Met ingang van 1 september is prof. W.H. Melody benoemd tot hoogleraar Economie van infrastructuren bij de faculteit Techniek, Bestuur en Management.
De clustering van faculteiten aan onze universiteit is een feit. Dit als gevolg van een besluit van de Universiteitsraad op 27 augustus jongstleden. Per 1 september 1997 kent de TU Delft zeven faculteiten:
* Bouwkunde (Architecture, Urbanism, Housing, Technology and Management)
Opleiding: bouwkunde
Waarnemend decaan: prof. C.G. Dam
* Civiele techniek en Geo-wetenschappen (Civil Engineering and Geo Sciences)
Opleidingen: civiele techniek, technische aardwetenschappen en geodesie
Waarnemend decaan: prof.dr.ir. J.H. Vugts
* Informatietechnologie en Systemen (Informationtechnology and Systems)
Opleidingen: elektrotechniek, technische wiskunde en technische informatica
Decaan: prof.dr.ir. E. Backer
* Technische Natuurwetenschappen (Applied Sciences)
Opleidingen: scheikundige technologie, materiaalkunde en technische natuurkunde
Waarnemend decaan: prof.ir. L. Katgerman
* Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek (Aerospace Engineering)
Opleiding: luchtvaart- en ruimtevaarttechniek
Waarnemend decaan: prof.dr.ir. Th. de Jong
* Ontwerp, Constructie en Productie (Design, Engineering and Production)
Opleidingen: industrieel ontwerpen, werktuigbouwkunde en maritieme techniek
Decaan: prof.dr. J.M. Dirken
* Techniek, Bestuur en Management (Technology, Policy and Management)
Opleiding: technische bestuurskunde + voormalige faculteit WTM.
Waarnemend decaan: prof.dr. H.G. Sol
Modernisering
Het proces van feitelijke integratie van faculteiten wordt voor een belangrijk deel gevoed door de activiteiten in het kader van de Modernisering Ondersteunende Diensten (MOD). De vorming van zogenaamde clusterdiensten – clusters van ondersteunende dienstverlening – per faculteit kan nu daadwerkelijk van start gaan. Aan de nieuw benoemde decanen is daarom gevraagd voor 1 december een plan op te stellen voor de inrichting van de faculteit en de vorming van de clusterdienst. Voor de ontwikkeling van deze reorganisatieplannen worden per faculteitprojectteams samengesteld waarin leidinggevenden en medewerkers van de faculteit vertegenwoordigd zullen zijn.
MOD
Voor informatie, suggesties of opmerkingen over de “Modernisering van de Ondersteunende Diensten” kunt u contact opnemen met mw. Fransje van Veen, tst. 4594, fax 7720 of e-mail: f.m.vanveen@bu.tudelft.nl.
P&O
CAO
Per 1 september 1997 is voor de medewerkers van de TU Delft een collectieve arbeidsvoorwaardenregeling (CAO) van toepassing. Het tot nu toe geldende rechtspositiereglement (RWOO) is ingetrokken. De huidige CAO is geldig tot 1 januari 1999. Een exemplaar van de CAO kunt ophalen bij de afdeling personeel en organisatie van uw faculteit of dienst.
Personalia
Mr. Hans Krul is per 1 september benoemd tot Hoofd van de Stafeenheid Juridische Zaken. De heer Krul studeerde Nederlands Recht aan de Rijksuniversiteit Leiden. Na zijn studie is hij onder meer juridisch beleidsmedewerker bij het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid geweest. In 1991 is hij overgestapt naar de concernstaf Arbeidsvoorziening Nederland. Vanaf 1994 bekleedde hij daar de functie van hoofd van de afdeling Individuele Juridische Zaken/coördinator juridische aangelegenheden.
Melody (1937) studeerde Accounting, Finance en Economie (PhD) aan de universiteit van Nebraska (USA). Tot voor kort bekleedde Melody de functie van Gasthoogleraar en voorzitter van de Internationale Adviesraad van het Centrum voor Tele-informatica aan de Technische Universiteit van Denemarken in Lyngby.
