Education

Tijdelijk minder treinen op Delft Zuid

Treinreizigers die vanaf station Delft Zuid richting Rotterdam willen, hebben vanaf 11 december weinig te kiezen. De nieuwe dienstregeling biedt ze twee opties per uur. Nu zijn dat er vier.

Het ongemak is tijdelijk. Vanaf april moeten er weer vier sprinters per uur van Delft Zuid richting Rotterdam vertrekken. Toch is de gemeente Delft ontevreden. In een brief aan de gemeenteraad noemt het college van burgemeester en wethouders (b&w) het ‘zeer onwenselijk’ dat er ieder uur maar twee sprinters richting Rotterdam vertrekken. “Het aantal reismogelijkheden neemt af voor omliggende wijken, werknemers en studenten van de TU Delft en werknemers van Sciencepark Technopolis.”

B&w wijst erop dat de gemeente juist bezig is om het gebruik van station Delft Zuid te verbeteren. “Hoewel het voor een deel van de reizigers een alternatief kan zijn om op station Delft over te stappen op bus of tram is deze situatie niet goed voor de bereikbaarheid van het gebied rond Delft Zuid.”

Daarnaast vindt B&W dat de NS de gemeente niet op tijd van de plannen op de hoogte hebben gesteld. “Het is te laat voor een aanpassing, aangezien de voorbereidingen voor de nieuwe dienstregeling al in volle gang zijn. Wij zullen de NS per brief laten weten dat wij niet tevreden zijn met de gang van zaken en dat wij in de toekomst tijdig betrokken willen worden bij dergelijke grote, tijdelijke ingrepen.”

De vermindering van het aantal sprinters richting Rotterdam hangt samen met de aansluiting van Den Haag Centraal op de hogesnelheidslijn (HSL). Doordat die HSL tot april 2017 door een gebrek aan materieel maar tot Breda rijdt, moeten reizigers richting Eindhoven in Breda overstappen op een gewone intercity. Zodra dat niet meer nodig is, wijzigen de NS de vertrektijden van de HSL en kunnen er weer vier sprinters per uur in Delft Zuid stoppen.

Vanaf 11 december vertrekken de sprinters op Delft Zuid om 11 en 41 minuten over het uur. Reizigers richting Den Haag reizen houden vier opties, maar op andere tijden dan nu: 2, 17, 32 en 47 minuten over het uur.

Reactie NS
NS-woordvoerder Inge Rijgersberg zegt te begrijpen dat de gemeente Delft het ‘liever anders had gezien’. “Uiteraard hebben we uitputtend onderzocht of er andere mogelijkheden zijn. Maar met beperkt spoor zijn ook de mogelijkheden beperkt, helemaal omdat de Randstad een zeer druk bereden spoornetwerk heeft. Het voordeel voor de snellere verbinding tussen Den Haag en Brabant via de HSL betekent voor een grote groep reizigers een flinke tijdswinst en waar keuzes moeten worden gemaakt in de dienstregeling kiezen we altijd voor het voordeel voor de grootste groep.”

Volgens Rijgersberg hebben de NS Delft in september dit jaar geïnformeerd over de nieuwe dienstregeling. “Ze hebben iet eerder laten weten hier ontevreden over te zijn. We hebben uiteraard deze week contact met ze opgenomen. We hebben er begrip voor dat de gemeente en reizigers het liever anders hadden gezien, maar het gaat om een tijdelijke situatie die noodzakelijk is om de dienstregeling in de omgeving Den Haag/Rotterdam richting het zuiden te verbeteren. Daar profiteert ook Delft van.”

Editor Redactie

Do you have a question or comment about this article?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.