Education

Lichte aanhangbrug voorkomt langdurige verkeersstremming

Student industrieel ontwerpen Willem Gorisse (26) heeft een lichtgewicht fietsbrug ontworpen, die aan een bestaande brug kan worden gekoppeld. De provincie Zuid-Holland overweegt de brug in gebruik te nemen.

Over de bijna zeshonderd meter lange Hartelbrug, tussen de A15 en Spijkenisse, loopt een drukke verkeersader. Binnen twee jaar willen de gemeente Rotterdam en de provincie Zuid-Holland er een extra rijbaan maken, op de plek van het huidige fietspad. Er moet dus een nieuwe fietsbrug komen. Omdat het bouwen van een nieuwe brug duur is, hij kost ongeveer vijftien miljoen euro, vroeg de gemeente Gorisse om de mogelijkheden voor een aankoppelbare brug te onderzoeken. Deze week studeert hij af op het ontwerp van een fietsbrug die aan de Hartelbrug kan worden gehangen.

Er zijn wel meer bruggen die worden uitgebreid, maar dat gebeurt meestal met één of twee meter planken en asfalt eroverheen. Omdat het asfalt vaak al snel loslaat, is dit niet het favoriete alternatief van de meeste fietsers.

“Een ander voorbeeld van een fietsbrug die aan een bestaande brug is gekoppeld, is de Snelbinder in Nijmegen. Maar dat is eigenlijk een valsspeler. Omdat hij zo zwaar is, heeft hij een eigen fundering gekregen”, vertelt Gorisse. Ook de Hartelbrug is niet berekend op het extra gewicht van een fietsbrug van in dit geval meer dan vier meter. Daarom heeft de IO’er voor zijn ontwerp gebruik gemaakt van lichtgewicht materiaal, vezelversterkte kunststof. De precieze samenstelling moet nog worden vastgesteld, maar het gaat om glas- of koolstofvezels of een combinatie daarvan. “Sterk materiaal dat weinig onderhoud behoeft. De brug verdient zichzelf in de loop van de tijd terug.”

De fietsbrug bestaat uit losse onderdelen en is daarom snel te monteren. Zo hoeft de Hartelbrug maar kort afgesloten te worden als het alternatief van Gorisse echt wordt gemaakt. Ook heeft de afstudeerder rekening gehouden met de vormgeving van de brug. “Ik ben immers IO’er. De fietsbrug is één met de brug, maar heeft ook een eigen karakter. ’s Avonds zie je dat door de verlichte banen die ik langs het wegdek heb aangebracht.”

De provincie heeft zich geïnteresseerd getoond in het ontwerp van Gorisse als alternatief voor een nieuw te bouwen fietsbrug. Zeker de prijs, met acht miljoen euro bijna de helft van een aparte brug, is positief. Toch is de provincie nog wat terughoudend. Er zijn nog weinig bruggen van vezelversterkte kunststof gebouwd en ook het principe van een ‘aanhangbrug’ is nieuw. Mogelijk wordt hij daarom eerst op een andere, minder drukke brug, uitgeprobeerd. Dat zou geen probleem moeten zijn. Gorisse ontwierp een brug die bestaat uit onderdelen van tien meter lang. “Deze kunnen ook gebruikt worden voor een heel ander type brug dan de Hartelbrug”, aldus Gorisse. “Alleen de ophanging moet dan opnieuw ontworpen worden.”

Over de bijna zeshonderd meter lange Hartelbrug, tussen de A15 en Spijkenisse, loopt een drukke verkeersader. Binnen twee jaar willen de gemeente Rotterdam en de provincie Zuid-Holland er een extra rijbaan maken, op de plek van het huidige fietspad. Er moet dus een nieuwe fietsbrug komen. Omdat het bouwen van een nieuwe brug duur is, hij kost ongeveer vijftien miljoen euro, vroeg de gemeente Gorisse om de mogelijkheden voor een aankoppelbare brug te onderzoeken. Deze week studeert hij af op het ontwerp van een fietsbrug die aan de Hartelbrug kan worden gehangen.

Er zijn wel meer bruggen die worden uitgebreid, maar dat gebeurt meestal met één of twee meter planken en asfalt eroverheen. Omdat het asfalt vaak al snel loslaat, is dit niet het favoriete alternatief van de meeste fietsers.

“Een ander voorbeeld van een fietsbrug die aan een bestaande brug is gekoppeld, is de Snelbinder in Nijmegen. Maar dat is eigenlijk een valsspeler. Omdat hij zo zwaar is, heeft hij een eigen fundering gekregen”, vertelt Gorisse. Ook de Hartelbrug is niet berekend op het extra gewicht van een fietsbrug van in dit geval meer dan vier meter. Daarom heeft de IO’er voor zijn ontwerp gebruik gemaakt van lichtgewicht materiaal, vezelversterkte kunststof. De precieze samenstelling moet nog worden vastgesteld, maar het gaat om glas- of koolstofvezels of een combinatie daarvan. “Sterk materiaal dat weinig onderhoud behoeft. De brug verdient zichzelf in de loop van de tijd terug.”

De fietsbrug bestaat uit losse onderdelen en is daarom snel te monteren. Zo hoeft de Hartelbrug maar kort afgesloten te worden als het alternatief van Gorisse echt wordt gemaakt. Ook heeft de afstudeerder rekening gehouden met de vormgeving van de brug. “Ik ben immers IO’er. De fietsbrug is één met de brug, maar heeft ook een eigen karakter. ’s Avonds zie je dat door de verlichte banen die ik langs het wegdek heb aangebracht.”

De provincie heeft zich geïnteresseerd getoond in het ontwerp van Gorisse als alternatief voor een nieuw te bouwen fietsbrug. Zeker de prijs, met acht miljoen euro bijna de helft van een aparte brug, is positief. Toch is de provincie nog wat terughoudend. Er zijn nog weinig bruggen van vezelversterkte kunststof gebouwd en ook het principe van een ‘aanhangbrug’ is nieuw. Mogelijk wordt hij daarom eerst op een andere, minder drukke brug, uitgeprobeerd. Dat zou geen probleem moeten zijn. Gorisse ontwierp een brug die bestaat uit onderdelen van tien meter lang. “Deze kunnen ook gebruikt worden voor een heel ander type brug dan de Hartelbrug”, aldus Gorisse. “Alleen de ophanging moet dan opnieuw ontworpen worden.”

Editor Redactie

Do you have a question or comment about this article?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.