Aan dezelfde faculteit aanvaardt prof.dr. A.H. Kleinknecht per 1 oktober de functie van hoogleraar Economie van innovatie.
Kleinknecht (1951) studeerde Economie aan de Freie Universität Berlin. In 1984 promoveerde hij aan de Vrije Universiteit Amsterdam (VU). Vóór zijn benoeming in Delft was hij hoogleraar algemene economie, in het bijzonder Industrial Economics aan de VU en directeur van het Economisch en Sociaal Instituut van de VU.
Dr.ir. G. Ooms (1941) heeft met ingang van 1 september de functie aanvaardt van hoogleraar Stromingsleer bij de faculteit Ontwerp, Constructie en Productie. Ooms wordt tevens wetenschappelijk directeur van de Onderzoekschool voor Stromingsleer ‘J.M.Burgerscentrum’.
Ooms werkte als Contract Centre manager voor fundamenteel onderzoek bij Shell International Exploration and Production in Rijswijk, Research and Technical Services. Tussen 1978 en 1984 bekleedde Ooms al een hoogleraarsstoel aan de faculteit Werktuigbouwkunde, vakgroep Stromingsleer.
Ir.G.J. Harmsen Btw (1950), consultant reactor and process engineer Shell Research & Technology Centre Amsterdam, is onlangs voor een periode van vijf jaar benoemd tot bijzonder hoogleraar duurzame chemische technologie aan de faculteit Technische Natuurwetenschappen. Professor Harmsen bezet daarmee als eerste de Hoogewerff leerstoel Duurzame Chemische Technologie. De Stichting Hoogewerff Fonds werd in 1917 door prof.dr. S. Hoogewerff opgericht met als doel de bevordering van het chemisch-technologisch onderzoek in Nederland.
Met ingang van 1 september is dr. Martin Hale (1946) benoemt tot hoogleraar Geochemie om werkzaam te zijn bij de faculteit Civiele Techniek en Geo-wetenschappen, met de opdracht als promotor op te treden van de onder zijn verantwoordelijkheid werkzame promovendi bij het IHE (International Institute for Infrastructural Hydraulic and Environmental Engineering.
Faciliteiten_ondernemingsraad_en_studentenraad
Op 8 oktober gaan de medewerk(st)ers van de TU Delft voor het eerst naar de stembus om de leden voor de nieuw te vormen ondernemingsraad te kiezen. De studenten hebben inmiddels uit hun midden de vertegenwoordigers voor de studentenraad gekozen. Het cvb heeft de volgende faciliteiten beschikbaar gesteld aan de ondernemingsraad en studentenraad:
* De voorzitter en secretaris van de ondernemingsraad zijn voor 40% vrijgesteld van hun reguliere werkzaamheden. De faculteiten waaruit de voorzitter en secretaris afkomstig zijn, worden hiervoor gecompenseerd.
* De overige leden van de ondernemingsraad kunnen maximaal 20% van hun werktijd aan de ondernemingsraad besteden.
* De secretariële en administratieve ondersteuning van de secretaris van de ondernemingsraad en de secretaris van de studentenraad bedraagt 1 fte.
* De voorzitter van de ondernemingsraad krijgt de beschikking over een budget van %50.000,- voor de lopende kosten. De studentenraad beschikt over een budget van %25.000,- voor de lopende kosten.
* Het opleidingsbudget van de ondernemingsraad bedraagt het eerste jaar %60.000,-. Voor volgende jaren is er een opleidingsbudget van %30.000,- vastgesteld. Het opleidingsbudget voor de studentenraad bedraag %30.000,- voor het eerste jaar en %15.000,- voor de volgende jaren.
* De ondernemingsraad en de studentenraad zullen wordengehuisvest in drie kamers van het Bestuursgebouw aan de Julianalaan 134. Van de drie kamers is 1 kamer bestemd voor de voorzitter en secretaris van de ondernemingsraad, 1 kamer voor de studentenraad en 1 kamer voor het secretariaat van de beide raden. Ook is vergaderruimte voor beide raden gegarandeerd.
