Education

Nieuwe TU-internetsite: toegankelijk en flexibel

Zappwerk test deze week de nieuwe TU-internetsite, die begin oktober geopend wordt. ,,Om studenten en TU-medewerkers meer bij de nieuwe TU-site te betrekken, kunnen zij straks een eigen home-page aanmaken.

Op die manier bouwt iedereen mee aan de nieuwe internet-site”, aldus Martijn Arts. Hij is medewerker van Zappwerk, een ontwerp- en adviesbureau voor nieuwe media dat de nieuwe TU-site heeft opgetuigd in opdracht van de stafeenheid Communicatie & Marketing Groep (C&MG).

Zappwerk is gevestigd aan het Mijnbouwplein en heeft alle kenmerken van een jong bedrijf; een oud hoog lokaal dat inventief is opgeknapt en een losse sfeer met in en uit lopende mensen. Op de diverse beeldschermen bij Zappwerk pronkt de nieuwe TU-internetsite. Aan enkele onderdelen worden nog de laatste werkzaamheden verricht.

De nieuwe home-page van de TU is een eenvoudig ontwerp, bestaande uit tekstblokken met op de achtergrond een lijnenspel. Volgens Corrie Zeeuw, voorlichter bij C&MG, zijn er al opmerkingen gekomen dat de homepage erg simpel is. ,,Dat is een gevolg van de eis die C&MG heeft gesteld. De nieuwe site moet namelijk ook toegankelijk zijn voor mensen met een eenvoudige, minder geavanceerde computer of oudere browser. Dat betekent: beperkingen in je vormgeving. In de hele site is daar rekening meegehouden. Om die reden zijn er geen foto’s of bewegende beelden opgenomen in de homepage. Ook dieper in de site komen deze slechts summier voor.”

Bij Zappwerk werd deze grafische beperking geen probleem gevonden. Volgens Arts zijn ze daar zelfs voorstander van. ,,Te vaak kopen bedrijven of instellingen een prachtige vormgeving. Leesbaarheid en een goede informatievoorziening komen dan op de tweede plaats. Wij vinden dat geen goed idee en in dat opzicht zitten wij op dezelfde lijn als C&MG. Bovendien gaan grafische grappen snel vervelen en moet je voorzichtig zijn met de met de toepassing daarvan.”

Eenvoudige vormgeving biedt zelfs een enorm voordeel: het is flexibel en gemakkelijk aan te passen. Arts: ,,Dat kan overigens niet bij iedere simpele vormgeving. Wij hebben de home-page zo opgebouwd dat met een eenvoudige handeling de kleur veranderd kan worden of iets kan worden toegevoegd. Je zou bijvoorbeeld in de herfst vallende bladeren op de home-page kunnen zetten, of brandende kaarsen met kerstmis. C&MG kan ons hun wensen voorleggen en wij zorgen ervoor dat het wordt uitgevoerd.”
Eenvoud

Er is veel aandacht besteed aan de structuur van de site. Daarbij was de vraag hoe de gebruiker zo snel mogelijk bij de benodigde informatie kan komen. Voordat hiermee begonnen werd, heeft Zappwerk eerst onderzoek gedaan naar de oude site. Het bleek dat de TU-site zelden door ‘derden’ werd bezocht. Een reden daarvoor was wellicht dat het moeilijk zoeken is voor ‘onbekende’ bezoekers.

Op de nieuwe home-page kan een bezoeker onder meer een keuze maken uit ‘algemeen’, ‘studenten’ en ‘bezoekers’. Bij deze laatste link wordt de bezoeker apart aan de hand genomen. Arts: ,,Het verschil tussen de drie categorieën zit in de begeleidende teksten. Bij ‘bezoekers’ geven wij uitgebreid uitleg over de structuur van de TU, de plaats van de diverse onderdelen in de organisatie en over hun werkzaamheden. Bij het onderdeel ‘studenten’ doen we dat niet. Die weten dat al. En lappen tekst met uitleg over iets dat je al weet is alleen maar irritant.”

