Medewerkers en gasten die met de auto naar de TU waren gekomen vonden gisteren een oproep onder hun ruitenwisser: of ze mee wilden doen aan een onderzoek naar ‘een effectief en acceptabel mobiliteitsbeleid voor de TU Delft’.
Of gratis parkeren mogelijk moet blijven, stond erop. Gaat er iets veranderen op de campus?
Wie de moeite neemt de link naar de Google-enquête in te typen of de QR-code te scannen, krijgt op die vraag geen antwoord. Het grootste deel van de vragenlijst gaat over de vraag of de geënquêteerde kiest voor auto of openbaar vervoer bij verschillende gegeven omstandigheden.
Er zijn in totaal twaalf van die situaties. De variatie zit in gratis parkeren of een dagtarief van €2,50 of €5,00. Ook de looptijd van en naar de parkeerplaats wisselt, net als de hoeveelheid sprinters die stoppen op Delft en Delft-Zuid. Andere variabelen zijn een persoonlijk reisadvies, een volledige vergoeding van openbaar vervoerskosten, tram 1 in het Mekelpark en extra fietspaden op en rond de campus.
Op de oproep voor de enquête staan de namen van transportonderzoekers Bert van Wee en Jan Anne Annema. En die van masterstudent Lana Keijzer. Zij loopt stage bij de dienst facilitair management en vastgoed. Maar de enquête maakt onderdeel uit van haar afstuderen, vertelt ze, niet van een fmvg-onderzoek. De vragen en variabelen heeft ze zelf bedacht. “Ik heb gekozen wat ik interessant vind uit wat ik in de literatuur heb gevonden over vervoersmiddelkeuze. Ik weet niet of fmvg iets gaat doen met de uitkomsten.”
Als dat zo is, zal het een klein deel uitmaken van een veel groter geheel aan overwegingen rondom mobiliteit en duurzaamheid, zegt Bert van Wee. Maar wat kan de TU doen aan de frequentie van sprinters of de komst van weer een andere tramlijn dan degene die al jaren op zich laat wachten? “De variabelen uit dit masteronderzoek hoefden niet te worden gefilterd op wat wel of niet reëel is. De TU heeft natuurlijk niks te zeggen over de frequentie van sprinters, maar het is leuk om te weten hoe die frequentie zich verhoudt tot betaald parkeren.”
Dat betaald parkeren is iets waar de TU wel invloed op heeft. Eens in de zoveel tijd komt het als optie voorbij. De universiteit zou niet de eerste zijn die het invoert. De Erasmus Universiteit en de Universiteit Utrecht hebben het al, vertelt Van Wee. Volgens hem is het een optie wanneer een universiteit mobiliteit wil beïnvloeden en duurzaamheid wil bevorderen. “Ja, dat roept veel weerstand op. Totdat het er is. Daarna wordt het veel positiever beoordeeld, blijkt uit onderzoek.”
Comments are closed.