Projectleider Van Staalduinen optimistischTegenslagen, zoals spookbomen, zijn er. Ondanks dat ligt de invoering van de informatisering- en automatiseringssystemen nog op schema.
br />
Op dit moment worden er op de TU diverse nieuwe automatiserings- en informatiseringssystemen ingevoerd. Een omvangrijke operatie volgens ir. J. van Staalduinen, de directeur Dienst Technische Ondersteuning. Maar het verloopt volgens hem naar behoren. Problemen zijn er wel, maar daaraan stoort hij zich weinig. ,,Dat hoort er gewoon bij.”
Zoals bij de Studentenadministratie. Bij de invoering van het studentenvolgsysteem verschenen er plotseling ‘spookbomen’. Het studieverloop van de student wordt weergeven in een boomstructuur, bijgenaamd onderwijsbomen. De software bleek helaas iets te creatief met deze structuren aan het werk te gaan en begon spookbomen te produceren. Studenten werden plotseling onmogelijke studiepaden toegedicht. Ook verschenen schema’s op de verkeerde manier op het scherm. Maar dat komt allemaal goed volgens Van Staalduinen. ,,De leverancier is hard bezig om de fouten uit de software te halen.”
Voorspoedig
Het grootste project is de TU-brede invoering van Baan IV. Hierin worden ondergebracht de financiën, de logistiek en het projectenbeheersysteem van alle beheerseenheden.
De voortgang ondervindt geen hinder van de financiële problemen waarmee het Veluwse bedrijf op dit moment mee kampt. ,,Aan het product is niets veranderd. Evenmin is er onrust gekomen onder de Baanmedewerkers, omdat al snel duidelijk werd dat er geen sprake was van gedwongen ontslagen.”
Van Staalduinen is zelfs erg tevreden over de voortgang van Baan IV. Het project begint zichzelf op eigen kracht voort te trekken. Onlangs was er een bijeenkomst voor de medewerkers die gaan werken met het programma. ,,Ik was aangenaam verrast te zien dat daar driehonderd mensen op af kwamen. Bovendien waren de aanwezigen ook echt geïnteresseerd in de mogelijkheden van de software.”
Twee pilot-projecten gaan de komende weken draaien om de Baan-ideeën in praktijk te testen. Eén aan de Dienst Technische Ondersteuning (DTO) en een ander aan de faculteit Civiele Techniek en Geowetenschappen. Van Staalduinen is blij dat een grote faculteit als CiTG meewerkt. Andere faculteiten willen graag over de schouders van CiTG meekijken hoe zij de invoering van het Baanpakket aanpakken. Oorspronkelijk was het scenario: na de afronding van de pilotprojecten starten de andere faculteiten met de invoering. Faculteiten willen graag nu al betrokken zijn bij het uittesten. Van Staalduinen juicht deze vrijwillige samenwerking tussen de beheerseenheden alleen maar toe. ,,Ik roep regelmatig: Baan wordt de integrerende factor op de TU. Voor mij betekent deze samenwerking tijdwinst. Toelichten van het verloop van de pilots of de resultaten ervan is minder nodig.”
Capaciteitsprobleem
Het personeelssysteem, geleverd door het concern People Soft, loopt minder voorspoedig. Maar er is een nieuwe projectleider aangesteld en van nu af aan gaat het beter, volgens Van Staalduinen. Het aantrekken van externe experts was steeds een bottleneck, maar er begint nu schot in deze kwestie te komen. ,,Dit systeem moet goed kunnen samenwerken met het salarissysteem in Apeldoorn. Dankzij de nieuwe projectleider hebben we de juiste persoon gevonden, die voor de afstemming kan zorgen.”
De opgelopen achterstand wordt ingehaald, volgens Van Staalduinen. ,,Het model van People Soft lijkt op dat van Baan IV. Medewerkers beginnen daar vertrouwd mee te raken en dan pakken ze sneller de kennis van People Soft op.”
Meer zorgen maakt hij zich over het capaciteitsprobleem. Van Staalduinen vindt een goede ondersteuning een noodzaak. Hij wil ook van start gaan met het Customers Competence Centre dat onder meer de functie van help-desk zou moeten vervullen. Uitbreiding van ondersteunende diensten strookt echter niet met het beleid van het college van bestuur. ,,Ik verwacht echter dat wij daar uit zullen komen.”
