Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Education

TU en HKU, partners in games

De wraak van een slachtkip, een carrière als kunstdief of een opstand van gorilla’s. Het is een greep uit de negen games die vrijdag werden gepresenteerd als vrucht van het Games Project 2008, waarin TU- en HKU-studenten samenwerken.

br />
Initiator dr.ir. Rafael Bidarra (computergraphics, EWI) heeft zich tot de samenwerking laten inspireren door het Entertainment Technology Center van Carnegie Mellon University in Pittsburgh, VS. Daar werden games ontworpen door designers en programmeurs aan eenzelfde project te zetten. Beide groepen hebben zeer verschillende denk- en werkwijzen, maar het is belangrijk dat ze de zogenaamde ‘soft skills’ ontwikkelen om met elkaar samen te werken. Bidarra: “Games ontwikkelen doe je in een team waarin je concrete beelden uit de linker hersenhelft combineert met abstract denken uit de rechterhelft.”

In het kader van het media- en kennistechnologieproject MKT4 werkten negen teams tweedejaars studenten uit Delft en Utrecht sinds februari samen aan hun opdracht: ontwerp en realiseer een speelbaar prototype game. Het was het tweede jaar dat beide instellingen hun studenten lieten samenwerken. De eindpresentatie vond vrijdag plaats in de hal van de faculteit Elektrotechniek, Wiskunde en Informatica. “Kunstzinnige posters, lawaai van beschietingen en bezoekers met stralende gezichten”, herinnert Bidarra zich.

Over de onderwerpskeuze vertelt ir. Peter Hofstede (Hogeschool voor de Kunsten Utrecht): “We laten studenten in de eerste week een concept indienen dat gebaseerd is op het dagelijkse nieuws.” Dat leidt tot onderwerpen als milieu, dierenbescherming, genetisch gemanipuleerde planten en olieschaarste.

Een onafhankelijke jury van mensen uit de game-industrie beoordeelde de resultaten en kende de Game of the Year Award toe aan ‘The Nodding Donkey’, een spel waarin je met vier mollen op zoek gaat naar de laatste olie. De tweede prijs ging naar het actiespel ‘Havoc Avenue’ vanwege de mooie explosies, botsingen en realistische besturing. De First Penguin Award (een aanmoedigingsprijs voor de combinatie durf en glorious failure) won het team van ‘Spread the Joy’ dat ten onder ging aan de verpletterende complexiteit die volledige berekening van de verkeersregels vereist.

Terugkijkend noemen de meeste deelnemers de interdisciplinaire communicatie en samenwerking als belangrijkste nieuwe verworvenheid. Die ‘soft skills’ worden ook in de spelindustrie erg op prijs gesteld. (JW)

graphics.tudelft.nl/~mkt4

De Game of the Year Award ging naar ‘The Nodding Donkey’, een spel waarin je met vier mollen op zoek gaat naar de laatste olie.

De wraak van een slachtkip, een carrière als kunstdief of een opstand van gorilla’s. Het is een greep uit de negen games die vrijdag werden gepresenteerd als vrucht van het Games Project 2008, waarin TU- en HKU-studenten samenwerken.

Initiator dr.ir. Rafael Bidarra (computergraphics, EWI) heeft zich tot de samenwerking laten inspireren door het Entertainment Technology Center van Carnegie Mellon University in Pittsburgh, VS. Daar werden games ontworpen door designers en programmeurs aan eenzelfde project te zetten. Beide groepen hebben zeer verschillende denk- en werkwijzen, maar het is belangrijk dat ze de zogenaamde ‘soft skills’ ontwikkelen om met elkaar samen te werken. Bidarra: “Games ontwikkelen doe je in een team waarin je concrete beelden uit de linker hersenhelft combineert met abstract denken uit de rechterhelft.”

In het kader van het media- en kennistechnologieproject MKT4 werkten negen teams tweedejaars studenten uit Delft en Utrecht sinds februari samen aan hun opdracht: ontwerp en realiseer een speelbaar prototype game. Het was het tweede jaar dat beide instellingen hun studenten lieten samenwerken. De eindpresentatie vond vrijdag plaats in de hal van de faculteit Elektrotechniek, Wiskunde en Informatica. “Kunstzinnige posters, lawaai van beschietingen en bezoekers met stralende gezichten”, herinnert Bidarra zich.

Over de onderwerpskeuze vertelt ir. Peter Hofstede (Hogeschool voor de Kunsten Utrecht): “We laten studenten in de eerste week een concept indienen dat gebaseerd is op het dagelijkse nieuws.” Dat leidt tot onderwerpen als milieu, dierenbescherming, genetisch gemanipuleerde planten en olieschaarste.

Een onafhankelijke jury van mensen uit de game-industrie beoordeelde de resultaten en kende de Game of the Year Award toe aan ‘The Nodding Donkey’, een spel waarin je met vier mollen op zoek gaat naar de laatste olie. De tweede prijs ging naar het actiespel ‘Havoc Avenue’ vanwege de mooie explosies, botsingen en realistische besturing. De First Penguin Award (een aanmoedigingsprijs voor de combinatie durf en glorious failure) won het team van ‘Spread the Joy’ dat ten onder ging aan de verpletterende complexiteit die volledige berekening van de verkeersregels vereist.

Terugkijkend noemen de meeste deelnemers de interdisciplinaire communicatie en samenwerking als belangrijkste nieuwe verworvenheid. Die ‘soft skills’ worden ook in de spelindustrie erg op prijs gesteld. (JW)

graphics.tudelft.nl/~mkt4

De Game of the Year Award ging naar ‘The Nodding Donkey’, een spel waarin je met vier mollen op zoek gaat naar de laatste olie.

Editor Redactie

Do you have a question or comment about this article?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.