Studentenadviesbureau
Afstudeerfonds
Met ingang van het studiejaar 97-98 zal de Commissie Financiële Ondersteuning Studenten de termijnen voor aanvragen uit het afstudeerfonds strak gaan hanteren. Het studiejaar 96-97 is door de commissie als een overgangsjaar bestempeld waarin vooralsnog van eerder genoemde strakke termijnstelling kon worden afgeweken. Dit studiejaar 97-98 echter dienen alle aanvragen met betrekking tot afstudeerfonds en techniekfonds uiterlijk 2 maanden voor het einde van de periode van gemengde studiefinanciering te worden ingediend. Voor het tempobeursfonds geldt een termijn van 1 februari volgend op het studiejaar waarin ten gevolge van bijzonder omstandigheden de temponorm niet is behaald.
Let op!! De aanvragen worden via de studieadviseur ingediend bij de Centrale Studentenadministratie.
Kamers
Er melden zich regelmatig uitwisselingsstudenten bij het Studentenadviesbureau die nog een gemeubileerde kamer nodig hebben. Daarom nogmaals deze oproep.
Als je stage gaat lopen of studeren in het buitenland of voor een paar maanden op vakantie gaat is het mogelijk om je kamer (onder) te verhuren via o.a. de Stichting DUWO. Deze stichting heeft ruime ervaring in het (onder)verhuren van kamers aan studenten die vanuit het buitenland voor een paar maanden in Delft komen studeren of stage lopen. Het voordeel om je kamer via DUWO te verhuren is dat je niet zelf iemand hoeft te zoeken, of een advertentie te plaatsen, in een periode waarin je het toch al druk hebt om alles goed te regelen. Informatie hierover via het Studentenadviesbureau.
Studentenpsychologen
Aan het Studentenadviesbureau zijn studentenpsychologen verbonden. Vanaf 1 september hebben de studentenpsychologen op dinsdag en donderdag een open spreekuur van 11.30-12.30 uur. Je kunt je hiervoor melden bij de receptie van het Studentenadviesbureau. Na dit eerste gesprek kan in overleg een vervolgafspraak worden gemaakt. Je kunt met verschillende vragen bij de studentenpsychologen terecht. Het gaat erom dat jij, alleen of met behulp van anderen, niet verder komt met een persoonlijk probleem en je merkt dat je studie eronder gaat lijden. Voorbeelden van redenen: te veel aan (lichamelijke) spanning ervaren, heimwee, problemen met ouders, moeite met aanpassen in Delft (studie/op kamers wonen/studentenvereniging), studiestress, ervaren van een persoonlijk verlies, angsten en/of depressief voelen. Belangrijk is niet te lang te wachten met de stap naar de studentenpsycholoog.
Scholarships 1998/99
The British Council, on behalf of the Foreign & Commonwealth Office, is offering a number of scholarships to outstanding graduates of Dutch universities who wish to undertake postgraduate studies in the United Kingdom. These are known as “the British Chevening Scholarships”, named after the official residence of the Secretary of State for Foreign and Commonwealth Affairs.
British Chevening Scholarships are awarded for full-time courses or periods of full-time research lasting from three months up to one year. They may cover all or part of the costs of the study/research.
Priority will be given to applications in the following subjects: economics/finance, international relations, journalism, law, modern history and political science.
For shorter courses, more vocational subjects or applied disciplines could be considered.
Applications are invited from Dutch nationals who will have completed their ‘Doctoraal’ or ‘HBO’ study before commencing postgraduate studies in Britain.
Application forms for the academic year 1998/99, i.e. starting in September 1998, can be obtained from the British Council by sending: name of the scholarships programme (British Chevening Scholarships 1998/99), name and address of the applicant and current (Dutch) educational institution.
To: The British Council, Exchanges section, Keizersgracht 269, 1016 ED Amsterdam.
Completed forms must arrive at the British Council no later than 30 October 1997, 17.00 hours.
