Campus

Klooien

Het was me het onderwijsweekje wel. Middelburgse scholieren halen hun onderwijsquotum via extra lessen lichamelijke oefening met politiemannen; Nijenrode- studenten geven invulling aan een nieuwe variant op een Engels gezegde betreffende eenden; minister Plasterk rekent 22 euro collegegeldverhoging om naar een miljard, waarop de rekenkamer verklaart dat er wel meer met miljarden wordt getoverd door Onderwijs; een juf noemt haar teddybeer Mohammed en wordt gedeporteerd wegens godslastering.

Het is een wondere wereld waarin wij leven. De teckel van mijn dochtertje luistert naar de naam Mo. Ik durf het beestje buiten nooit met zijn volle naam aan te roepen.

Te midden van al het tumult rond de 1040 urennorm zou je bijna de kern van de zaak vergeten en dat is het verhogen van de onderwijskwaliteit. Veel scholen bieden te weinig onderwijs, in extreme gevallen slechts achthonderd uur per jaar, in reactie waarop minister Plasterk al in april van dit jaar een scherper toezicht aankondigde. Hoe dit scherpere toezicht de kern van het probleem moet oplossen, een nijpend tekort aan leraren, laten minister en staatssecretaris voorlopig in het midden. Het is een nobel streven om te sturen op een simpel cijfertje, maar dan moet het wel een zinnig cijfertje zijn. Mijn aardrijkskundeleraar vertelde ooit met smaak dat hij in ‘De Goelag Archipel’ van Alexander Solsjenitzin had gelezen over een worstenfabriek die, in een poging het opgelegde quotum te halen, zulke waardeloze worsten produceerde, dat ze dienst deden als tafelpoten. Een mooie fabel en gelukkig waren die worsten nog ergens goed voor. Helaas drukt het aantal lesuren geen kwaliteit uit.

Wat mij verbaast, is dat terwijl Europese universiteiten steeds nauwer op elkaar moeten aansluiten, het Nederlandse middelbaar onderwijs lekker in zijn eentje mag doorklooien. Vakken als wiskunde of natuurkunde zijn taalonafhankelijk en kunnen in alle landen van de Unie op dezelfde manier worden geëxamineerd. Uniformiseer het eindexamen en beoordeel zo de middelbare scholen. Dat lijkt me wel een zinnig cijfer dat de staat van ons onderwijs in één klap duidelijk maakt, zelfs aan stakende scholieren. Helaas hebben we een minister die als een kip zonder kop tekeer is gegaan tegen Europese eenwording. Wat mij betreft een kip voor Nijenrode.

Robbert Fokkink

Het was me het onderwijsweekje wel. Middelburgse scholieren halen hun onderwijsquotum via extra lessen lichamelijke oefening met politiemannen; Nijenrode- studenten geven invulling aan een nieuwe variant op een Engels gezegde betreffende eenden; minister Plasterk rekent 22 euro collegegeldverhoging om naar een miljard, waarop de rekenkamer verklaart dat er wel meer met miljarden wordt getoverd door Onderwijs; een juf noemt haar teddybeer Mohammed en wordt gedeporteerd wegens godslastering. Het is een wondere wereld waarin wij leven. De teckel van mijn dochtertje luistert naar de naam Mo. Ik durf het beestje buiten nooit met zijn volle naam aan te roepen.

Te midden van al het tumult rond de 1040 urennorm zou je bijna de kern van de zaak vergeten en dat is het verhogen van de onderwijskwaliteit. Veel scholen bieden te weinig onderwijs, in extreme gevallen slechts achthonderd uur per jaar, in reactie waarop minister Plasterk al in april van dit jaar een scherper toezicht aankondigde. Hoe dit scherpere toezicht de kern van het probleem moet oplossen, een nijpend tekort aan leraren, laten minister en staatssecretaris voorlopig in het midden. Het is een nobel streven om te sturen op een simpel cijfertje, maar dan moet het wel een zinnig cijfertje zijn. Mijn aardrijkskundeleraar vertelde ooit met smaak dat hij in ‘De Goelag Archipel’ van Alexander Solsjenitzin had gelezen over een worstenfabriek die, in een poging het opgelegde quotum te halen, zulke waardeloze worsten produceerde, dat ze dienst deden als tafelpoten. Een mooie fabel en gelukkig waren die worsten nog ergens goed voor. Helaas drukt het aantal lesuren geen kwaliteit uit.

Wat mij verbaast, is dat terwijl Europese universiteiten steeds nauwer op elkaar moeten aansluiten, het Nederlandse middelbaar onderwijs lekker in zijn eentje mag doorklooien. Vakken als wiskunde of natuurkunde zijn taalonafhankelijk en kunnen in alle landen van de Unie op dezelfde manier worden geëxamineerd. Uniformiseer het eindexamen en beoordeel zo de middelbare scholen. Dat lijkt me wel een zinnig cijfer dat de staat van ons onderwijs in één klap duidelijk maakt, zelfs aan stakende scholieren. Helaas hebben we een minister die als een kip zonder kop tekeer is gegaan tegen Europese eenwording. Wat mij betreft een kip voor Nijenrode.

Robbert Fokkink

Editor Redactie

Do you have a question or comment about this article?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.