Campus

‘Stiekem drukken durft iedereen’

De quiz-factor die het Rad van Fortuin en Lingo zo populair maakt, is ook succesvol in de collegezaal bij Scheikunde, weet ir. J.G. van Berkum. Het is hem dan ook een raadsel waarom andere faculteiten zijn interactieve systeem nog niet hebben overgenomen.

Binnenkort gaat hij daarom op promotietoer.

Docent Van Berkum van het eerstejaarsvak algemene scheikunde test al twee jaar in de collegebanken de opgedane kennis in quiz-vorm. Hiervoor is een speciaal systeem aangeschaft. Het interactive voting system (IVS), zoals deze vorm van college geven officeel heet, werkt in feite als sommige spelprogramma’s op televisie. Studenten moeten het juiste antwoord op een meerkeuzevraag indrukken op een electronisch knoppenkastje, dat is ingebouwd in de collegebanken. De uitslag verschijnt vervolgens in de vorm van een balkgrafiek op een groot scherm.

En dit werkt, want hoewel de Delftenaar niet bekend staat als een briljant spreker, heeft Van Berkum gemerkt: ,,Stiekem drukken durft iedereen.” Volgens Van Berkum is het de ideale manier om te communiceren met grote groepen studenten: ,,Voor de student is het dé manier om te kijken of hij wel bij de les is, terwijl de docent een controlemiddel heeft om te kijken of alles juist is overgekomen.”

Maar bovenal vinden studenten het simpelweg leuk om te ‘quizzen’. Dit werd Van Berkum duidelijk toen de computer een keer plat lag. ,,Tijdens de pauze wilden studenten weten wanneer de vragen kwamen. In het tweede college heb ik toen met het ouderwetse hand opsteken nog enkele vragen gesteld.”

Als de antwoorden erg gespreid liggen, wil Van Berkum nog wel eens de PEER-methode toepassen. ,,Dan geef ik iedereen enkele minuten de tijd om elkaar te overtuigen van zijn of haar gelijk. Na een oorverdovende discussie die dan losbarst blijkt in de tweede ronde meestal dat de meesten het juiste antwoord weten. Studenten leggen dus collegestof aan elkaar uit. Ideaal toch?”
Veldwerker

Veel docenten maken de fout dat ze participatie verwachten tijdens hoorcolleges, vindt Van Berkum. ,,Een student moet wel erg sterk in zijn schoenen staan wil hij in een volle collegezaal opstaan en een discussie aangaan met de docent. Dat is iets waar docenten rekening mee moeten houden. IVS kan dan uitkomst bieden.”

Ook bij ‘minder begaafde’ docenten kan IVS hulp bieden. ,,Voor deze personen kan het systeem een eye-opener betekenen. Vaak willen deze mensen niet inzien dat sommige informatie niet overkomt bij de luisteraars. Met IVS is dit meteen duidelijk en kan er wat aan gedaan worden.”

Ondanks de positieve resultaten en de ‘beperkte kosten’ (volgens Van Berkum ruim een ton per collegezaal) loopt Delft nog niet echt warm voor dit systeem. Terwijl de universiteit van Gent en ook het vwo belangstelling tonen, kijkt de TU al twee jaar de kat uit de boom. Van Berkum wijt dit deels aan zichzelf. ,,Ik ben een veldwerker, een docent. Ik ga niet van de daken schreeuwen dathet zo goed werkt.”

Maar ook de TU heeft weinig moeite gedaan het systeem te promoten. ,,Ik krijg nu eindelijk belangstelling van Natuurkunde en Elektrotechniek, maar ik hoop eigenlijk dat het meer structureel wordt toegepast. In deze tijd van prestatiebeurzen zijn studenten veel kieskeuriger bij hun studiekeuze. En IVS kan de aantrekkelijkheid van technische studies vergroten.”

De quiz-factor die het Rad van Fortuin en Lingo zo populair maakt, is ook succesvol in de collegezaal bij Scheikunde, weet ir. J.G. van Berkum. Het is hem dan ook een raadsel waarom andere faculteiten zijn interactieve systeem nog niet hebben overgenomen. Binnenkort gaat hij daarom op promotietoer.

Docent Van Berkum van het eerstejaarsvak algemene scheikunde test al twee jaar in de collegebanken de opgedane kennis in quiz-vorm. Hiervoor is een speciaal systeem aangeschaft. Het interactive voting system (IVS), zoals deze vorm van college geven officeel heet, werkt in feite als sommige spelprogramma’s op televisie. Studenten moeten het juiste antwoord op een meerkeuzevraag indrukken op een electronisch knoppenkastje, dat is ingebouwd in de collegebanken. De uitslag verschijnt vervolgens in de vorm van een balkgrafiek op een groot scherm.

En dit werkt, want hoewel de Delftenaar niet bekend staat als een briljant spreker, heeft Van Berkum gemerkt: ,,Stiekem drukken durft iedereen.” Volgens Van Berkum is het de ideale manier om te communiceren met grote groepen studenten: ,,Voor de student is het dé manier om te kijken of hij wel bij de les is, terwijl de docent een controlemiddel heeft om te kijken of alles juist is overgekomen.”

Maar bovenal vinden studenten het simpelweg leuk om te ‘quizzen’. Dit werd Van Berkum duidelijk toen de computer een keer plat lag. ,,Tijdens de pauze wilden studenten weten wanneer de vragen kwamen. In het tweede college heb ik toen met het ouderwetse hand opsteken nog enkele vragen gesteld.”

Als de antwoorden erg gespreid liggen, wil Van Berkum nog wel eens de PEER-methode toepassen. ,,Dan geef ik iedereen enkele minuten de tijd om elkaar te overtuigen van zijn of haar gelijk. Na een oorverdovende discussie die dan losbarst blijkt in de tweede ronde meestal dat de meesten het juiste antwoord weten. Studenten leggen dus collegestof aan elkaar uit. Ideaal toch?”
Veldwerker

Veel docenten maken de fout dat ze participatie verwachten tijdens hoorcolleges, vindt Van Berkum. ,,Een student moet wel erg sterk in zijn schoenen staan wil hij in een volle collegezaal opstaan en een discussie aangaan met de docent. Dat is iets waar docenten rekening mee moeten houden. IVS kan dan uitkomst bieden.”

Ook bij ‘minder begaafde’ docenten kan IVS hulp bieden. ,,Voor deze personen kan het systeem een eye-opener betekenen. Vaak willen deze mensen niet inzien dat sommige informatie niet overkomt bij de luisteraars. Met IVS is dit meteen duidelijk en kan er wat aan gedaan worden.”

Ondanks de positieve resultaten en de ‘beperkte kosten’ (volgens Van Berkum ruim een ton per collegezaal) loopt Delft nog niet echt warm voor dit systeem. Terwijl de universiteit van Gent en ook het vwo belangstelling tonen, kijkt de TU al twee jaar de kat uit de boom. Van Berkum wijt dit deels aan zichzelf. ,,Ik ben een veldwerker, een docent. Ik ga niet van de daken schreeuwen dathet zo goed werkt.”

Maar ook de TU heeft weinig moeite gedaan het systeem te promoten. ,,Ik krijg nu eindelijk belangstelling van Natuurkunde en Elektrotechniek, maar ik hoop eigenlijk dat het meer structureel wordt toegepast. In deze tijd van prestatiebeurzen zijn studenten veel kieskeuriger bij hun studiekeuze. En IVS kan de aantrekkelijkheid van technische studies vergroten.”

Editor Redactie

Do you have a question or comment about this article?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.