Op het Amerikaanse Super Bowl-evenement draait alles om grote namen en veel geld. Een Nederlandse IO-studente verrichtte daarvoor beeldbepalend werk voor vrijwel niets.
Tijdens de Super Bowl zit vrijwel de hele Amerikaanse natie aan de televisie gekluisterd, en dus zijn de reclame inspanningen navenant. Zo zal tijdens de pauze van het komende evenement op 3 februari zangeres Beyoncé optreden, gesponsord door frisdrankmerk Pepsi. Er was al een foto gemaakt van de zangeres met de datum op haar wangen, maar men zocht nog naar een beeld dat zangeres en frisdrank met elkaar zou verbinden.
Via-via bereikte die vraag ook IO-studente Alexandra Izeboud. Ze bedacht een bewerking van de Beyoncé foto die de verbondenheid in een keer neerzette. Ze maakte het portret zwart-wit en projecteerde het rood-wit-blauw Pepsilogo op haar lippen. Pats – in één blik waren beide grote namen verenigd.
De vinding kreeg de instemming van het advertentiebureau en de marketingbureaus van beide bedrijven en zo kwam het op de website van de wereldmerken terecht (Pepsi en Beyoncé) Bovendien staat het beeld ook symbool voor de crowdsourcing actie om getalenteerde fans te werven die op 3 februari met haar op het podium willen staan. In dat kader werd het beeld levensgroot vertoond op Times Square toen daar de jaarwisseling gevierd werd.
Wie denkt dat zo’n beeldmerk dan wel goed verdient komt bedrogen uit. “We hebben het bijna voor niks gedaan”, vertelt Izeboud. “Ik moest het minimale bedrag wel accepteren vanwege het via via contact. En omdat dit het eerste product is dat ik voor hen maak, gaat het vooral om de credits, die moet je gebruiken voor naamsbekendheid en je cv dus.”
Wel probeert Izeboud nog een sponsoring voor elkaar te krijgen om zelf bij de Super Bowl aanwezig te kunnen zijn.

Comments are closed.