Education

Filmtips

(Regie: Todd Haynes)Humoristisch drama over sociale taboes in de jaren vijftig. Temidden van jaren-vijftig-designmeubelair leiden mr. and mrs.

Magnatech met hun twee ideaalkinderen een Balkenendiaans voorbeeldleven. Zo perfect, zo paradijselijk, daar moet meer aan de hand zijn… De openingsfilm van het Internationaal Filmfestival Rotterdam. (Haags Filmhuis)

Bloody Sunday

(Regie: Paul Greengrass)

Meesterlijk drama waarin Greengrass stelling neemt in het Noord-Ierse conflict dat op Bloody Sunday dertien slachtoffers eiste. Een hoofdrol is weggelegd voor James Nesbitt (Adam uit ‘Cold Feet’). Won een Gouden Beer in Berlijn. (Haags Filmhuis en Lantaren/Venster)

Microcosmos

(Regie: Claude Nuridsany)

Natuurfilm uit 1996 met mooie beelden over de keiharde wereld van de insecten. (Lumen)

Cidade de Deus

(Regie: Fernando Meirelles)

Meirelles toont de donkere kanten van Brazilië aan de hand van een liefdesverhaal in Rio de Janeiro’s bekendste sloppenwijk. Inmiddels besloot de Braziliaanse president Lula tot een grootschalige herinrichting van de wijk. (Lantaren/Venster)

Full frontal

(Regie: Steven Soderbergh)

Hollywood-ster Julia Roberts moest zelf voor vervoer en make-up zorgen in deze lowbudget film in een film in een film. De grofkorrelige, overbelichte en onscherpe beelden beschouwt Soderbergh als een statement. De rest van de wereld beschouwt zijn film vooral als lelijk en dodelijk saai. (Lumen)

Fat Girl

(Regie: Catherine Breillat)

Breillats visie op seksualiteit. De twaalfjarige Anaïs is dik, schaamt zich daarvoor en droomt van haar ontmaagding. Ze moet toezien hoe haar drie jaar oudere en wel knappe zus Elena tijdens een vakantie een Italiaan aan de haak slaat. Maar of dat resulteert in idyllische ontmaagding? (Lumen)

Divine intervention

(Regie: Elia Suleiman)

E.S. en zijn beeldschone vriendin ontmoeten elkaar noodgedwongen op de parkeerplaats bij een Israëlische grenspost. De film toont de dagelijkse pesterijen waarmee Palestijnen en Israëli elkaar het leven zuur maken. Winnaar van de juryprijs in Cannes, maar uitgesloten van deelname aan de Oscars omdat Palestina geen officieel erkend land is. (Haags Filmhuis en Lantaren/Venster)

Bowling for Columbine

(Regie: Michael Moore)

Kritische documentaire waarin Moore zich afvraagt waar de Amerikaanse neiging tot wapengekletter uit voortkomt. De regisseur stapt een bank binnen, opent een rekening en krijgt als welkomstgeschenk een geweer. Bekroond met de publieksprijs op documentairefestival Idfa in Amsterdam. (Haags Filmhuis en Lantaren/Venster)

Editor Redactie

Do you have a question or comment about this article?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.