Education

Het Mobiliteitscentrum wil drempel laag houden

In januari 1997 krijgt het Mobiliteitscentrum TU Delft zijn eigen onderkomen in het De Vries van Heystplantsoen. Ondertussen is het centrum al volop in bedrijf.

,,Tijdens de verbouwing gaat het werk gewoon door”, aldus Mariëtte Visser, projectleider van het mobiliteitscentrum in oprichting.


1 Mariëtte Visser (bij de nieuwe locatie): ,,De medewerker moet zelf ook actie ondernemen”

Het Mobiliteitscentrum heeft als taak mensen, die zich – vrijwillig of onvrijwillig – gaan (her)oriënteren op hun loopbaan, te adviseren en faciliteiten aan te bieden.

De naam mobiliteitscentrum is misschien nieuw voor de TU, de werkzaamheden zijn dat niet. Mariëtte Visser is al langere tijd werkzaam als coördinator interim-functievervulling aan de TU. ,,In die functie houd ik mij ook bezig met het ondersteunen van medewerkers die belangstelling hebben voor tijdelijke en projectmatige werkzaamheden. Daarnaast kan een medewerker bij onze afdeling terecht voor loopbaan- en opleidingsadviezen.”

Deze werkzaamheden worden straks op grotere schaal voortgezet door de adviseurs van het mobiliteitscentrum. Visser: ,,Wij willen dat het een laagdrempelige voorziening is, waarbij medewerkers het gevoel hebben dat zij altijd binnen kunnen lopen voor advies. Er komt een informatiebalie. Daar is continu een van onze adviseurs aanwezig, die direct op vragen van de bezoekers kan ingaan. Verder zorgen wij voor ruime openingstijden. In ieder geval van 9.00 tot 18.00 uur en we zullen ook een avond per week geopend zijn. Tevens komt in onze nieuwe behuizing een informatiecentrum met computers. Hierin kunnen de medewerkers zelf de informatie bekijken over de arbeidsmarkt, opleidingen en de aanwezige vacatures.”
Misverstand

Eén mogelijk misverstand wil Visser wel absoluut wegnemen: ,,Het mobiliteitscentrum heeft geen bevoegdheid om mensen na de reorganisatie te herplaatsen. De herplaatsingscoördinator heeft die bevoegdheid wel. Zij is ook geen onderdeel van het mobiliteitscentrum en werkt onafhankelijk van ons. Natuurlijk is er regelmatig contact, waarbij wij deze coördinator ondermeer op de hoogte houden van de bestaande vacatures.”

De adviseur van het mobiliteitscentrum probeert samen met de medewerker helder te krijgen wat deze wil en wat zijn of haar sterke kanten zijn. Als hulpmiddel kunnen bijvoorbeeld psychologische tests worden gebruikt. Vervolgens helpt de adviseur bij praktische zaken zoals: hoe stel je een cv op of hoe schrijf je een sollicitatiebrief? Aansluitend kan bekeken worden welke acties een medewerker zou kunnen ondernemen om een andere functie te vinden. Ook adviseert hij over opleidingen. Voor de financiering van een cursus moet een medewerker aankloppen bij de afdelingschef of bij de afdeling personeelszaken van de beheerseenheid.

Visser: ,,Wat wij echter niet doen is het initiatief van een medewerker overnemen. Wij geven adviezen en informatie of brengen iemand vaardigheden bij, maar de medewerker moet zelf ook actie ondernemen.”
Voordelen

Als gevolg van de reorganisatie neemt de aandacht voor mobiliteit toe. Visser vindt dat begrijpelijk. Tegelijkertijd betreurt ze dat hierdoor naar de achtergrond verdwijnt dat mobiliteit ook voordelen biedt. Zowel voor de medewerkers als voor een organisatie. ,,Natuurlijk is de noodzaak tot mobiliteit bij een reorganisatie groter of wordt in ieder geval zo ervaren. Ik snap heel goed dat het een hele zure appel kan zijn. Maar ik ben van mening dat het überhaupt goed is om regelmatig de balans op te maken tussen het huidige werk en de eigen mogelijkheden en wensen. Het kan ook heel verfrissend zijn, om iets anders te doen. Bij het veranderen van baan ontdekken mensen vaak dat zij meer capaciteiten hebben, dan zij hadden gedacht.”

Tot aan de verhuizing heeft het Mobiliteitscentrum iedere dag van 12.00 tot 13.00 uur een telefonisch spreekuur. Het telefoonnummer is 5504. Een afspraak maken kan.