Arts garandeert dat de overzichtelijkheid niet stopt bij de home-page. Hij roept een ander beeld op en licht toe: ,,Door de grote ervaring die er ondertussen is met internetsites, blijkt dat het ‘dwalen’ over de site nog een handicap is. Je klikt van link naar link, maar terugkeren op je stappen is veelal ingewikkeld. Alleen de ‘back’-toets brengt in dit geval uitkomst.”

Zappwerk heeft voor de TU-site een oplossing gevonden tegen dit dwalen. Op de linkerkant van het scherm verschijnen balken met alle links die zijn aangeklikt. ,,In die hoek wordt bijgehouden hoe diep je de site bent ingegaan en kun je zien welke route je hebt gevolgd. Op deze manier is het eenvoudig om terug te keren op je schreden, als je bij een onderdeel niet precies vindt wat je zocht.”
Veroudering


1 De TU-site wordt uitgerust met een soort ‘navigatiebalk’, waarmee de afgelegde route zichtbaar wordt gemaakt

Naast toegankelijkheid wil C&MG ook dat de informatie op de site makkelijk up-to-date gemaakt moet kunnen worden. De oude site kampte met veel verouderde berichten waardoor de professionele uitstraling werd ondermijnd. Om die veroudering tegen te gaan is de nieuwe site zowel technisch als organisatorisch anders van opzet. Zeeuw: ,,Bij de oude site was het veranderen zo gecompliceerd dat het alleen door iemand van automatisering gedaan kon worden.”

Overigens is deze ‘onveranderlijkheid’ een kenmerk van bijna alle sites. De ontwikkelingen in software-land gaan hard, maar een programma om op eenvoudige wijze aanpassingen op internetsites te maken, is er volgens Arts nog niet. Zappwerk heeft hiervoor zelf software geschreven. Hiermee is het mogelijk zonder technische kennis tekstveranderingen op de site aan te brengen. Arts: ,,Maar aanpassing van de software alleen was niet voldoende. Wij hebben ook veel tijd gestoken in de opbouw van de site zodat deze veranderingen makkelijk te verwerken zijn. Dat is ons gelukt. De structuur van de site is nu zodanig dat aanpassingen makkelijk realiseerbaar zijn.”

Een andere maatregel tegen veroudering van teksten is een houdbaarheidsdatum. Elke tekst krijgt zo’n datum mee. Wordt deze overschreden dan wordt het betreffende stuk tekst van de site gehaald en in een archief geplaatst. Arts: ,,Dat gebeurt automatisch en daar is niet per se een ingreep van een mens voor nodig.”

Alle diensten van de TU hebben uit hun midden een redacteur aangesteld. Zij kunnen ingrijpen in de teksten en illustraties van hun dienst op de site. Verder komen zij regelmatig bijeen in een redactievergadering om de publicaties van de diverse onderdelen van de TU op elkaar af te stemmen. Ook bekijken ze de homepages die gemaakt zijn door de medewerkers, voordat deze op de site geplaatst worden. Arts: ,,De TU wil toch enigszins greep houden op wat er op hun site verschijnt.”

De ingreep door redacteuren is gemakkelijker geworden door de aanschaf van twee zware servers. Dat betekent ook dat de bezoekerscapaciteit van de homepage verdrievoudigd is. Volgens Zappwerk moeten straks minimaal tienduizend gebruikers per dag de nieuwe site kunnen raadplegen. En dan niet alleen, zoals voorheen, om informatie te zoeken, maar ook om ‘interactief’ deel te nemen aan de site. Wat dat betekent, wil Zappwerk voorlopig nog niet kwijt. ,,Dat is een verrassing voor de bezoekers.”

Verwacht wordt dat de testperiode tot eind september zal duren. Arts: ,,Technisch is alles dan wel rond. We moeten even afwachten of alle redacteuren op die datum ook hun teksten gereed hebben. Het is veel werk om dat voor elkaar te krijgen.”