Fax British Council is: 020-6207389, e-mail: marianne.degraaf@britcoun.nl
Internet_site_STA*D
Het Studentenadviesbureau heeft een uitgebreide internet-site met informatie voor studenten. Het adres daarvan is http://www.bu.tudelft.nl/ssc. We doen ons best om de site actueel te houden. Zo zijn er recent weer pagina’s aangepast: Overzicht van uitwisselingsprogramma’s voor studenten 1997-1998
( ../brochure/uitwiss/homepage.htm), de engelse homepage
( ../english/homepage.htm), Visiting Students Guide ’97/’98
( ../brochure/16/homepage.htm ) .
Tijd_voor_keuzes?
Kiezen en keuzes maken doe je eigenlijk de hele dag, vaak ongemerkt en onbewust. Meestal gaat het dan om de ‘kleine’ keuzes van alle dag. In je studietijd echter kom je vaak voor grotere en belangrijkere keuzen te staan. Vaak gaat dat met niet al te veel problemen. Soms echter geeft het onzekerheid, onrust en twijfel. Bijvoorbeeld als je net begonnen bent, de studie interessant vindt, maar de resultaten tegen vallen. Of later in de studie als je voor de keuze komt te staan welke afstudeerrichting of variant het beste voor je is. En ben je bijna afgestudeerd dan kom je voor de vraag te staan welke baan of functie je wilt gaan doen. Het kan tijdens de studie ook gaan om vragen als: studeer ik wel op de goede manier, hoe houd ik het overzicht op het studieprogramma, plan ik de studie wel goed ofzijn er persoonlijke zaken die de studie belemmeren. Bij al dit soort vragen is het van belang dat je inzicht hebt in je eigen mogelijkheden, eigenschappen, interesses en waarden. Het gaat om het in kaart brengen van je sterke en zwakke punten die een rol spelen bij en je ondersteunen in je studievoortgang en de keuzes daarin. Kortom: wat kan ik? (capaciteiten), Wie ben ik? (persoonlijkheid) en Wat wil ik? (belangstelling).
Heb je na lezing van het bovenstaande vragen of wil je eerst nadere informatie aarzel dan niet om een afspraak te maken met de studieloopbaanadviseurs van het Studentenadviesbureau, Mark van Graafeiland en Ben Bruens. Samen met jou kan dan worden bekeken wat de beste stappen zijn om verder te gaan.
Studentenadviesbureau, Julianalaan 134, 2628 BL Delft,
tel. : 015-278.80.12,
e-mail : ssc@bu.tudelft.nl,
internet : http://www.bu.tudelft.nl
De clustering van faculteiten aan onze universiteit is een feit. Dit als gevolg van een besluit van de Universiteitsraad op 27 augustus jongstleden. Per 1 september 1997 kent de TU Delft zeven faculteiten:
* Bouwkunde (Architecture, Urbanism, Housing, Technology and Management)
Opleiding: bouwkunde
Waarnemend decaan: prof. C.G. Dam
* Civiele techniek en Geo-wetenschappen (Civil Engineering and Geo Sciences)
Opleidingen: civiele techniek, technische aardwetenschappen en geodesie
Waarnemend decaan: prof.dr.ir. J.H. Vugts
* Informatietechnologie en Systemen (Informationtechnology and Systems)
Opleidingen: elektrotechniek, technische wiskunde en technische informatica
Decaan: prof.dr.ir. E. Backer
* Technische Natuurwetenschappen (Applied Sciences)
Opleidingen: scheikundige technologie, materiaalkunde en technische natuurkunde
Waarnemend decaan: prof.ir. L. Katgerman
* Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek (Aerospace Engineering)
Opleiding: luchtvaart- en ruimtevaarttechniek
Waarnemend decaan: prof.dr.ir. Th. de Jong
* Ontwerp, Constructie en Productie (Design, Engineering and Production)
Opleidingen: industrieel ontwerpen, werktuigbouwkunde en maritieme techniek
Decaan: prof.dr. J.M. Dirken
* Techniek, Bestuur en Management (Technology, Policy and Management)
Opleiding: technische bestuurskunde + voormalige faculteit WTM.