Projectleider Van Staalduinen optimistisch
Tegenslagen, zoals spookbomen, zijn er. Ondanks dat ligt de invoering van de informatisering- en automatiseringssystemen nog op schema.
Op dit moment worden er op de TU diverse nieuwe automatiserings- en informatiseringssystemen ingevoerd. Een omvangrijke operatie volgens ir. J. van Staalduinen, de directeur Dienst Technische Ondersteuning. Maar het verloopt volgens hem naar behoren. Problemen zijn er wel, maar daaraan stoort hij zich weinig. ,,Dat hoort er gewoon bij.”
Zoals bij de Studentenadministratie. Bij de invoering van het studentenvolgsysteem verschenen er plotseling ‘spookbomen’. Het studieverloop van de student wordt weergeven in een boomstructuur, bijgenaamd onderwijsbomen. De software bleek helaas iets te creatief met deze structuren aan het werk te gaan en begon spookbomen te produceren. Studenten werden plotseling onmogelijke studiepaden toegedicht. Ook verschenen schema’s op de verkeerde manier op het scherm. Maar dat komt allemaal goed volgens Van Staalduinen. ,,De leverancier is hard bezig om de fouten uit de software te halen.”
Voorspoedig
Het grootste project is de TU-brede invoering van Baan IV. Hierin worden ondergebracht de financiën, de logistiek en het projectenbeheersysteem van alle beheerseenheden.
De voortgang ondervindt geen hinder van de financiële problemen waarmee het Veluwse bedrijf op dit moment mee kampt. ,,Aan het product is niets veranderd. Evenmin is er onrust gekomen onder de Baanmedewerkers, omdat al snel duidelijk werd dat er geen sprake was van gedwongen ontslagen.”
Van Staalduinen is zelfs erg tevreden over de voortgang van Baan IV. Het project begint zichzelf op eigen kracht voort te trekken. Onlangs was er een bijeenkomst voor de medewerkers die gaan werken met het programma. ,,Ik was aangenaam verrast te zien dat daar driehonderd mensen op af kwamen. Bovendien waren de aanwezigen ook echt geïnteresseerd in de mogelijkheden van de software.”
Twee pilot-projecten gaan de komende weken draaien om de Baan-ideeën in praktijk te testen. Eén aan de Dienst Technische Ondersteuning (DTO) en een ander aan de faculteit Civiele Techniek en Geowetenschappen. Van Staalduinen is blij dat een grote faculteit als CiTG meewerkt. Andere faculteiten willen graag over de schouders van CiTG meekijken hoe zij de invoering van het Baanpakket aanpakken. Oorspronkelijk was het scenario: na de afronding van de pilotprojecten starten de andere faculteiten met de invoering. Faculteiten willen graag nu al betrokken zijn bij het uittesten. Van Staalduinen juicht deze vrijwillige samenwerking tussen de beheerseenheden alleen maar toe. ,,Ik roep regelmatig: Baan wordt de integrerende factor op de TU. Voor mij betekent deze samenwerking tijdwinst. Toelichten van het verloop van de pilots of de resultaten ervan is minder nodig.”
Capaciteitsprobleem
Het personeelssysteem, geleverd door het concern People Soft, loopt minder voorspoedig. Maar er is een nieuwe projectleider aangesteld en van nu af aan gaat het beter, volgens Van Staalduinen. Het aantrekken van externe experts was steeds een bottleneck, maar er begint nu schot in deze kwestie te komen. ,,Dit systeem moet goed kunnen samenwerken met het salarissysteem in Apeldoorn. Dankzij de nieuwe projectleider hebben we de juiste persoon gevonden, die voor de afstemming kan zorgen.”
De opgelopen achterstand wordt ingehaald, volgens Van Staalduinen. ,,Het model van People Soft lijkt op dat van Baan IV. Medewerkers beginnen daar vertrouwd mee te raken en dan pakken ze sneller de kennis van People Soft op.”
Meer zorgen maakt hij zich over het capaciteitsprobleem. Van Staalduinen vindt een goede ondersteuning een noodzaak. Hij wil ook van start gaan met het Customers Competence Centre dat onder meer de functie van help-desk zou moeten vervullen. Uitbreiding van ondersteunende diensten strookt echter niet met het beleid van het college van bestuur. ,,Ik verwacht echter dat wij daar uit zullen komen.”
Comments are closed.