Education

Ritzen wil rapportcijfer voor alle opleidingen

Universiteiten en hogescholen moeten van minister Ritzen hun onderwijs cijfers geven.De verenigde universiteiten (VSNU) en de HBO-raad wijzen het voorstel van Ritzen af.

De universiteiten en hogescholen hebben ieder hun eigen visitaties. Ritzen vindt echter dat deze kwaliteitsbeoordelingen (door commissies van deskundigen) te weinig informatie bieden, bijvoorbeeld om aankomende studenten te helpen bij hun studiekeuze.

Daarom wil de minister dat de deskundigen hun oordelen over een opleiding samenvatten in rapportcijfers. De bedoeling is niet om één cijfer voor de hele opleiding te geven, maar een reeks cijfers voor afzonderlijke aspecten – zoals de kwaliteit van de staf, studiebegeleiding, studeerbaarheid enzovoorts. Ritzen denkt aan een schaal met vier punten. Die moet volgens van tevoren vastgestelde standaarden toegepast worden.

De VSNU en de HBO-raad hebben het plannetje vorige week meteen afgewezen. Opleidingen met soms heel verschillende doeleinden moeten niet langs een algemeen geldende meetlat gelegd worden, stellen zij. Zij vinden daarnaast dat visitaties niet dienen om buitenstaanders informatie te leveren, maar om opleidingen te helpen hun onderwijs te verbeteren.

Met zijn ‘vier-puntsschaal’ bouwt Ritzen voort op het Hoger Onderwijs- en Onderzoek Plan dat hij in september openbaar maakte. Daarin schreef hij dat hij uiteindelijk ranglijstjes van opleidingen wil. Een aankomende student kan dan in één oogopslag zien waar hij moet zijn voor bijvoorbeeld de beste staf of het meest studeerbare programma. De hogescholen en universiteiten lieten toen ook al weten daar weinig in te zien. Maar Ritzen is niet onder de indruk van hun bezwaren. (HOP/HOb)

Universiteiten en hogescholen moeten van minister Ritzen hun onderwijs cijfers geven.

De verenigde universiteiten (VSNU) en de HBO-raad wijzen het voorstel van Ritzen af. De universiteiten en hogescholen hebben ieder hun eigen visitaties. Ritzen vindt echter dat deze kwaliteitsbeoordelingen (door commissies van deskundigen) te weinig informatie bieden, bijvoorbeeld om aankomende studenten te helpen bij hun studiekeuze.

Daarom wil de minister dat de deskundigen hun oordelen over een opleiding samenvatten in rapportcijfers. De bedoeling is niet om één cijfer voor de hele opleiding te geven, maar een reeks cijfers voor afzonderlijke aspecten – zoals de kwaliteit van de staf, studiebegeleiding, studeerbaarheid enzovoorts. Ritzen denkt aan een schaal met vier punten. Die moet volgens van tevoren vastgestelde standaarden toegepast worden.

De VSNU en de HBO-raad hebben het plannetje vorige week meteen afgewezen. Opleidingen met soms heel verschillende doeleinden moeten niet langs een algemeen geldende meetlat gelegd worden, stellen zij. Zij vinden daarnaast dat visitaties niet dienen om buitenstaanders informatie te leveren, maar om opleidingen te helpen hun onderwijs te verbeteren.

Met zijn ‘vier-puntsschaal’ bouwt Ritzen voort op het Hoger Onderwijs- en Onderzoek Plan dat hij in september openbaar maakte. Daarin schreef hij dat hij uiteindelijk ranglijstjes van opleidingen wil. Een aankomende student kan dan in één oogopslag zien waar hij moet zijn voor bijvoorbeeld de beste staf of het meest studeerbare programma. De hogescholen en universiteiten lieten toen ook al weten daar weinig in te zien. Maar Ritzen is niet onder de indruk van hun bezwaren. (HOP/HOb)

Editor Redactie

Do you have a question or comment about this article?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.