Education

‘Politici hebben de laatste tien jaar niet opgelet’

,,Het is een schandaal dat politici in dit land zo met de belangen van jonge studenten sollen”, aldus rector Wakker. Hij greep afgelopen maandag de uitreiking van het vijfhonderdste ontwerpersdiploma aan om zijn hart te luchten over de ,,onzalige plannen” van de paarse regeringscoalitie om de studieprogramma’s op te splitsen in een drie plus twee variant.

KIvI-president Van Engelshoven toonde zich ,,enorm gefrustreerd” over deze ,,luchtballon”.

Felicitaties alom voor ir. Karine Tanis. De ontwerpster, die na het behalen van haar ir.-diploma een ‘adaptief on-line bevrachtingssysteem voor containers aan boord’ uitwerkte, hoorde de uitspraken vriendelijk aan. Ze was zich ervan bewust dat haar diploma-uitreiking door beide heren werd aangegrepen een boodschap aan ‘Den Haag’ af te leveren.

,,Ik ben zelden zo ontzettend gefrustreerd geraakt”, verklaarde de voorman van het KIvI. ,,Ik ben het helemaal eens met de eisen die aan een ontwerper gesteld worden. Leren in systemen te denken, meerdere disciplines kunnen combineren, besef hebben van het ethische spanningsveld waarin je werkt en de logica in het oog houden dat je iets maakt waarmee een arbeider moet kunnen omgaan. Dat zijn nu precies de eigenschappen die een volwaardige ingenieur moet bezitten”, aldus Van Engelshoven. ,,Mijn oude professor heeft bij mij, toen ik bij deze zelfde faculteit Werktuigbouw afstudeerde, al die zaadjes uitgestrooid. De volwaardige ingenieur van vroeger wàs eigenlijk al een ontwerper. Het probleem is gecreëerd toen de opleiding, met de invoering van de twee-fasenstructuur, naar vier jaar moest.”

Volgens de KIvI-president is het toen, begin jaren tachtig, misgegaan. De vierjarige eerste fase bleek onvoldoende om een goed uitgeruste ingenieur klaar te stomen en de pogingen om tweede fase-opleidingen gestalte te geven, vielen ten prooi aan ,,gehannes en tweespaltigheid”. En net nu de TU’s en het KIvI dachten de oplossing gevonden te hebben door de bewindslieden op O&W achter de studieduur van vijf jaar te krijgen, lijkt de wisseling van de wacht op het Binnenhof roet in het eten te gooien.

,,De luchtballon die nu is opgelaten voor een driejarige opleiding, waarbij alleen de besten naar de vervolgopleiding van twee jaar mogen, roept bij mij enorme weerstanden op. Iedereen moet een kans krijgen. Hoe je dat betaalt is een andere kwestie”, aldus Van Engelshoven.

Volgens rector Wakker hebben ,,teveel politici de laatste tien jaar niet opgelet. Laat staan dat ze de adviezen gelezen hebben. Wij hadden met de nu demissionaire regering een goede overeenkomst over de vijfjarige cursusduur. En nu staat alles weer ter discussie. Wij zijn daarmee dicht bij chaos aangeland. Het is een schandaal dat politici in dit land zo met het belang van jonge studenten sollen.” De rector noemdehet plan voor een driejarige bachelors-opleiding en een tweejarig vervolg voor het ingenieursdiploma ,,onzalig”. ,,En wie wil er daarna dan nog eens twee jaar doorgaan voor de ontwerpersopleiding?” vroeg hij zich af. (B.B.)

,,Het is een schandaal dat politici in dit land zo met de belangen van jonge studenten sollen”, aldus rector Wakker. Hij greep afgelopen maandag de uitreiking van het vijfhonderdste ontwerpersdiploma aan om zijn hart te luchten over de ,,onzalige plannen” van de paarse regeringscoalitie om de studieprogramma’s op te splitsen in een drie plus twee variant. KIvI-president Van Engelshoven toonde zich ,,enorm gefrustreerd” over deze ,,luchtballon”.

Felicitaties alom voor ir. Karine Tanis. De ontwerpster, die na het behalen van haar ir.-diploma een ‘adaptief on-line bevrachtingssysteem voor containers aan boord’ uitwerkte, hoorde de uitspraken vriendelijk aan. Ze was zich ervan bewust dat haar diploma-uitreiking door beide heren werd aangegrepen een boodschap aan ‘Den Haag’ af te leveren.

,,Ik ben zelden zo ontzettend gefrustreerd geraakt”, verklaarde de voorman van het KIvI. ,,Ik ben het helemaal eens met de eisen die aan een ontwerper gesteld worden. Leren in systemen te denken, meerdere disciplines kunnen combineren, besef hebben van het ethische spanningsveld waarin je werkt en de logica in het oog houden dat je iets maakt waarmee een arbeider moet kunnen omgaan. Dat zijn nu precies de eigenschappen die een volwaardige ingenieur moet bezitten”, aldus Van Engelshoven. ,,Mijn oude professor heeft bij mij, toen ik bij deze zelfde faculteit Werktuigbouw afstudeerde, al die zaadjes uitgestrooid. De volwaardige ingenieur van vroeger wàs eigenlijk al een ontwerper. Het probleem is gecreëerd toen de opleiding, met de invoering van de twee-fasenstructuur, naar vier jaar moest.”

Volgens de KIvI-president is het toen, begin jaren tachtig, misgegaan. De vierjarige eerste fase bleek onvoldoende om een goed uitgeruste ingenieur klaar te stomen en de pogingen om tweede fase-opleidingen gestalte te geven, vielen ten prooi aan ,,gehannes en tweespaltigheid”. En net nu de TU’s en het KIvI dachten de oplossing gevonden te hebben door de bewindslieden op O&W achter de studieduur van vijf jaar te krijgen, lijkt de wisseling van de wacht op het Binnenhof roet in het eten te gooien.

,,De luchtballon die nu is opgelaten voor een driejarige opleiding, waarbij alleen de besten naar de vervolgopleiding van twee jaar mogen, roept bij mij enorme weerstanden op. Iedereen moet een kans krijgen. Hoe je dat betaalt is een andere kwestie”, aldus Van Engelshoven.

Volgens rector Wakker hebben ,,teveel politici de laatste tien jaar niet opgelet. Laat staan dat ze de adviezen gelezen hebben. Wij hadden met de nu demissionaire regering een goede overeenkomst over de vijfjarige cursusduur. En nu staat alles weer ter discussie. Wij zijn daarmee dicht bij chaos aangeland. Het is een schandaal dat politici in dit land zo met het belang van jonge studenten sollen.” De rector noemdehet plan voor een driejarige bachelors-opleiding en een tweejarig vervolg voor het ingenieursdiploma ,,onzalig”. ,,En wie wil er daarna dan nog eens twee jaar doorgaan voor de ontwerpersopleiding?” vroeg hij zich af. (B.B.)

Editor Redactie

Do you have a question or comment about this article?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.