,,Om studenten en TU-medewerkers meer bij de nieuwe TU-site te betrekken, kunnen zij straks een eigen home-page aanmaken. Op die manier bouwt iedereen mee aan de nieuwe internet-site”, aldus Martijn Arts. Hij is medewerker van Zappwerk, een ontwerp- en adviesbureau voor nieuwe media dat de nieuwe TU-site heeft opgetuigd in opdracht van de stafeenheid Communicatie & Marketing Groep (C&MG).

Zappwerk is gevestigd aan het Mijnbouwplein en heeft alle kenmerken van een jong bedrijf; een oud hoog lokaal dat inventief is opgeknapt en een losse sfeer met in en uit lopende mensen. Op de diverse beeldschermen bij Zappwerk pronkt de nieuwe TU-internetsite. Aan enkele onderdelen worden nog de laatste werkzaamheden verricht.

De nieuwe home-page van de TU is een eenvoudig ontwerp, bestaande uit tekstblokken met op de achtergrond een lijnenspel. Volgens Corrie Zeeuw, voorlichter bij C&MG, zijn er al opmerkingen gekomen dat de homepage erg simpel is. ,,Dat is een gevolg van de eis die C&MG heeft gesteld. De nieuwe site moet namelijk ook toegankelijk zijn voor mensen met een eenvoudige, minder geavanceerde computer of oudere browser. Dat betekent: beperkingen in je vormgeving. In de hele site is daar rekening meegehouden. Om die reden zijn er geen foto’s of bewegende beelden opgenomen in de homepage. Ook dieper in de site komen deze slechts summier voor.”

Bij Zappwerk werd deze grafische beperking geen probleem gevonden. Volgens Arts zijn ze daar zelfs voorstander van. ,,Te vaak kopen bedrijven of instellingen een prachtige vormgeving. Leesbaarheid en een goede informatievoorziening komen dan op de tweede plaats. Wij vinden dat geen goed idee en in dat opzicht zitten wij op dezelfde lijn als C&MG. Bovendien gaan grafische grappen snel vervelen en moet je voorzichtig zijn met de met de toepassing daarvan.”

Eenvoudige vormgeving biedt zelfs een enorm voordeel: het is flexibel en gemakkelijk aan te passen. Arts: ,,Dat kan overigens niet bij iedere simpele vormgeving. Wij hebben de home-page zo opgebouwd dat met een eenvoudige handeling de kleur veranderd kan worden of iets kan worden toegevoegd. Je zou bijvoorbeeld in de herfst vallende bladeren op de home-page kunnen zetten, of brandende kaarsen met kerstmis. C&MG kan ons hun wensen voorleggen en wij zorgen ervoor dat het wordt uitgevoerd.”
Eenvoud

Er is veel aandacht besteed aan de structuur van de site. Daarbij was de vraag hoe de gebruiker zo snel mogelijk bij de benodigde informatie kan komen. Voordat hiermee begonnen werd, heeft Zappwerk eerst onderzoek gedaan naar de oude site. Het bleek dat de TU-site zelden door ‘derden’ werd bezocht. Een reden daarvoor was wellicht dat het moeilijk zoeken is voor ‘onbekende’ bezoekers.

Op de nieuwe home-page kan een bezoeker onder meer een keuze maken uit ‘algemeen’, ‘studenten’ en ‘bezoekers’. Bij deze laatste link wordt de bezoeker apart aan de hand genomen. Arts: ,,Het verschil tussen de drie categorieën zit in de begeleidende teksten. Bij ‘bezoekers’ geven wij uitgebreid uitleg over de structuur van de TU, de plaats van de diverse onderdelen in de organisatie en over hun werkzaamheden. Bij het onderdeel ‘studenten’ doen we dat niet. Die weten dat al. En lappen tekst met uitleg over iets dat je al weet is alleen maar irritant.”

