Als je toch eens geluk kon vinden door simpelweg rond te lopen in het juiste gebouw. Niet je kapitale droomvilla maar een hybride pand dat kinderen aan de onderkant van de maatschappij de juiste kansen biedt om op te klimmen en zo gelukkig te worden. Architect Barbara Jakubowska (27) weet zeker dat het werkt.
- Onderzoek: ‘The ABC of Happiness’
- Eindcijfer: 9
Ze zat zelf niet lekker in haar vel. Zocht als immigrant in Nederland naar haar pad als architect en raakte gefascineerd door hoe je geluk kunt afdwingen. Dat bleek goed te combineren met haar afstuderen.
“Immigranten blijken tot de minst gelukkige groepen in Nederland te behoren. Met name in Rotterdam-Zuid, waar ik mijn onderzoek op richtte, leven ze aan de onderkant van de maatschappij. Ze hebben onvoldoende toegang tot opleiding en gezondheidszorg, en dat komt de groeiende intolerantie van autochtone Nederlanders naar (westerse én niet-westerse) immigranten niet ten goede.” Ze kan het weten, zelf komt Jakubowska uit Polen. “Toch beperkt het gebrek aan geluksgevoel zich in Rotterdam-Zuid niet tot die groep mensen; autochtone gezinnen met lage inkomens lopen tegen dezelfde beperkingen aan.”
Die problemen beginnen bij de jeugd. Geef kinderen goed onderwijs en goede gezondheidszorg, en ze ontwikkelen zich succesvoller, stelt Jakubowska. “Daar moet ik als architect toch aan kunnen bijdragen?” Dus ontwierp ze een gebouw dat de kloof tussen allochtone en autochtone kinderen en hun families moet verkleinen, om problemen in de toekomst te voorkomen. “Wetenschappers erkennen dat de omgeving – of die nu al bestaat of architecten hem creëren – onbewust van invloed kan zijn op hoe gelukkig mensen zich voelen. Idealiter richt een gebouw zich dus op lichaam, geest en ziel, en biedt diverse mogelijkheden om alle drie te prikkelen. Doe dat bij kinderen, en je geeft ze de kans te bloeien.”
Een multifunctioneel gebouw dus, dat onderwijs, gezondheidszorg en voeding (moestuinen) omvat, evenals gelegenheden voor ouders om elkaar te ontmoeten. Aangepast op het reguliere onderwijssysteem in Nederland, maar met een focus op andere sporten dan de gangbare, zoals martial arts. “Die stimuleren focus en controle”, denkt de architect. En: kinderen leren er vrienden maken in een veilige omgeving. “Uiteindelijk zal zo’n gebouw ook de autochtone bevolking aantrekken, en één grote melting pot worden die de multi-culturele samenleving stimuleert.” Dat ze haar ontwerp heeft gemaakt naast de niet meer gebruikte Hefbrug in Rotterdam, is een metafoor. “Ooit verbond de brug noord en zuid met elkaar. Ik wil hem een publiek pad maken naar een nieuwe verbinding.” Natuurlijk is het niet dé oplossing voor de immigrantenproblematiek, beseft ze. “Met mijn onderzoek wil ik vooral een statement maken, wereldwijd, en laten zien wat momenteel ontbreekt in ons schoolsysteem en de maatschappij.”
Comments are closed.