Angèle Steentjes

In januari 1997 krijgt het Mobiliteitscentrum TU Delft zijn eigen onderkomen in het De Vries van Heystplantsoen. Ondertussen is het centrum al volop in bedrijf. ,,Tijdens de verbouwing gaat het werk gewoon door”, aldus Mariëtte Visser, projectleider van het mobiliteitscentrum in oprichting.


1 Mariëtte Visser (bij de nieuwe locatie): ,,De medewerker moet zelf ook actie ondernemen”

Het Mobiliteitscentrum heeft als taak mensen, die zich – vrijwillig of onvrijwillig – gaan (her)oriënteren op hun loopbaan, te adviseren en faciliteiten aan te bieden.

De naam mobiliteitscentrum is misschien nieuw voor de TU, de werkzaamheden zijn dat niet. Mariëtte Visser is al langere tijd werkzaam als coördinator interim-functievervulling aan de TU. ,,In die functie houd ik mij ook bezig met het ondersteunen van medewerkers die belangstelling hebben voor tijdelijke en projectmatige werkzaamheden. Daarnaast kan een medewerker bij onze afdeling terecht voor loopbaan- en opleidingsadviezen.”

Deze werkzaamheden worden straks op grotere schaal voortgezet door de adviseurs van het mobiliteitscentrum. Visser: ,,Wij willen dat het een laagdrempelige voorziening is, waarbij medewerkers het gevoel hebben dat zij altijd binnen kunnen lopen voor advies. Er komt een informatiebalie. Daar is continu een van onze adviseurs aanwezig, die direct op vragen van de bezoekers kan ingaan. Verder zorgen wij voor ruime openingstijden. In ieder geval van 9.00 tot 18.00 uur en we zullen ook een avond per week geopend zijn. Tevens komt in onze nieuwe behuizing een informatiecentrum met computers. Hierin kunnen de medewerkers zelf de informatie bekijken over de arbeidsmarkt, opleidingen en de aanwezige vacatures.”
Misverstand

Eén mogelijk misverstand wil Visser wel absoluut wegnemen: ,,Het mobiliteitscentrum heeft geen bevoegdheid om mensen na de reorganisatie te herplaatsen. De herplaatsingscoördinator heeft die bevoegdheid wel. Zij is ook geen onderdeel van het mobiliteitscentrum en werkt onafhankelijk van ons. Natuurlijk is er regelmatig contact, waarbij wij deze coördinator ondermeer op de hoogte houden van de bestaande vacatures.”

De adviseur van het mobiliteitscentrum probeert samen met de medewerker helder te krijgen wat deze wil en wat zijn of haar sterke kanten zijn. Als hulpmiddel kunnen bijvoorbeeld psychologische tests worden gebruikt. Vervolgens helpt de adviseur bij praktische zaken zoals: hoe stel je een cv op of hoe schrijf je een sollicitatiebrief? Aansluitend kan bekeken worden welke acties een medewerker zou kunnen ondernemen om een andere functie te vinden. Ook adviseert hij over opleidingen. Voor de financiering van een cursus moet een medewerker aankloppen bij de afdelingschef of bij de afdeling personeelszaken van de beheerseenheid.

Visser: ,,Wat wij echter niet doen is het initiatief van een medewerker overnemen. Wij geven adviezen en informatie of brengen iemand vaardigheden bij, maar de medewerker moet zelf ook actie ondernemen.”
Voordelen

Als gevolg van de reorganisatie neemt de aandacht voor mobiliteit toe. Visser vindt dat begrijpelijk. Tegelijkertijd betreurt ze dat hierdoor naar de achtergrond verdwijnt dat mobiliteit ook voordelen biedt. Zowel voor de medewerkers als voor een organisatie. ,,Natuurlijk is de noodzaak tot mobiliteit bij een reorganisatie groter of wordt in ieder geval zo ervaren. Ik snap heel goed dat het een hele zure appel kan zijn. Maar ik ben van mening dat het überhaupt goed is om regelmatig de balans op te maken tussen het huidige werk en de eigen mogelijkheden en wensen. Het kan ook heel verfrissend zijn, om iets anders te doen. Bij het veranderen van baan ontdekken mensen vaak dat zij meer capaciteiten hebben, dan zij hadden gedacht.”

Tot aan de verhuizing heeft het Mobiliteitscentrum iedere dag van 12.00 tot 13.00 uur een telefonisch spreekuur. Het telefoonnummer is 5504. Een afspraak maken kan.

Angèle Steentjes

Editor Redactie

Do you have a question or comment about this article?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.