Education

Summerschool

De zomervakantie is voor grote bedrijven traditioneel aanleiding om voor enthousiaste studenten business courses, workshops en summerschools te organiseren.

Ondanks de vaak strenge selectie doen veel studenten hun best om zo’n course te scoren. Status, en vooral een kans om jezelf vast aan een mogelijke toekomstige werkgever te presenteren, verleiden ambitieuze studenten tot inschrijving.

Ook KPN Research organiseert jaarlijks zo’n summerschool. Begin juli werd bij de vestiging Groningen het onderwerp Advanced Broadband Communications onder de loep genomen.

De wervingsfolder deed vermoeden dat het om een ander soort zomercursus ging dan bijvoorbeeld de business course van moedermaatschappij KPN. De gebruikelijke kretologie over het gewenste deelnemersprofiel ontbreekt: men rept niet over de mate waarin de deelnemer excellent dient te zijn, sociaal begaafd, flexibel en in het bezit van topcijfers. Alleen ‘inzet en enthousiasme’ worden expliciet genoemd. Ook de selectieprocedure is volgens de meeste deelnemers, achteraf gezien, niet al te streng.

Eenmaal in Groningen blijkt het zomerklasje zeker enthousiast te noemen. Het deelnemersveld is divers; van spijkerbroek tot driedelig grijs, van wiskunde tot sterrenkunde, van Groningen tot Delft. Eindhoven schittert door afwezigheid, maar het Delfts Blauw is èrg sterk vertegenwoordigd: bijna de helft van de 40 deelnemers. Een verontwaardigde Twentenaar stelt: ,,Het zijn er veel, maar het lijken er nog veel meer.”

De cursus kent uiteraard de verplichte nummers, zoals cases en een management game. Maar in het internationale gedeelte is er een experiment. Lezingen van coryfeeën op het gebied van de breedbandcommunicatie komen vanuit elders in Europa op een videoscherm. Over een experimenteel breedbandnetwerk worden deze presentaties met behulp van een multicast videoconferencing tool op zeventies Europese sites tegelijk en interactief gevolgd. De elektrotechneuten verzekeren de minder ingewijden dat er sprake is van experimentele state-of-the-art-technology. Beeld en geluid haperen inderdaad regelmatig. Leuk om over te praten bij het socializen.

Bij het management game kunnen de deelnemers zich uitleven, zonder zich al te druk te maken of ze wel de juiste indruk achterlaten. De organisatie houdt geen scorelijst bij, en jaagt niet op toptalenten. De inzet is er niet minder om: met rode koppen en het zweet op het voorhoofd via de beeldtelefoon delegeren en onderhandelen. Net echt.

KPN Research kon tevreden zijn: de studenten waardeerden het kijkje in de keuken van het researchinstituut. Bij sommigen had het voormalig staatsbedrijf een negatief imago. Maar dat bleek effectief bestreden. Breedsprakige dikdoenerij en bureaucratische stroperigheid waren alleen zichtbaar tijdens het management game. Een van de organisatoren speelde dan ook heel overtuigend de rol van minister.

In de trein richting Delft worden tas, baseball-cap, poloshirt en informatiepakket bekeken. Men is nauwelijks chauvinistisch; de Twentenaren hebben het immers ook héél leuk gedaan. Enthuis wacht de laatste managementuitdaging: een incentive van 250 gulden voor iedereen die een stukje over de cursus langs de redactie van de universiteitskrant weet te loodsen.

De zomervakantie is voor grote bedrijven traditioneel aanleiding om voor enthousiaste studenten business courses, workshops en summerschools te organiseren. Ondanks de vaak strenge selectie doen veel studenten hun best om zo’n course te scoren. Status, en vooral een kans om jezelf vast aan een mogelijke toekomstige werkgever te presenteren, verleiden ambitieuze studenten tot inschrijving.

Ook KPN Research organiseert jaarlijks zo’n summerschool. Begin juli werd bij de vestiging Groningen het onderwerp Advanced Broadband Communications onder de loep genomen.

De wervingsfolder deed vermoeden dat het om een ander soort zomercursus ging dan bijvoorbeeld de business course van moedermaatschappij KPN. De gebruikelijke kretologie over het gewenste deelnemersprofiel ontbreekt: men rept niet over de mate waarin de deelnemer excellent dient te zijn, sociaal begaafd, flexibel en in het bezit van topcijfers. Alleen ‘inzet en enthousiasme’ worden expliciet genoemd. Ook de selectieprocedure is volgens de meeste deelnemers, achteraf gezien, niet al te streng.

Eenmaal in Groningen blijkt het zomerklasje zeker enthousiast te noemen. Het deelnemersveld is divers; van spijkerbroek tot driedelig grijs, van wiskunde tot sterrenkunde, van Groningen tot Delft. Eindhoven schittert door afwezigheid, maar het Delfts Blauw is èrg sterk vertegenwoordigd: bijna de helft van de 40 deelnemers. Een verontwaardigde Twentenaar stelt: ,,Het zijn er veel, maar het lijken er nog veel meer.”

De cursus kent uiteraard de verplichte nummers, zoals cases en een management game. Maar in het internationale gedeelte is er een experiment. Lezingen van coryfeeën op het gebied van de breedbandcommunicatie komen vanuit elders in Europa op een videoscherm. Over een experimenteel breedbandnetwerk worden deze presentaties met behulp van een multicast videoconferencing tool op zeventies Europese sites tegelijk en interactief gevolgd. De elektrotechneuten verzekeren de minder ingewijden dat er sprake is van experimentele state-of-the-art-technology. Beeld en geluid haperen inderdaad regelmatig. Leuk om over te praten bij het socializen.

Bij het management game kunnen de deelnemers zich uitleven, zonder zich al te druk te maken of ze wel de juiste indruk achterlaten. De organisatie houdt geen scorelijst bij, en jaagt niet op toptalenten. De inzet is er niet minder om: met rode koppen en het zweet op het voorhoofd via de beeldtelefoon delegeren en onderhandelen. Net echt.

KPN Research kon tevreden zijn: de studenten waardeerden het kijkje in de keuken van het researchinstituut. Bij sommigen had het voormalig staatsbedrijf een negatief imago. Maar dat bleek effectief bestreden. Breedsprakige dikdoenerij en bureaucratische stroperigheid waren alleen zichtbaar tijdens het management game. Een van de organisatoren speelde dan ook heel overtuigend de rol van minister.

In de trein richting Delft worden tas, baseball-cap, poloshirt en informatiepakket bekeken. Men is nauwelijks chauvinistisch; de Twentenaren hebben het immers ook héél leuk gedaan. Enthuis wacht de laatste managementuitdaging: een incentive van 250 gulden voor iedereen die een stukje over de cursus langs de redactie van de universiteitskrant weet te loodsen.

Editor Redactie

Do you have a question or comment about this article?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.