Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Opinion

Hoe hoger de titel, hoe beter

Is de universiteit nu werkelijk zo veel beter dan het hbo? Renske van Slooten meent dat universitaire studenten vooral op hbo’ers neerkijken om hun groepsgevoel te versterken.

Als student aan de universiteit is het zo’n beetje gewoonte om neer te kijken op het hbo, oftewel ‘de scholieren’. Terwijl we eigenlijk geen idee hebben wat het verschil is, laat staan hoe een hbo’er er van binnen uitziet. Ja, hbo’ers, die kennen we wel. Dat zijn toch die oudere jongeren die met ons de master doen? De jongens en meisjes die niet in onze jaarclubjes zitten, maar verdomde handig zijn als er echt werk gedaan moet worden? Het hbo dus.

Nu kun je het mensen niet kwalijk nemen dat ze op anderen neerkijken. Niets versterkt het groepsgevoel zo als arrogantie. En laat groepsgevoel nu net essentieel zijn voor na-puberende adolescenten zonder eigen identiteit. Maar is de arrogantie terecht? Is de universiteit nu werkelijk zo veel beter dan het hbo?

Het lijkt er wel op als je kijkt hoe schakelprogramma’s worden gepromoot. De maatschappij lijkt niets mooier te vinden dan een mavoleerling die ingenieur wordt. Speciale minortrajecten staan in de planning om de overgang te versoepelen en na één jaar hbo kun je zo starten aan de universiteit.

Of niet. Want het is leuk, al die theorie, maar vaak hoor je studenten verzuchten: “Wat kunnen we er nu mee?” Ja, wat kun je ermee? Vraag dat maar aan een hbo’er. Die leert dingen waar je wel iets mee kunt. Dingen waar het bedrijfsleven ook daadwerkelijk op zit te wachten. Dingen waar je direct mee aan de slag kunt binnen het bedrijf. In tegenstelling tot afgestudeerden van de universiteit. Zij moeten eerst nog traineeships volgen voordat ze nuttig zijn.

Bedrijven geven het zelf toe: een academische opleiding kan zelfs een handicap zijn. Voor sommige studies bestaat niet eens een volwaardige arbeidsmarkt. Een probleem waar het hbo geen last van heeft, aangezien daar de lijntjes met de arbeidsmarkt wat korter zijn. Goed, het blijkt wel dat hoe hoger je titel is, hoe meer kans je hebt op een baan. Maar bachelor is in deze dagen van grote werkgelegenheid meer dan hoog genoeg.

Dus waarom doorstromen? Als je er al je hele leven van droomt om onderzoeker te worden, dan zit je goed op de universiteit. Maar anders heb je de nuttigste zaken al geleerd op het hbo en is die universitaire opleiding nergens meer voor nodig. Dus, medestudenten aan de universiteit: neerkijken op anderen, had dat niet iets te maken met het verhullen van je eigen zwakte?

Renske van Slooten is zesdejaars industrieel ontwerpen en maakt deel uit van de beleidsgroep onderwijs van de VSSD. Deze opinie is eveneens gepubliceerd in het juli-/augustusnummer van HO!, het blad van de Landelijke Studenten Vakbond.

(Illustratie: Floris Wiegerinck)

Als student aan de universiteit is het zo’n beetje gewoonte om neer te kijken op het hbo, oftewel ‘de scholieren’. Terwijl we eigenlijk geen idee hebben wat het verschil is, laat staan hoe een hbo’er er van binnen uitziet. Ja, hbo’ers, die kennen we wel. Dat zijn toch die oudere jongeren die met ons de master doen? De jongens en meisjes die niet in onze jaarclubjes zitten, maar verdomde handig zijn als er echt werk gedaan moet worden? Het hbo dus.

Nu kun je het mensen niet kwalijk nemen dat ze op anderen neerkijken. Niets versterkt het groepsgevoel zo als arrogantie. En laat groepsgevoel nu net essentieel zijn voor na-puberende adolescenten zonder eigen identiteit. Maar is de arrogantie terecht? Is de universiteit nu werkelijk zo veel beter dan het hbo?

Het lijkt er wel op als je kijkt hoe schakelprogramma’s worden gepromoot. De maatschappij lijkt niets mooier te vinden dan een mavoleerling die ingenieur wordt. Speciale minortrajecten staan in de planning om de overgang te versoepelen en na één jaar hbo kun je zo starten aan de universiteit.

Of niet. Want het is leuk, al die theorie, maar vaak hoor je studenten verzuchten: “Wat kunnen we er nu mee?” Ja, wat kun je ermee? Vraag dat maar aan een hbo’er. Die leert dingen waar je wel iets mee kunt. Dingen waar het bedrijfsleven ook daadwerkelijk op zit te wachten. Dingen waar je direct mee aan de slag kunt binnen het bedrijf. In tegenstelling tot afgestudeerden van de universiteit. Zij moeten eerst nog traineeships volgen voordat ze nuttig zijn.

Bedrijven geven het zelf toe: een academische opleiding kan zelfs een handicap zijn. Voor sommige studies bestaat niet eens een volwaardige arbeidsmarkt. Een probleem waar het hbo geen last van heeft, aangezien daar de lijntjes met de arbeidsmarkt wat korter zijn. Goed, het blijkt wel dat hoe hoger je titel is, hoe meer kans je hebt op een baan. Maar bachelor is in deze dagen van grote werkgelegenheid meer dan hoog genoeg.

Dus waarom doorstromen? Als je er al je hele leven van droomt om onderzoeker te worden, dan zit je goed op de universiteit. Maar anders heb je de nuttigste zaken al geleerd op het hbo en is die universitaire opleiding nergens meer voor nodig. Dus, medestudenten aan de universiteit: neerkijken op anderen, had dat niet iets te maken met het verhullen van je eigen zwakte?

Renske van Slooten is zesdejaars industrieel ontwerpen en maakt deel uit van de beleidsgroep onderwijs van de VSSD. Deze opinie is eveneens gepubliceerd in het juli-/augustusnummer van HO!, het blad van de Landelijke Studenten Vakbond.

(Illustratie: Floris Wiegerinck)

Editor Redactie

Do you have a question or comment about this article?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.