Education

‘Meer doden zonder OV-kaart’

Veilig Verkeer Nederland heeft zich gevoegd in de lobby voor het behoud van de OV-studentenkaart. De vereniging is bang dat het afschaffen van de kaart zal leiden tot een toename van het aantal verkeersslachtoffers.

br />
In een brief aan minister Ritzen voert VVN cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek aan. Die laten zien dat het aantal verkeersdoden en -gewonden in de leeftijdsgroep van 18 tot 25 jaar aanzienlijk is gedaald sinds, in 1991, de kaart is ingevoerd.

Het aantal doden daalde van 280 in 1990 naar 220 in 1995; het aantal gewonden die in het ziekenhuis terecht kwamen, daalde van 3200 naar 2250. Volgens VVN is het ‘evident’ dat deze daling te danken is aan de invoering van de OV-kaart voor studenten.

De openbaar-vervoerbedrijven schermen ook met deze cijfers. Volgens onderzoek dat zij hebben laten doen door bureau Intomart zouden er 100.000 auto’s extra aangeschaft worden als de kaart verdween. Omdat dat vaak oudere auto’s zijn, zal dat ernstige gevolgen hebben voor het milieu en de verkeersveiligheid. (HOP/H.Ob.)

Veilig Verkeer Nederland heeft zich gevoegd in de lobby voor het behoud van de OV-studentenkaart. De vereniging is bang dat het afschaffen van de kaart zal leiden tot een toename van het aantal verkeersslachtoffers.

In een brief aan minister Ritzen voert VVN cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek aan. Die laten zien dat het aantal verkeersdoden en -gewonden in de leeftijdsgroep van 18 tot 25 jaar aanzienlijk is gedaald sinds, in 1991, de kaart is ingevoerd.

Het aantal doden daalde van 280 in 1990 naar 220 in 1995; het aantal gewonden die in het ziekenhuis terecht kwamen, daalde van 3200 naar 2250. Volgens VVN is het ‘evident’ dat deze daling te danken is aan de invoering van de OV-kaart voor studenten.

De openbaar-vervoerbedrijven schermen ook met deze cijfers. Volgens onderzoek dat zij hebben laten doen door bureau Intomart zouden er 100.000 auto’s extra aangeschaft worden als de kaart verdween. Omdat dat vaak oudere auto’s zijn, zal dat ernstige gevolgen hebben voor het milieu en de verkeersveiligheid. (HOP/H.Ob.)

Editor Redactie

Do you have a question or comment about this article?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.