Education

DUT10

Meer vermogen en nog zuiniger. De nieuwste auto die het DUT Racing Team dinsdag op de Markt onthulde, gaat hoge ogen gooien bij de ontwerp- en racewedstrijd Formula Student.

Meer dan vijfhonderd studententeams van over de hele wereld strijden in juli om de titel op het circuit van Silverstone. De Delftse studenten die een jaar aan de racewagen hebben gewerkt, verwachten veel van hun op bio-ethanol rijdende bolide. Ook rector Luyben, hier op de foto in de cockpit, lijkt het wel te zien zitten.

De workshop design&emotion laat zien hoe IO-studenten tot een ontwerp met emoties komen. Neem zesdejaars IO-student Laura Talsma (23). Ze stort zich voor de workshop op het ontwerp van een ‘vermaakplek´ in een vliegtuig. Op de plek waar stewardessen maaltijden opwarmen, moet een plek komen waar reizigers zich kunnen ontspannen.

Maar wie ontwerpen combineert met emoties, heeft niet genoeg aan het bestuderen van de krappe ruimte. Talsma probeert daarom samen met medestudenten Joost van Hoevelaak (23) en Jules Weijdema (24) de nodige emoties in het ontwerp te verwerken. Na een grondige analyse van wat voor soort mensen er in een vliegtuig stappen, kiezen ze voor de eenzame reiziger. “We noemen hem de lonesome emo-aircowboy”, zegt Talsma. “We konden voor onze doelgroep kiezen uit vakantiegangers, terroristen en mensen die uit het raam willen kijken. Alleenstaande reizigers lijken eenzaam, maar dat hoeven ze niet te zijn. Het zijn reizigers met een interessant verhaal, want er is een reden dat ze alleen reizen. Ze zijn op weg naar een begrafenis of een bruiloft. Het is spannend om voor zo iemand een product te ontwerpen.”

Helemaal als dat product er ook nog eens voor moet zorgen dat de luchtcowboy zich trots of bewonderd voelt. Het drietal associeert er op los hoe die emotie bewerkstelligd kan worden bij hun aparte personage. “De lonesome emo-aircowboy is sneller dan zijn eigen emotie”, zegt Van Hoevelaak. “Hij is intrigerend en heeft een eigen territorium. Hij wil graag met mensen praten, maar niet zelf beginnen.” “En hij hoopt in het vliegtuig de liefde van zijn leven tegen te komen”, vullen Weijdema en Talsma hem aan. Hun luchtcowboy is stiekem ook een beetje romantisch.

Na het uitpluizen van het karakter gaan ze na hoe hun relaxproduct ervoor kan zorgen dat de eenzame reiziger zich trots gaat voelen. “Het moet een product worden die de man het idee geeft dat hij anders is dan de rest, maar tegelijkertijd moeten de andere reizigers hem enorm waarderen als hij het gebruikt”, zegt Hoevelaak. Hoe ze dat voor elkaar willen krijgen, is nog een vraagteken.

“Deze emotion&design workshop is een exotische manier om je creativiteit te gebruiken”, zegt Talsma. “Het is een andere manier van ontwerpen. Lastig, maar leuk. Hoe het product eruit gaat zien, stel je tot het laatste moment uit omdat je veel meer moet nadenken voor wie het bedoeld is.” “Je dwingt de emotie ook veel explicieter het product in”, zegt Weijdema.
“Door design met emotie te combineren leren ontwerpers hun intuïtie beter te voeden en structuur te geven”, zegt Paul Hekkert, een van de oprichters van de Design&emotion Society. Tien jaar geleden werd de society opgericht. “Toen was er nog weerstand tegen deze manier van ontwerpen.”

In tien jaar tijd groeide het initiatief uit tot een groot platform voor ontwerpers over de hele wereld. Cases uit de onderzoek,- en ontwerpwereld, zoals een ontbijtontwerp voor KLM waarbij verveelde reizigers tijdens hun vlucht geprikkeld werden om bezig te zijn door middel van het zelf combineren van eten, worden tijdens platforms en workshops weer als leermoment gebruikt. “Het begon tien jaar geleden allemaal hier op IO, en na tien jaar zwerven over de hele wereld, van Hongkong tot Chicago, zijn we nu weer even thuis met DES. Dat is voor ons en de TU een cadeautje”, zegt Hekkert.

Editor Redactie

Do you have a question or comment about this article?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.