Na de Gariepdam hebben de deelnemers aan de Sasol Solar Challenge de snelwegen achter zich gelaten. Wat volgde was een grotere uitdaging: de bergetappe.
Maandag werd het Nuon Solar Team aan einde van de derde racedag al flink op de proef gesteld. Harde windvlagen, onweer en een heftige regenbui maakten het lastig voor de teams in de Sasol Solar Challenge om de finish te bereiken. De studenten van de TU Delft ontweken daarbij ook nog net een groot verkeersongeluk waarbij een personenauto – door de wind omgeslagen – op de weg terecht was gekomen. Alle zonneauto’s zijn uiteindelijk toch veilig bij de finish in Gariepdam aangekomen en de voorsprong van het Nuon Solar Team bleef behouden.
Bij de bergetappe op dinsdag (dag 4) werd de klimcapaciteit van de Nuna8 op de proef gesteld. Mechanicus Pim Wubben van het Nuon Solar Team vertelt waarom dit zo lastig is. “Om de bergen op te komen moet de motor van Nuna op maximale kracht aan het werk. Ondanks dat Nuna maar ongeveer één zesde van een gewone auto weegt, zou dit kunnen zorgen voor oververhitting. Als we daarna weer naar beneden gaan moeten we remmen. Dit doen we regeneratief, wat betekent dat we de motor gebruiken als een dynamo en dan zo veel mogelijk energie weer terug winnen. Ook dit maakt de motor erg warm wat maakt dat we moeten oppassen: bij 120 graden begint de isolatie van de motor namelijk te smelten.”
De Delftse ploeg wist de voorsprong op de Japanners op deze dag met 47 kilometer te vergroten. Op het eind van de vierde dag is de stand als volgt: Nuon Solar 2.584 km, Tokai Solar 2441 km en GAMF Solar (Hongarije) 2306 km. Daarmee zijn de ploegen over de helft van het achtdaagse evenement.
Comments are closed.