1. Bert
Het aantal verkeersdoden op wegen met een snelheidslimiet van 130 kilometer per uur, is in 2015 verdrievoudigd. In 2014 vielen er nog tien slachtoffers op deze wegen, in 2015 waren het er 32.
Dit staat in een brief die minister Schultz van Infrastructuur naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. Die toename is volgens hoogleraar transportbeleid prof.dr. Bert van Wee (TBM) geen toeval. “Ik heb nog geen statistiek op de cijfers losgelaten, maar je kunt op je klompen aanvoelen dat de toename te groot is om door toeval te worden verklaard.” Van Wee had een bewogen week. Tal van media berichtten over dit onderwerp en citeerden hem. Hij vindt dat Rijkswaterstaat slecht werk levert. “Ik vind het schokkend dat Rijkswaterstaat geen onderzoek doet naar het gedrag van automobilisten op 130-kilometer-per-uur-wegen, en naar de ongevallen met en zonder dodelijk afloop. De verhoging van de snelheidslimiet was van begin af aan een omstreden onderwerp. Als je het dan toch invoert, moet je goed onderzoeken wat de gevolgen zijn.”
2. Peter
“Ik wil niet langs de zijlijn blijven staan”, tekende alumnimagazine Delft Integraal onlangs nog op uit zijn mond. Prof.dr. Peter Boelhouwer (OTB) vindt dat hij te allen tijde zijn mening moet geven. “Het gaat helemaal verkeerd met de woningmarkt. We krijgen enorme woningtekorten”, meent de hoogleraar volkshuisvesting. Zijn openhartigheid wordt hem niet altijd in dank afgenomen. Maar wel vorige week. Toen benoemde de burgemeester van Zoetermeer hem tot Officier in de Orde van Oranje-Nassau. “Professor Boelhouwer ontvangt deze onderscheiding voor zijn grote impact op talentontwikkeling en wetenschappelijke vooruitgang in zijn vakgebied en zijn inzet voor de samenleving”, aldus een persbericht van de gemeente. Professor Boelhouwer is sinds 1987 werkzaam aan de TU en sinds 2001 hoogleraar housing systems bij de faculteit Bouwkunde en voorzitter van de afdeling OTB – Research for the Built Environment.
Comments are closed.