Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Education

Ontwerpen moet meer gewicht krijgen

Omdat ontwerpen datgene is wat ingenieurs van andere wetenschappers onderscheidt, moet de TU Delft daar meer aandacht aan besteden.

Volgens de Adviesraad voor het Technologiebeleid TU Delft (ARTD) moet de TU op alle gebieden doordrongen raken van het belang van ontwerpen. Daarom pleit de raad in een advies aan het college van bestuur voor het opnemen van ontwerpen in de missie van de TU en voor meer aandacht voor ontwerpen in onderwijs en onderzoek.

,,Waarom studeert iemand voor ingenieur?”, legt prof.dr.ir. P. Dewilde, voorzitter van de ARTD, uit. ,,Omdat hij iets nieuws in de wereld wil brengen wat een probleem oplost.” Door dat ‘eigene van het ingenieursberoep’ meer te benadrukken kan de TU voor studenten aantrekkelijker worden.

Om het belang van ontwerpen voor de universiteit te benadrukken, dient ook het interne verdeelmodel aangepast te worden. Het huidige verdeelmodel is gericht op publicaties – een artikel in een toonaangevend blad levert de groep meer punten en dus ook meer geld op. Maar toonaangevende bladen voor ontwerpen zijn vaak niet dezelfde als die voor onderzoek. Daarom pleit Dewilde voor een verfijning van het model per vakgebied, zodat met deze verschillen rekening kan worden gehouden.

Op 13 december zullen de aanbevelingen van de ARTD op een speciaal symposium worden besproken.

Volgens de Adviesraad voor het Technologiebeleid TU Delft (ARTD) moet de TU op alle gebieden doordrongen raken van het belang van ontwerpen. Daarom pleit de raad in een advies aan het college van bestuur voor het opnemen van ontwerpen in de missie van de TU en voor meer aandacht voor ontwerpen in onderwijs en onderzoek.

,,Waarom studeert iemand voor ingenieur?”, legt prof.dr.ir. P. Dewilde, voorzitter van de ARTD, uit. ,,Omdat hij iets nieuws in de wereld wil brengen wat een probleem oplost.” Door dat ‘eigene van het ingenieursberoep’ meer te benadrukken kan de TU voor studenten aantrekkelijker worden.

Om het belang van ontwerpen voor de universiteit te benadrukken, dient ook het interne verdeelmodel aangepast te worden. Het huidige verdeelmodel is gericht op publicaties – een artikel in een toonaangevend blad levert de groep meer punten en dus ook meer geld op. Maar toonaangevende bladen voor ontwerpen zijn vaak niet dezelfde als die voor onderzoek. Daarom pleit Dewilde voor een verfijning van het model per vakgebied, zodat met deze verschillen rekening kan worden gehouden.

Op 13 december zullen de aanbevelingen van de ARTD op een speciaal symposium worden besproken.

Editor Redactie

Do you have a question or comment about this article?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.