Een commissie van het college van dekanen brengt binnenkort een rapport uit waarin de functie van ‘onderwijsdirecteur’ wordt bepleit. De commissie, onder leiding van IO-hoogleraar Smets, wil op deze manier per studierichting iemand eindverantwoordelijk maken voor de kwaliteit van het onderwijs.
br />
,,Waar het aan schort is een systeem waarbij we onderwijs zien als een totaalpakket waarbij dingen onderling op elkaar staan afgestemd”, aldus rector Wakker. ,,Te vaak wordt gesignaleerd dat ergens een probleem zit, zonder helder voor de geest te hebben hoe we dat oplossen. Door nu iemand aan te stellen die hiërarchiek boven de hoogleraren staat en de totaalkwaliteit in de gaten houdt, zouden we dat kunnen oplossen.”
Wakker sprak onlangs in het college van dekanen zijn zorg uit over de kwaliteit, in de ruime zin des woords, van onderwijs en onderzoek aan de TU. Volgens hem wijzen momenteel teveel indicatoren op een achteruitgang in kwaliteit. Hij noemt als voorbeeld de visitatiecommissies (,,Ik vind dat ze teveel kritiek hebben”) en het zogenaamde CCTO-rapport over de ontwerpersopleidingen (,,Dat loopt niet lekker; niet zoals het aan een topuniversiteit hoort”). Ook uit gesprekken met studenten zegt hij signalen te ontvangen waaruit blijkt ,,dat we iets moeten doen”.
Het voorstel voor de functie van onderwijsdirecteur is slechts één van de conclussies van de commissie-Smets. Het eindrapport moet nog in het dekanencollege worden besproken. (H.O.)
Een commissie van het college van dekanen brengt binnenkort een rapport uit waarin de functie van ‘onderwijsdirecteur’ wordt bepleit. De commissie, onder leiding van IO-hoogleraar Smets, wil op deze manier per studierichting iemand eindverantwoordelijk maken voor de kwaliteit van het onderwijs.
,,Waar het aan schort is een systeem waarbij we onderwijs zien als een totaalpakket waarbij dingen onderling op elkaar staan afgestemd”, aldus rector Wakker. ,,Te vaak wordt gesignaleerd dat ergens een probleem zit, zonder helder voor de geest te hebben hoe we dat oplossen. Door nu iemand aan te stellen die hiërarchiek boven de hoogleraren staat en de totaalkwaliteit in de gaten houdt, zouden we dat kunnen oplossen.”
Wakker sprak onlangs in het college van dekanen zijn zorg uit over de kwaliteit, in de ruime zin des woords, van onderwijs en onderzoek aan de TU. Volgens hem wijzen momenteel teveel indicatoren op een achteruitgang in kwaliteit. Hij noemt als voorbeeld de visitatiecommissies (,,Ik vind dat ze teveel kritiek hebben”) en het zogenaamde CCTO-rapport over de ontwerpersopleidingen (,,Dat loopt niet lekker; niet zoals het aan een topuniversiteit hoort”). Ook uit gesprekken met studenten zegt hij signalen te ontvangen waaruit blijkt ,,dat we iets moeten doen”.
Het voorstel voor de functie van onderwijsdirecteur is slechts één van de conclussies van de commissie-Smets. Het eindrapport moet nog in het dekanencollege worden besproken. (H.O.)
Comments are closed.