Education

OV-kaart: Ritzen zit met ‘de handen in het haar’

De kans bestaat dat ook toekomstige studenten de keus houden tussen een week- of een weekendkaart. Een ruime meerderheid in de Tweede Kamer is daarvoor.

br />
Minister Ritzen zat, afgelopen dinsdag, na afloop van het Kamerdebat over de OV-kaart ,,met de handen in het haar”. Want het is niet uitgesloten dat de Kamer zijn akkoord over de OV-kaart zonder meer afwijst. Dan is hij terug bij af en ligt alles weer open.

Alleen de regeringspartijen PvdA en D66 zijn – met de nodige mitsen en maren – geneigd het akkoord te steunen dat de minister vorige week met de openbaar-vervoerbedrijven sloot. Coalitiegenoot VVD vindt echter dat Ritzen ,,veel te veel geld uitgeeft”. En de oppositie vindt dat hij studenten te weinig biedt. Ritzen gaat vandaag overleggen met het kabinet.

In het bewuste akkoord dat de minister de Kamer deze week voorlegde, is bepaald dat de huidige generatie studenten de keuze houdt tussen een weekend- of een weekkaart. Maar wie komend studiejaar (of later) begint te studeren, krijgt vanaf 1999 de zogeheten ‘uit/thuiskaart’. Dat betekent dat studenten op kamers verplicht worden een weekendkaart te nemen en thuiswonenden een weekkaart krijgen.

De openbaar-vervoerbedrijven hebben echter afgesproken dat het volgende kabinet tot halverwege 1998 de kans heeft toekomstige studenten alsnog de vrije keus tussen week- of weekendkaart te geven. De nieuwe minister van Onderwijs moet het openbaar vervoer dan wel 90 miljoen gulden extra betalen.

Met name deze laatste afspraak zorgde in de Tweede Kamer voor discussie. PvdA en D66 willen zich er wel voor inzetten dat die 90 miljoen op tafel komt, maar eisten niet meteen harde toezeggingen. De oppositie (CDA, Groen Links en klein rechts) deed dat wel. Komen die niet, dan dreigt ze de VVD te steunen. Die wees het akkoord over de OV-kaart zonder meer af. De liberalen deden dat overigens om heel andere redenen: zij willen niet dat er meer, maar minder geld aan de OV-kaart wordt uitgegeven.

De impasse die is ontstaan over de OV-kaart, moet nog deze week doorbroken worden, want vrijdag begint het reces van de Tweede Kamer.

Direct na het debat merkte Ritzen op ‘niet optimistisch’ te zijn. Het kabinet is niet van plan 90 miljoen extra uit te geven, zei hij, en nieuwe onderhandelingen met de openbaar- vervoerbedrijven noemde hij ‘uitgesloten’.

Later op de avond kwam de PvdA, na overleg met Ritzen, met het voorstel de benodigde 90 miljoen te betalen uit de meevallers van het kabinet. Daarmee zou het akkoord over de OV-kaart gered kunnen worden – met steun van de oppositie, maar zonder die van de VVD.

Als Ritzen het contract met het openbaar vervoer weet te redden, krijgen studenten in de toekomst in ieder geval iets meer voordeel van hun weekendkaart dan nu. Door de week krijgen studenten met zo’n kaart dan altijd korting. Nukrijgen ze die alleen buiten de spits. Daarnaast kunnen ze voortaan vanaf vrijdagavond zes uur gratis reizen, een uur eerder dan nu.

Het contract loopt tot 2002 en kost 570 miljoen gulden per jaar. Dat is 330 miljoen minder dan Ritzen dit jaar aan de OV- studentenkaart kwijt is. Het regeerakkoord van het paarse kabinet verplichtte hem zelfs 500 miljoen te bezuinigen. Dat lukt niet met dit contract. Ritzen moet daarom nog 170 miljoen gulden bij andere posten op zijn begroting weghalen.

De studentenbonden ISO en LSVb hopen dat de Kamer het kabinet dwingt de huidige OV-kaart te handhaven. De uit/thuiskaart is volgens hen ,,waardeloos”. Wie met een weekendkaart opgezadeld wordt, moet bijvoorbeeld betalen als hij aan een andere universiteit of hogeschool colleges volgt of stage loopt buiten zijn woonplaats. (HOP/HOb)

De kans bestaat dat ook toekomstige studenten de keus houden tussen een week- of een weekendkaart. Een ruime meerderheid in de Tweede Kamer is daarvoor.

