Education

Lage vooraanmeldingen drukken optimisme

Het doorbreken van de ‘negatieve spiraal’ van de afgelopen jaren staat centraal in het nieuwe bedrijfsplan van de faculteit Werktuigbouwkunde en Maritieme Techniek.

Maar zeer lage vooraanmeldingen zetten het bedrijfsplan nu al onder druk.

De faculteit Werktuigbouwkunde en Maritieme Techniek bevindt zich momenteel in een moeilijke periode. Het imago is slecht en sterk teruglopende studentenaantallen hebben de faculteit tot ingrijpende reorganisaties gedwongen. De komende tijd zullen nog eens zeventig vaste medewerkers verdwijnen. Het aantal leerstoelen gaat terug naar vijftien.

In het recentelijk door het college van bestuur goedgekeurde bedrijfsplan ‘Vol vooruit’ schetst de faculteit een zogenaamd ‘scenario 2000’, waarin de organisatie na de laatste afslankkuur financieel en organisatorisch weer gezond wordt. Dit scenario staat of valt met ten minste een stabilisering van het aantal studenten. Extra geld is daarom beschikbaar voor pr-activiteiten. Decaan prof.ir. J. Klein Woud geeft echter toe dat scenario 2000 door de recordlage vooraanmeldingen van dit jaar ‘onder druk staat’.

Het cvb heeft het bedrijfsplan goedgekeurd met onder andere de kanttekening dat het studierendement van rond de vijfenvijftig procent dat de faculteit nastreeft, te laag is. Het cvb aanvaardt slechts een percentage van minstens zestig. Klein Woud twijfelt aan de realiseerbaarheid hiervan.

Het bedrijfsplan geeft een invulling van de strategienota van de TU en beschrijft de doelstellingen van de faculteit tot het jaar 2005. Volgens Klein Woud is gekozen voor een lange periode omdat de faculteit te maken heeft met ‘hele trage processen’. ,,Wijzigingen in studentenaantallen hebben vijf of zes jaar later gevolgen.”

Werktuigbouw spreekt zwart op wit uit dat onderwijs haar primaire taak is, en onderzoek op de tweede plaats komt. ,,In het verleden was dit niet zo helder”, volgens decaan Klein Woud. Geheel overeenkomstig de tijdgeest streeft de faculteit naar vergroting van de tweede en derde geldstroom. Maritieme Techniek en Werktuigbouwkunde verdwijnen als aparte vakgroepen: bestuurlijk resten in de toekomst slechts de faculteit en de secties. Verder komt er vanaf komend jaar met name in de propaedeuse meer thematisch onderwijs.

Het doorbreken van de ‘negatieve spiraal’ van de afgelopen jaren staat centraal in het nieuwe bedrijfsplan van de faculteit Werktuigbouwkunde en Maritieme Techniek. Maar zeer lage vooraanmeldingen zetten het bedrijfsplan nu al onder druk.

De faculteit Werktuigbouwkunde en Maritieme Techniek bevindt zich momenteel in een moeilijke periode. Het imago is slecht en sterk teruglopende studentenaantallen hebben de faculteit tot ingrijpende reorganisaties gedwongen. De komende tijd zullen nog eens zeventig vaste medewerkers verdwijnen. Het aantal leerstoelen gaat terug naar vijftien.

In het recentelijk door het college van bestuur goedgekeurde bedrijfsplan ‘Vol vooruit’ schetst de faculteit een zogenaamd ‘scenario 2000’, waarin de organisatie na de laatste afslankkuur financieel en organisatorisch weer gezond wordt. Dit scenario staat of valt met ten minste een stabilisering van het aantal studenten. Extra geld is daarom beschikbaar voor pr-activiteiten. Decaan prof.ir. J. Klein Woud geeft echter toe dat scenario 2000 door de recordlage vooraanmeldingen van dit jaar ‘onder druk staat’.

Het cvb heeft het bedrijfsplan goedgekeurd met onder andere de kanttekening dat het studierendement van rond de vijfenvijftig procent dat de faculteit nastreeft, te laag is. Het cvb aanvaardt slechts een percentage van minstens zestig. Klein Woud twijfelt aan de realiseerbaarheid hiervan.

Het bedrijfsplan geeft een invulling van de strategienota van de TU en beschrijft de doelstellingen van de faculteit tot het jaar 2005. Volgens Klein Woud is gekozen voor een lange periode omdat de faculteit te maken heeft met ‘hele trage processen’. ,,Wijzigingen in studentenaantallen hebben vijf of zes jaar later gevolgen.”

Werktuigbouw spreekt zwart op wit uit dat onderwijs haar primaire taak is, en onderzoek op de tweede plaats komt. ,,In het verleden was dit niet zo helder”, volgens decaan Klein Woud. Geheel overeenkomstig de tijdgeest streeft de faculteit naar vergroting van de tweede en derde geldstroom. Maritieme Techniek en Werktuigbouwkunde verdwijnen als aparte vakgroepen: bestuurlijk resten in de toekomst slechts de faculteit en de secties. Verder komt er vanaf komend jaar met name in de propaedeuse meer thematisch onderwijs.

Editor Redactie

Do you have a question or comment about this article?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.