Twee studenten industrieel ontwerpen hebben tegen hun faculteit een beroepszaak aangespannen om een aantal maanden auditorenfonds. De studenten liepen vertraging op door de curriculumwijzigingen van de afgelopen jaren, maar vallen buiten de regeling die de faculteit hiervoor trof.
De zaak wordt aanstaande dinsdag behandeld door het college van beroep voor de examens.
Het gaat om twee studenten die in 1992 begonnen zijn met het vierjarig curriculum. Dit curriculum is in ’93 herzien voor de nieuwe lichting, en veel oude studenten zijn daarnaar geswitched. In ’94 is het vijfjarig curriculum ingevoerd en waren mensen die het curriculum van ’93 volgden verplicht om over te stappen. Van het vijfjarig curriculum was toen alleen nog het eerste jaar vastgesteld en oudere jaren hebben daarom veel studievertraging opgelopen bij het wachten op de regeling daarvoor van de faculteit.
Al voor de zomer heeft de TU aan de faculteit voor veertig mensen drie maanden auditorenfonds toegezegd. De faculteit zou voor overige gevallen zelf moeten bijpassen, en waakt er daarom voor dat er niet te veel gevallen worden toegekend. Van de negentig aanvragen is uiteindelijk aan vijfentwintig personen vier maanden auditorenfonds toegekend.
Gwen Oudakker, van de werkgroep Rechtspositie van de VSSD, noemt dit bijzonder weinig. ,,IO-studenten krijgen ook al geen techniekfonds (het half jaar extra voor ‘harde’ technische studies, red.). De studenten die in ’94 geswitched zijn naar het vijfjarig curriculum hebben in feite nog drie jaar studiefinanciering en nominaal vier jaar studie voor de boeg. Ze zullen dus al zonder vertraging een jaar moeten bijpassen.”
Aan de studievoortgang van de studenten is duidelijk te zien dat zij ten tijde van de herziening nauwelijks vakken hebben gehaald. De faculteit hanteert echter andere, striktere voorwaarden voor toekenning en weigert de studenten tegemoet te komen. Volgens Oudakker zijn veel mensen bang om beroep aan te tekenen. ,,Het is voor veel studenten onduidelijk wat voor stappen ze kunnen ondernemen. Om mensen meer op hun rechten te wijzen is de werkgroep Rechtspositie van de VSSD nu bezig een rapport samen te stellen over de curriculumwijzigingen op verschillende faculteiten, waarin duidelijk vermeld staat welke rechten je hebt als student.”
Twee studenten industrieel ontwerpen hebben tegen hun faculteit een beroepszaak aangespannen om een aantal maanden auditorenfonds. De studenten liepen vertraging op door de curriculumwijzigingen van de afgelopen jaren, maar vallen buiten de regeling die de faculteit hiervoor trof. De zaak wordt aanstaande dinsdag behandeld door het college van beroep voor de examens.
Het gaat om twee studenten die in 1992 begonnen zijn met het vierjarig curriculum. Dit curriculum is in ’93 herzien voor de nieuwe lichting, en veel oude studenten zijn daarnaar geswitched. In ’94 is het vijfjarig curriculum ingevoerd en waren mensen die het curriculum van ’93 volgden verplicht om over te stappen. Van het vijfjarig curriculum was toen alleen nog het eerste jaar vastgesteld en oudere jaren hebben daarom veel studievertraging opgelopen bij het wachten op de regeling daarvoor van de faculteit.
Al voor de zomer heeft de TU aan de faculteit voor veertig mensen drie maanden auditorenfonds toegezegd. De faculteit zou voor overige gevallen zelf moeten bijpassen, en waakt er daarom voor dat er niet te veel gevallen worden toegekend. Van de negentig aanvragen is uiteindelijk aan vijfentwintig personen vier maanden auditorenfonds toegekend.
Gwen Oudakker, van de werkgroep Rechtspositie van de VSSD, noemt dit bijzonder weinig. ,,IO-studenten krijgen ook al geen techniekfonds (het half jaar extra voor ‘harde’ technische studies, red.). De studenten die in ’94 geswitched zijn naar het vijfjarig curriculum hebben in feite nog drie jaar studiefinanciering en nominaal vier jaar studie voor de boeg. Ze zullen dus al zonder vertraging een jaar moeten bijpassen.”
Aan de studievoortgang van de studenten is duidelijk te zien dat zij ten tijde van de herziening nauwelijks vakken hebben gehaald. De faculteit hanteert echter andere, striktere voorwaarden voor toekenning en weigert de studenten tegemoet te komen. Volgens Oudakker zijn veel mensen bang om beroep aan te tekenen. ,,Het is voor veel studenten onduidelijk wat voor stappen ze kunnen ondernemen. Om mensen meer op hun rechten te wijzen is de werkgroep Rechtspositie van de VSSD nu bezig een rapport samen te stellen over de curriculumwijzigingen op verschillende faculteiten, waarin duidelijk vermeld staat welke rechten je hebt als student.”

Comments are closed.