Minister Ritzen zat, afgelopen dinsdag, na afloop van het Kamerdebat over de OV-kaart ,,met de handen in het haar”. Want het is niet uitgesloten dat de Kamer zijn akkoord over de OV-kaart zonder meer afwijst. Dan is hij terug bij af en ligt alles weer open.

Alleen de regeringspartijen PvdA en D66 zijn – met de nodige mitsen en maren – geneigd het akkoord te steunen dat de minister vorige week met de openbaar-vervoerbedrijven sloot. Coalitiegenoot VVD vindt echter dat Ritzen ,,veel te veel geld uitgeeft”. En de oppositie vindt dat hij studenten te weinig biedt. Ritzen gaat vandaag overleggen met het kabinet.

In het bewuste akkoord dat de minister de Kamer deze week voorlegde, is bepaald dat de huidige generatie studenten de keuze houdt tussen een weekend- of een weekkaart. Maar wie komend studiejaar (of later) begint te studeren, krijgt vanaf 1999 de zogeheten ‘uit/thuiskaart’. Dat betekent dat studenten op kamers verplicht worden een weekendkaart te nemen en thuiswonenden een weekkaart krijgen.

De openbaar-vervoerbedrijven hebben echter afgesproken dat het volgende kabinet tot halverwege 1998 de kans heeft toekomstige studenten alsnog de vrije keus tussen week- of weekendkaart te geven. De nieuwe minister van Onderwijs moet het openbaar vervoer dan wel 90 miljoen gulden extra betalen.

Met name deze laatste afspraak zorgde in de Tweede Kamer voor discussie. PvdA en D66 willen zich er wel voor inzetten dat die 90 miljoen op tafel komt, maar eisten niet meteen harde toezeggingen. De oppositie (CDA, Groen Links en klein rechts) deed dat wel. Komen die niet, dan dreigt ze de VVD te steunen. Die wees het akkoord over de OV-kaart zonder meer af. De liberalen deden dat overigens om heel andere redenen: zij willen niet dat er meer, maar minder geld aan de OV-kaart wordt uitgegeven.

De impasse die is ontstaan over de OV-kaart, moet nog deze week doorbroken worden, want vrijdag begint het reces van de Tweede Kamer.

Direct na het debat merkte Ritzen op ‘niet optimistisch’ te zijn. Het kabinet is niet van plan 90 miljoen extra uit te geven, zei hij, en nieuwe onderhandelingen met de openbaar- vervoerbedrijven noemde hij ‘uitgesloten’.

Later op de avond kwam de PvdA, na overleg met Ritzen, met het voorstel de benodigde 90 miljoen te betalen uit de meevallers van het kabinet. Daarmee zou het akkoord over de OV-kaart gered kunnen worden – met steun van de oppositie, maar zonder die van de VVD.

Als Ritzen het contract met het openbaar vervoer weet te redden, krijgen studenten in de toekomst in ieder geval iets meer voordeel van hun weekendkaart dan nu. Door de week krijgen studenten met zo’n kaart dan altijd korting. Nukrijgen ze die alleen buiten de spits. Daarnaast kunnen ze voortaan vanaf vrijdagavond zes uur gratis reizen, een uur eerder dan nu.

Het contract loopt tot 2002 en kost 570 miljoen gulden per jaar. Dat is 330 miljoen minder dan Ritzen dit jaar aan de OV- studentenkaart kwijt is. Het regeerakkoord van het paarse kabinet verplichtte hem zelfs 500 miljoen te bezuinigen. Dat lukt niet met dit contract. Ritzen moet daarom nog 170 miljoen gulden bij andere posten op zijn begroting weghalen.

De studentenbonden ISO en LSVb hopen dat de Kamer het kabinet dwingt de huidige OV-kaart te handhaven. De uit/thuiskaart is volgens hen ,,waardeloos”. Wie met een weekendkaart opgezadeld wordt, moet bijvoorbeeld betalen als hij aan een andere universiteit of hogeschool colleges volgt of stage loopt buiten zijn woonplaats. (HOP/HOb)

Editor Redactie

Do you have a question or comment about this article?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.