Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Education

‘Leer promovendi beter lesgeven’

Universiteiten moeten hun promovendi beter voorbereiden op hun onderwijstaken, vindt minister Bussemaker. Ze wil erover praten met de rectoren van de universiteiten.

Ze kan “niet vaak genoeg benadrukken” dat universiteiten hun studenten goed onderwijs moeten geven, schrijft Bussemaker aan de Tweede Kamer.

Ze reageert op een verontrustende peiling van het Promovendi Netwerk Nederland en het Interstedelijk Studenten Overleg onder 257 promovendi. Eén op de drie promovendi is zonder enige voorbereiding begonnen met lesgeven, blijkt daaruit, en bijna de helft van hen vindt de begeleiding bij hun onderwijstaken onvoldoende.

Bussemaker hamert er al langer op dat onderwijs meer aanzien moet krijgen aan de universiteit. Daarom heeft ze de Comeniusbeurzen voor onderwijsontwikkeling in het leven geroepen. Die zijn bestemd voor docenten met goede onderwijsplannen.

Nu kunnen medewerkers van universiteiten eigenlijk alleen hogerop komen door uit te blinken in wetenschappelijk onderzoek of door bestuurstaken op zich te nemen. Onderwijs is een ondergeschoven kindje. Binnenkort laat de minister aan de Tweede Kamer weten hoe ze daar verandering in wil brengen.

Overigens zijn de universiteiten uiteindelijk zelf verantwoordelijk voor de kwaliteit van hun docenten, stelt Bussemaker. Ze lijkt voorlopig niet van plan om harde eisen te stellen aan de didactische scholing van promovendi.

Editor Redactie

Do you have a question or comment about this article?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.