Waarnemend decaan: prof.dr. H.G. Sol
Modernisering
Het proces van feitelijke integratie van faculteiten wordt voor een belangrijk deel gevoed door de activiteiten in het kader van de Modernisering Ondersteunende Diensten (MOD). De vorming van zogenaamde clusterdiensten – clusters van ondersteunende dienstverlening – per faculteit kan nu daadwerkelijk van start gaan. Aan de nieuw benoemde decanen is daarom gevraagd voor 1 december een plan op te stellen voor de inrichting van de faculteit en de vorming van de clusterdienst. Voor de ontwikkeling van deze reorganisatieplannen worden per faculteitprojectteams samengesteld waarin leidinggevenden en medewerkers van de faculteit vertegenwoordigd zullen zijn.
MOD
Voor informatie, suggesties of opmerkingen over de “Modernisering van de Ondersteunende Diensten” kunt u contact opnemen met mw. Fransje van Veen, tst. 4594, fax 7720 of e-mail: f.m.vanveen@bu.tudelft.nl.
P&O
CAO
Per 1 september 1997 is voor de medewerkers van de TU Delft een collectieve arbeidsvoorwaardenregeling (CAO) van toepassing. Het tot nu toe geldende rechtspositiereglement (RWOO) is ingetrokken. De huidige CAO is geldig tot 1 januari 1999. Een exemplaar van de CAO kunt ophalen bij de afdeling personeel en organisatie van uw faculteit of dienst.
Personalia
Mr. Hans Krul is per 1 september benoemd tot Hoofd van de Stafeenheid Juridische Zaken. De heer Krul studeerde Nederlands Recht aan de Rijksuniversiteit Leiden. Na zijn studie is hij onder meer juridisch beleidsmedewerker bij het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid geweest. In 1991 is hij overgestapt naar de concernstaf Arbeidsvoorziening Nederland. Vanaf 1994 bekleedde hij daar de functie van hoofd van de afdeling Individuele Juridische Zaken/coördinator juridische aangelegenheden.
Melody (1937) studeerde Accounting, Finance en Economie (PhD) aan de universiteit van Nebraska (USA). Tot voor kort bekleedde Melody de functie van Gasthoogleraar en voorzitter van de Internationale Adviesraad van het Centrum voor Tele-informatica aan de Technische Universiteit van Denemarken in Lyngby.
Aan dezelfde faculteit aanvaardt prof.dr. A.H. Kleinknecht per 1 oktober de functie van hoogleraar Economie van innovatie.
Kleinknecht (1951) studeerde Economie aan de Freie Universität Berlin. In 1984 promoveerde hij aan de Vrije Universiteit Amsterdam (VU). Vóór zijn benoeming in Delft was hij hoogleraar algemene economie, in het bijzonder Industrial Economics aan de VU en directeur van het Economisch en Sociaal Instituut van de VU.
Dr.ir. G. Ooms (1941) heeft met ingang van 1 september de functie aanvaardt van hoogleraar Stromingsleer bij de faculteit Ontwerp, Constructie en Productie. Ooms wordt tevens wetenschappelijk directeur van de Onderzoekschool voor Stromingsleer ‘J.M.Burgerscentrum’.
Ooms werkte als Contract Centre manager voor fundamenteel onderzoek bij Shell International Exploration and Production in Rijswijk, Research and Technical Services. Tussen 1978 en 1984 bekleedde Ooms al een hoogleraarsstoel aan de faculteit Werktuigbouwkunde, vakgroep Stromingsleer.
Ir.G.J. Harmsen Btw (1950), consultant reactor and process engineer Shell Research & Technology Centre Amsterdam, is onlangs voor een periode van vijf jaar benoemd tot bijzonder hoogleraar duurzame chemische technologie aan de faculteit Technische Natuurwetenschappen. Professor Harmsen bezet daarmee als eerste de Hoogewerff leerstoel Duurzame Chemische Technologie. De Stichting Hoogewerff Fonds werd in 1917 door prof.dr. S. Hoogewerff opgericht met als doel de bevordering van het chemisch-technologisch onderzoek in Nederland.
