Education

Loket voor alles wat docenten willen weten

Docenten die vragen hebben of advies willen over hun onderwijsmethode kunnen vanaf nu terecht bij een nieuw TU-loket: Snel Onderwijs Consult (SOC).

Bij dit onderdeel van onderwijscentrum OC-Focus kunnen docenten gratis terecht met korte vragen die in maximaal zes uur zijn op te lossen.

Het gaat daarbij om vragen als: hoe geef ik zinvolle feedback op presentaties van studenten, hoe stimuleer ik grote groepen studenten om actiever te studeren en hoe komt het dat studenten deze stof telkens maar niet snappen?

Docenten kunnen hier ook terecht voor adviezen over bijvoorbeeld de opbouw van colleges, een andere manier van toetsen of alternatieven voor powerpointpresentaties. Medewerkers van SOC geven direct of in ieder geval binnen twee dagen antwoord. Voor het bespreken van een strategie staat er binnen twee weken iemand op de stoep.

SOC is laagdrempelig: docenten kunnen vanaf heden zelf op de website www.soc.tudelft.nl terecht en via soc@tudelft.nl of via telefoonnummer 83638 hun vragen stellen.

Het loket is geopend omdat medewerkers van het onderwijscentrum merkten dat docenten hen niet altijd wisten te vinden. “Docenten zijn bang voor papieren rompslomp en weten niet dat er dicht bij huis een nieuwe dienst is die snel antwoord kan geven”, zegt Marleen Brummelink, coördinator van SOC.

Volgens haar zijn de eerste vragen al beantwoord. Zo wilde een docent praktische informatie over leerstijlen. “Hij behandelde zelf liever eerst theorie, maar zijn studenten wilden juist liever eerst opdrachten maken”, zegt Brummelink. “We hebben hem hierover achtergrondinformatie gegeven en hem in contact gebracht met een onderwijsadviseur die hier onderzoek naar had gedaan.” (CvU)

Bij dit onderdeel van onderwijscentrum OC-Focus kunnen docenten gratis terecht met korte vragen die in maximaal zes uur zijn op te lossen.

Het gaat daarbij om vragen als: hoe geef ik zinvolle feedback op presentaties van studenten, hoe stimuleer ik grote groepen studenten om actiever te studeren en hoe komt het dat studenten deze stof telkens maar niet snappen?

Docenten kunnen hier ook terecht voor adviezen over bijvoorbeeld de opbouw van colleges, een andere manier van toetsen of alternatieven voor powerpointpresentaties. Medewerkers van SOC geven direct of in ieder geval binnen twee dagen antwoord. Voor het bespreken van een strategie staat er binnen twee weken iemand op de stoep.

SOC is laagdrempelig: docenten kunnen vanaf heden zelf op de website www.soc.tudelft.nl terecht en via soc@tudelft.nl of via telefoonnummer 83638 hun vragen stellen.

Het loket is geopend omdat medewerkers van het onderwijscentrum merkten dat docenten hen niet altijd wisten te vinden. “Docenten zijn bang voor papieren rompslomp en weten niet dat er dicht bij huis een nieuwe dienst is die snel antwoord kan geven”, zegt Marleen Brummelink, coördinator van SOC.

Volgens haar zijn de eerste vragen al beantwoord. Zo wilde een docent praktische informatie over leerstijlen. “Hij behandelde zelf liever eerst theorie, maar zijn studenten wilden juist liever eerst opdrachten maken”, zegt Brummelink. “We hebben hem hierover achtergrondinformatie gegeven en hem in contact gebracht met een onderwijsadviseur die hier onderzoek naar had gedaan.” (CvU)

Editor Redactie

Do you have a question or comment about this article?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.