekenis voor de Nederlandse kenniseconomie vergroten door meer samen te werken en zaken onderling af te stemmen. Zo werd de 3TU-federatie op 7 februari dit jaar officieel opgericht en werken de universiteiten in het 3TU Innovation Lab gezamenlijk aan het te gelde maken van kennis. Het vormen van valorisatieteams is een volgende stap in dit proces.

Onderzoeken van de TU Delft die eerder al door STW succesvol te gelde zijn gebracht, zijn onder meer de zuigtechniek van Actiflow en de hoorbril. Actiflow, een spin-off-bedrijf van de TU, ontving 200 duizend euro van STW om een samenwerkingsproject op te zetten voor een vernieuwend afzuigsysteem voor auto’s.

Dit systeem controleert het luchtlaagje onder een wagen, waardoor de stabiliteit van auto’s drastisch verbetert en de weerstand vermindert. Ferrari, Audi en Porsche hebben Actiflow al concrete ondersteuning aangeboden voor de ontwikkeling van dit systeem. De lancering hiervan wordt verwacht in 2008.

De hoorbril is een sterk richtingsgevoelig hoortoestel, dat is ingebouwd in een brilmontuur. Slechthorenden kunnen zo in rumoerige omgevingen beter spraak verstaan dan met normale hoortoestellen mogelijk is. Het onderzoek hiernaar aan de TU Delft is al sinds 1986 gesubsidieerd door STW. De hoorbril werd in 2006 op de markt gebracht door het bedrijf Varibel.

Editor Redactie

Do you have a question or comment about this article?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.