Education

Sneller bouwen in Second Life

Gebouwen in het virtuele Second Life kunnen een stuk mooier en makkelijker gebouwd worden. Bouwkundestudent Bart Roeffen (26) ontwikkelde een manier om driedimensionale objecten in de virtuele wereld te bouwen.

Roeffen maakte een computerprogramma waarmee gebouwen, die in een ander programma ontworpen zijn, in Second Life te importeren zijn. Tot nu toe konden gebouwen alleen in de virtuele wereld zelf worden gemaakt, door vormen als kubussen en cilinders te combineren. “Hierdoor lijken alle gebouwen in Second Life erg op elkaar”, zegt de zevendejaars bouwkundestudent. “Ingewikkelde vormen zijn niet te maken en de verhoudingen tussen de verschillende elementen van een gebouw, bijvoorbeeld deuren en ramen, raken zoek.”

Een doorn in het oog van de Delftse architecten in het Deltasync-project. In dat project wil de TU, op de twee virtuele eilanden die ze in Second Life bezit, oplossingen testen voor bouwen op water. Maar liefst wel met zo mooi mogelijke gebouwen en zo min mogelijk moeite.

Twee maanden werkte Roeffen aan het computerprogramma, dat objecten uit het 3d-programma ‘Maya’ omzet in voor Second Life te begrijpen driehoeken. Daarmee kunnen ook gebouwen met ingewikkelde organische vormen naar de virtuele wereld verhuisd worden. “Dat is nu klaar. Maar we willen het nog perfectioneren door ook omzetten in vierkantjes en bolletjes mogelijk te maken.”

Roeffen testte zijn programma door de ‘drijvende stad’ van Deltasync ermee te bouwen. Een andere student kopieerde het al bestaande 3D-model van de stad in twee maanden naar Second Life. Op de ‘traditionele’ manier. “Ik bouwde dezelfde stad met mijn programma in één dag”, vertelt Roeffen. “En mooier.” (MM)

Roeffen maakte een computerprogramma waarmee gebouwen, die in een ander programma ontworpen zijn, in Second Life te importeren zijn. Tot nu toe konden gebouwen alleen in de virtuele wereld zelf worden gemaakt, door vormen als kubussen en cilinders te combineren. “Hierdoor lijken alle gebouwen in Second Life erg op elkaar”, zegt de zevendejaars bouwkundestudent. “Ingewikkelde vormen zijn niet te maken en de verhoudingen tussen de verschillende elementen van een gebouw, bijvoorbeeld deuren en ramen, raken zoek.”

Een doorn in het oog van de Delftse architecten in het Deltasync-project. In dat project wil de TU, op de twee virtuele eilanden die ze in Second Life bezit, oplossingen testen voor bouwen op water. Maar liefst wel met zo mooi mogelijke gebouwen en zo min mogelijk moeite.

Twee maanden werkte Roeffen aan het computerprogramma, dat objecten uit het 3d-programma ‘Maya’ omzet in voor Second Life te begrijpen driehoeken. Daarmee kunnen ook gebouwen met ingewikkelde organische vormen naar de virtuele wereld verhuisd worden. “Dat is nu klaar. Maar we willen het nog perfectioneren door ook omzetten in vierkantjes en bolletjes mogelijk te maken.”

Roeffen testte zijn programma door de ‘drijvende stad’ van Deltasync ermee te bouwen. Een andere student kopieerde het al bestaande 3D-model van de stad in twee maanden naar Second Life. Op de ‘traditionele’ manier. “Ik bouwde dezelfde stad met mijn programma in één dag”, vertelt Roeffen. “En mooier.” (MM)

Editor Redactie

Do you have a question or comment about this article?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.