Arts garandeert dat de overzichtelijkheid niet stopt bij de home-page. Hij roept een ander beeld op en licht toe: ,,Door de grote ervaring die er ondertussen is met internetsites, blijkt dat het ‘dwalen’ over de site nog een handicap is. Je klikt van link naar link, maar terugkeren op je stappen is veelal ingewikkeld. Alleen de ‘back’-toets brengt in dit geval uitkomst.”

Zappwerk heeft voor de TU-site een oplossing gevonden tegen dit dwalen. Op de linkerkant van het scherm verschijnen balken met alle links die zijn aangeklikt. ,,In die hoek wordt bijgehouden hoe diep je de site bent ingegaan en kun je zien welke route je hebt gevolgd. Op deze manier is het eenvoudig om terug te keren op je schreden, als je bij een onderdeel niet precies vindt wat je zocht.”
Veroudering


1 De TU-site wordt uitgerust met een soort ‘navigatiebalk’, waarmee de afgelegde route zichtbaar wordt gemaakt

Naast toegankelijkheid wil C&MG ook dat de informatie op de site makkelijk up-to-date gemaakt moet kunnen worden. De oude site kampte met veel verouderde berichten waardoor de professionele uitstraling werd ondermijnd. Om die veroudering tegen te gaan is de nieuwe site zowel technisch als organisatorisch anders van opzet. Zeeuw: ,,Bij de oude site was het veranderen zo gecompliceerd dat het alleen door iemand van automatisering gedaan kon worden.”

Overigens is deze ‘onveranderlijkheid’ een kenmerk van bijna alle sites. De ontwikkelingen in software-land gaan hard, maar een programma om op eenvoudige wijze aanpassingen op internetsites te maken, is er volgens Arts nog niet. Zappwerk heeft hiervoor zelf software geschreven. Hiermee is het mogelijk zonder technische kennis tekstveranderingen op de site aan te brengen. Arts: ,,Maar aanpassing van de software alleen was niet voldoende. Wij hebben ook veel tijd gestoken in de opbouw van de site zodat deze veranderingen makkelijk te verwerken zijn. Dat is ons gelukt. De structuur van de site is nu zodanig dat aanpassingen makkelijk realiseerbaar zijn.”

Een andere maatregel tegen veroudering van teksten is een houdbaarheidsdatum. Elke tekst krijgt zo’n datum mee. Wordt deze overschreden dan wordt het betreffende stuk tekst van de site gehaald en in een archief geplaatst. Arts: ,,Dat gebeurt automatisch en daar is niet per se een ingreep van een mens voor nodig.”

Alle diensten van de TU hebben uit hun midden een redacteur aangesteld. Zij kunnen ingrijpen in de teksten en illustraties van hun dienst op de site. Verder komen zij regelmatig bijeen in een redactievergadering om de publicaties van de diverse onderdelen van de TU op elkaar af te stemmen. Ook bekijken ze de homepages die gemaakt zijn door de medewerkers, voordat deze op de site geplaatst worden. Arts: ,,De TU wil toch enigszins greep houden op wat er op hun site verschijnt.”

De ingreep door redacteuren is gemakkelijker geworden door de aanschaf van twee zware servers. Dat betekent ook dat de bezoekerscapaciteit van de homepage verdrievoudigd is. Volgens Zappwerk moeten straks minimaal tienduizend gebruikers per dag de nieuwe site kunnen raadplegen. En dan niet alleen, zoals voorheen, om informatie te zoeken, maar ook om ‘interactief’ deel te nemen aan de site. Wat dat betekent, wil Zappwerk voorlopig nog niet kwijt. ,,Dat is een verrassing voor de bezoekers.”

Verwacht wordt dat de testperiode tot eind september zal duren. Arts: ,,Technisch is alles dan wel rond. We moeten even afwachten of alle redacteuren op die datum ook hun teksten gereed hebben. Het is veel werk om dat voor elkaar te krijgen.”

Editor Redactie

Do you have a question or comment about this article?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.