Name: Daniela Vaman (26)
Nationality: Romanian
Supervisor: Dr Eric Theunissen (Electrical Engineering, Mathematics and Computer Science, telecommunications department) and Dr Patrick Oonincx (Netherlands Defense Academy, Den Helder).
br />
Subject: Developing algorithms for terrain referenced navigation
Thesis defense:In two years
“No, I’m not in the military,” Daniela Vaman laughs. “I work half the time at the naval base in Den Helder – the Netherlands Defense Academy pays my project, but I’m employed as a civilian. I work on a navigation system that could be used as a back-up for satellite navigation.
GPS is the discovery of the century. It can give you your location with an accuracy of centimeters if you have good receivers, yet it can also easily be jammed. Anybody can interfere with the signals, so it’s good to have a back-up system. What’s more, satellite navigation isn’t very practical for submarines, since the radio waves cannot penetrate deeply into the ocean.
“An alternative is ‘terrain referenced navigation’. With this technology you determine your position by gathering information about the elevation of the surrounding terrain, which you obtain by radar, or sonar in the case of submarines. You subsequently compare these findings with data from a database containing elevations of the terrain at known locations. I develop the algorithms needed for making matches and keeping track. The algorithms were originally developed for GPS. Although the two technologies may seem technically very different, the actual processes that occur show many similarities.
“In order for terrain referenced navigation to work, the surface needs to have some relief and irregularities. Deserts or dense forests can be problematic, but usually the technology works. Even the Netherlands has enough relief.
“Terrain referenced navigation exists since the late 1960s, yet it was never developed to its full potential. Back then the possibility of using digital signal processing was virtually non-existent. Nowadays we have tremendous storage capabilities, high resolution elevation maps and accurate sensors.
“I often attend navigation conferences and until now have published three conference articles and one journal paper. My research is going rather well. Although my work is about developing a tool for navigation, it’s also possible that it’ll be used for firing missiles. I’m not really happy with that, but it’s out of my hands.
“I like working in the Netherlands. I studied telecommunications at Iasi Technical University in Romania, and during my studies I participated in an Erasmus exchange with the University of Ghent. So I already new the culture here a bit, though you’d probably say that it’s different here from Belgium.”
Hij was net terug uit New York en had daar gezien hoe mensen daar met veel plezier de boot namen naar een Ikea-vestiging aan het water. Om het ook plezierig te houden, werden de aankopen thuisbezorgd.
Terug in Delft heeft buslijn 40 naar het station te kampen met diverse wegomleggingen. De fietsen stapelen zich voor het station hoog op en de bouw aan de spoorzone is nog maar net begonnen. En dan hebben we het nog niet over de aanstaande renovatie van de Sebastiaansbrug.
In een zoektocht naar betere doorstroming van toeristen, winkelende massa’s, forensen en studenten greep DeltaSync terug op vervoer over het water. Ir. Wenneke Lindemans riep in herinnering dat in vroeger tijden waterwegen een belangrijke rol hebben gespeeld in vrachtvervoer.
Toeval of niet, veel belangrijke locaties in Delft liggen aan of nabij het water: De Delftse Pauw, de Markt, de Porceleyne Fles en de TU-wijk met verderop Lijm & Cultuur en de toekomstige Science Port Holland.
Een speciale veerdienst zou volgens De Graaf in de spits elke 2 minuten vanaf het station naar de Nieuwe Haven tegenover het gebouw van YesDelft kunnen varen, reistijd 5 minuten. De zelfde tien schepen (met 40 plaatsen) zouden buiten de spits toeristen kunnen vervoeren en in het weekend winkelende streekgenoten.
De veerdienst zou met 1.100 passagiers per dag de verkeersdrukte over de weg met enkele procenten verlichten, berekende het wateradviesbureau. De waterbus zou vooral een alternatief zijn voor de stadsbus, en dus zou het tarief vergelijkbaar moeten zijn.
Het plan komt als geroepen voor de Nieuwe Haven, een vergeten uitstulping van het Rijn-Schiekanaal aan de Rotterdamseweg die wel een kwaliteitsimpuls kan gebruiken.
De grootste uitdaging worden nog de schepen zelf die niet meer dan 1,20 meter hoog mogen zijn (vanwege de Abtswoudsebrug) en 40 passagiers moeten kunnen bergen die ook nog vaak hun fiets mee willen nemen. Daarnaast moeten de passagiers snel in- en uit kunnen stappen en zou de aandrijving bij voorkeur elektrisch moeten zijn.
De studie naar de waterbus in Delft was een onderdeel van een onderzoek naar water en mobiliteit in acht Nederlandse steden. Het rapport is te downloaden op de site van DeltaSync.
Comments are closed.