Education

Een lokkertje van de file naar de trein

De onlangs in Delft afgestudeerde industrieel ontwerper Piero Witmer won afgelopen maandag de NS Ontwerpwedstrijd 2006. Zijn ontwerp voor een nieuwe bagageruimte zou treinreizen aantrekkelijker kunnen maken.

Ter hoogte van Schiphol is het voor de treinreiziger een vertrouwd gezicht: de toerist die met een laatste krachtinspanning een loodzware koffer in de bagageruimte boven zijn hoofd probeert te mikken. Het prijswinnende ontwerp van Piero Witmer (26) zou het zomaar verleden tijd kunnen maken. De stoelen in de trein zijn op zijn tekening verhoogd, zodat een nieuwe ruimte ontstaat waar je als treinreiziger je spullen kunt stallen. Adieu, ouderwets bagagerek.

Vier jonge ontwerpers waren geselecteerd om deel te nemen aan de wedstrijd, die onderdeel vormt van de Dutch Design Week in Eindhoven. In een briefing maakten ze kennis met de verschillende soorten treinreiziger waar je volgens de NS tijdens een treinreis naast zou kunnen komen te zitten. Dat varieerde van de alom gevreesde ‘gezelligheidszoeker’ tot de muisstille ‘retraitant’ (sleutelwoorden: ‘boek’ en ‘niet storen’). “Eigenlijk ben ik uitgegaan van een algemeen type treinreiziger”, bekent de prijswinnaar. “En dan met name een reiziger met een vouwfiets van bescheiden formaat, die hij nu onder zijn stoel kwijt kan.” Het was een idee waar Witmer al jaren mee rondliep. “In Nederland gaan heel wat mensen graag met de fiets naar hun werk. Dat is gezond en duurzaam. Met mijn ontwerp wilde ik de combinatie treinreizen en fietsen naar je werk eenvoudiger en aantrekkelijker maken. Je hoeft je fiets niet meer te stallen op een station of neer te zetten in de tussenruimtes van de coupés.” Als je het door een groene bril bekijkt zou Witmers ontwerp automobilisten van de file naar de trein kunnen lokken.

Na een presentatie op een catwalk wees een jury, bestaande uit NS’ers en NS-klanten, Witmers ontwerp als het meest geslaagd aan. Dat betekent dat hij zijn ontwerp de komende maanden in samenwerking met de NS gaat uitwerken. “Voor mij is het heel belangrijk dat ik bij de uitwerking betrokken blijf. Ik weet zeker dat ik het ontwerp in een aantal opzichten nog kan verbeteren.”

Witmer is betrekkelijk optimistisch over de kans dat zijn idee uiteindelijk ook verwezenlijkt zal worden. “De NS heeft me gevraagd niet al te veel over de toekomstige samenwerking te vertellen: dat beschouwen ze toch als bedrijfsgevoelige informatie. Maar het is geen vrijblijvende exercitie. Dit ontwerp zal zeker getest worden.”

Witmer hoorde pas laat van de NS Ontwerpwedstrijd. Op de TU Delft was er niet zoveel ruchtbaarheid aan gegeven. “Ik heb me vrij laat ingeschreven en heb anderhalve week lang aardig hard gewerkt.”

Ter hoogte van Schiphol is het voor de treinreiziger een vertrouwd gezicht: de toerist die met een laatste krachtinspanning een loodzware koffer in de bagageruimte boven zijn hoofd probeert te mikken. Het prijswinnende ontwerp van Piero Witmer (26) zou het zomaar verleden tijd kunnen maken. De stoelen in de trein zijn op zijn tekening verhoogd, zodat een nieuwe ruimte ontstaat waar je als treinreiziger je spullen kunt stallen. Adieu, ouderwets bagagerek.

Vier jonge ontwerpers waren geselecteerd om deel te nemen aan de wedstrijd, die onderdeel vormt van de Dutch Design Week in Eindhoven. In een briefing maakten ze kennis met de verschillende soorten treinreiziger waar je volgens de NS tijdens een treinreis naast zou kunnen komen te zitten. Dat varieerde van de alom gevreesde ‘gezelligheidszoeker’ tot de muisstille ‘retraitant’ (sleutelwoorden: ‘boek’ en ‘niet storen’). “Eigenlijk ben ik uitgegaan van een algemeen type treinreiziger”, bekent de prijswinnaar. “En dan met name een reiziger met een vouwfiets van bescheiden formaat, die hij nu onder zijn stoel kwijt kan.” Het was een idee waar Witmer al jaren mee rondliep. “In Nederland gaan heel wat mensen graag met de fiets naar hun werk. Dat is gezond en duurzaam. Met mijn ontwerp wilde ik de combinatie treinreizen en fietsen naar je werk eenvoudiger en aantrekkelijker maken. Je hoeft je fiets niet meer te stallen op een station of neer te zetten in de tussenruimtes van de coupés.” Als je het door een groene bril bekijkt zou Witmers ontwerp automobilisten van de file naar de trein kunnen lokken.

Na een presentatie op een catwalk wees een jury, bestaande uit NS’ers en NS-klanten, Witmers ontwerp als het meest geslaagd aan. Dat betekent dat hij zijn ontwerp de komende maanden in samenwerking met de NS gaat uitwerken. “Voor mij is het heel belangrijk dat ik bij de uitwerking betrokken blijf. Ik weet zeker dat ik het ontwerp in een aantal opzichten nog kan verbeteren.”

Witmer is betrekkelijk optimistisch over de kans dat zijn idee uiteindelijk ook verwezenlijkt zal worden. “De NS heeft me gevraagd niet al te veel over de toekomstige samenwerking te vertellen: dat beschouwen ze toch als bedrijfsgevoelige informatie. Maar het is geen vrijblijvende exercitie. Dit ontwerp zal zeker getest worden.”

Witmer hoorde pas laat van de NS Ontwerpwedstrijd. Op de TU Delft was er niet zoveel ruchtbaarheid aan gegeven. “Ik heb me vrij laat ingeschreven en heb anderhalve week lang aardig hard gewerkt.”

Editor Redactie

Do you have a question or comment about this article?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.