Vierdejaarsstudente civiele techniek Funda Gökhan heeft een nieuwe digitale gids gelanceerd voor mobiele telefoonnummers en e-mailadressen.
Gidsen en zoekprogramma’s voor vaste nummers zijn er in overvloed. Maar databases met mobiele telefoonnummers en e-mailadressen, probeer die maar eens te vinden. Een gids speciaal voor die persoonsgegevens, daar moet een markt voor zijn, dachten Gökhan en haar zakelijk partner Maud Brugman. Ze lanceerden daarom onlangs een website, waarop ze de komende jaren miljoenen gegevens hopen te verzamelen.
“Mobiele telefonie krijgt langzaam maar zeker de overhand op vaste lijnen”, licht Gökhan toe. “Mensen die uitsluitend mobiel bellen, staan vaak niet eens meer in de telefoongids vermeld. Ze verdwijnen. En dat is ontzettend lastig als je een nummer van iemand kwijt bent geraakt. E-mailadressen worden ook steeds belangrijker. Op den duur zullen telefoonnummers zelfs verdwijnen en communiceren mensen alleen nog met e-mailadressen. Deze worden dan ook gebruikt om mee te bellen”, verwacht de studente.
Op de website van de twee startende ondernemers kunnen mensen hun eigen gegevens invullen: telefoonnummers en e-mailadressen, of alleen één van beiden. Die gegevens zijn dan via een zoekfunctie voor alle leden toegankelijk. Lidmaatschap kost tien euro per jaar. “Maar de eerste tien- â twintigduizend aanmeldingen zijn gratis”, haast Gökhan zich te zeggen.
Het online bedrijf richt zich vooral op jongeren. “Zij bepalen de markt”, zegt Gökhan. “Als het bij hen aanslaat volgt de rest vanzelf.”
Honderd deelnemers heeft 12CommuniGate.com nu. Geen partij dus voor de telefoongids van KPN die het gros van de bevolking tot haar klanten kan rekenen, zou je denken. Zeker niet nu ook dit bedrijf van plan is mobiele telefoonnummers onder te brengen in een digitale database.
Maar zo somber zijn de twee ondernemers niet. “KPN start pas in 2007 met zijn nieuwe digitale gids”, zegt Gökhan. “Wij zijn dan al een tijdje bezig. Ons bestand zal tegen die tijd sterk gegroeid zijn door mond-tot-mondreclame. Daarnaast ligt bij ons de nadruk meer op e-mailadressen. Wat dat betreft concurreren we niet met KPN.”
12Communigate heeft veel weg van Skype, het bekendste bedrijf dat telefonie via internet aanbiedt. Ook met 12Communigate kun je gratis van computer naar computer bellen, of tegen laag tarief naar vaste en mobiel nummers. Ook dit zal volgens Gökhan mensen over de streep trekken.
Gidsen en zoekprogramma’s voor vaste nummers zijn er in overvloed. Maar databases met mobiele telefoonnummers en e-mailadressen, probeer die maar eens te vinden. Een gids speciaal voor die persoonsgegevens, daar moet een markt voor zijn, dachten Gökhan en haar zakelijk partner Maud Brugman. Ze lanceerden daarom onlangs een website, waarop ze de komende jaren miljoenen gegevens hopen te verzamelen.
“Mobiele telefonie krijgt langzaam maar zeker de overhand op vaste lijnen”, licht Gökhan toe. “Mensen die uitsluitend mobiel bellen, staan vaak niet eens meer in de telefoongids vermeld. Ze verdwijnen. En dat is ontzettend lastig als je een nummer van iemand kwijt bent geraakt. E-mailadressen worden ook steeds belangrijker. Op den duur zullen telefoonnummers zelfs verdwijnen en communiceren mensen alleen nog met e-mailadressen. Deze worden dan ook gebruikt om mee te bellen”, verwacht de studente.
Op de website van de twee startende ondernemers kunnen mensen hun eigen gegevens invullen: telefoonnummers en e-mailadressen, of alleen één van beiden. Die gegevens zijn dan via een zoekfunctie voor alle leden toegankelijk. Lidmaatschap kost tien euro per jaar. “Maar de eerste tien- â twintigduizend aanmeldingen zijn gratis”, haast Gökhan zich te zeggen.
Het online bedrijf richt zich vooral op jongeren. “Zij bepalen de markt”, zegt Gökhan. “Als het bij hen aanslaat volgt de rest vanzelf.”
Honderd deelnemers heeft 12CommuniGate.com nu. Geen partij dus voor de telefoongids van KPN die het gros van de bevolking tot haar klanten kan rekenen, zou je denken. Zeker niet nu ook dit bedrijf van plan is mobiele telefoonnummers onder te brengen in een digitale database.
Maar zo somber zijn de twee ondernemers niet. “KPN start pas in 2007 met zijn nieuwe digitale gids”, zegt Gökhan. “Wij zijn dan al een tijdje bezig. Ons bestand zal tegen die tijd sterk gegroeid zijn door mond-tot-mondreclame. Daarnaast ligt bij ons de nadruk meer op e-mailadressen. Wat dat betreft concurreren we niet met KPN.”
12Communigate heeft veel weg van Skype, het bekendste bedrijf dat telefonie via internet aanbiedt. Ook met 12Communigate kun je gratis van computer naar computer bellen, of tegen laag tarief naar vaste en mobiel nummers. Ook dit zal volgens Gökhan mensen over de streep trekken.

Comments are closed.