Met ingang van 1 september is dr. Martin Hale (1946) benoemt tot hoogleraar Geochemie om werkzaam te zijn bij de faculteit Civiele Techniek en Geo-wetenschappen, met de opdracht als promotor op te treden van de onder zijn verantwoordelijkheid werkzame promovendi bij het IHE (International Institute for Infrastructural Hydraulic and Environmental Engineering.
Faciliteiten_ondernemingsraad_en_studentenraad
Op 8 oktober gaan de medewerk(st)ers van de TU Delft voor het eerst naar de stembus om de leden voor de nieuw te vormen ondernemingsraad te kiezen. De studenten hebben inmiddels uit hun midden de vertegenwoordigers voor de studentenraad gekozen. Het cvb heeft de volgende faciliteiten beschikbaar gesteld aan de ondernemingsraad en studentenraad:
* De voorzitter en secretaris van de ondernemingsraad zijn voor 40% vrijgesteld van hun reguliere werkzaamheden. De faculteiten waaruit de voorzitter en secretaris afkomstig zijn, worden hiervoor gecompenseerd.
* De overige leden van de ondernemingsraad kunnen maximaal 20% van hun werktijd aan de ondernemingsraad besteden.
* De secretariële en administratieve ondersteuning van de secretaris van de ondernemingsraad en de secretaris van de studentenraad bedraagt 1 fte.
* De voorzitter van de ondernemingsraad krijgt de beschikking over een budget van %50.000,- voor de lopende kosten. De studentenraad beschikt over een budget van %25.000,- voor de lopende kosten.
* Het opleidingsbudget van de ondernemingsraad bedraagt het eerste jaar %60.000,-. Voor volgende jaren is er een opleidingsbudget van %30.000,- vastgesteld. Het opleidingsbudget voor de studentenraad bedraag %30.000,- voor het eerste jaar en %15.000,- voor de volgende jaren.
* De ondernemingsraad en de studentenraad zullen wordengehuisvest in drie kamers van het Bestuursgebouw aan de Julianalaan 134. Van de drie kamers is 1 kamer bestemd voor de voorzitter en secretaris van de ondernemingsraad, 1 kamer voor de studentenraad en 1 kamer voor het secretariaat van de beide raden. Ook is vergaderruimte voor beide raden gegarandeerd.
Studentenadviesbureau
Afstudeerfonds
Met ingang van het studiejaar 97-98 zal de Commissie Financiële Ondersteuning Studenten de termijnen voor aanvragen uit het afstudeerfonds strak gaan hanteren. Het studiejaar 96-97 is door de commissie als een overgangsjaar bestempeld waarin vooralsnog van eerder genoemde strakke termijnstelling kon worden afgeweken. Dit studiejaar 97-98 echter dienen alle aanvragen met betrekking tot afstudeerfonds en techniekfonds uiterlijk 2 maanden voor het einde van de periode van gemengde studiefinanciering te worden ingediend. Voor het tempobeursfonds geldt een termijn van 1 februari volgend op het studiejaar waarin ten gevolge van bijzonder omstandigheden de temponorm niet is behaald.
Let op!! De aanvragen worden via de studieadviseur ingediend bij de Centrale Studentenadministratie.
Kamers
Er melden zich regelmatig uitwisselingsstudenten bij het Studentenadviesbureau die nog een gemeubileerde kamer nodig hebben. Daarom nogmaals deze oproep.
Als je stage gaat lopen of studeren in het buitenland of voor een paar maanden op vakantie gaat is het mogelijk om je kamer (onder) te verhuren via o.a. de Stichting DUWO. Deze stichting heeft ruime ervaring in het (onder)verhuren van kamers aan studenten die vanuit het buitenland voor een paar maanden in Delft komen studeren of stage lopen. Het voordeel om je kamer via DUWO te verhuren is dat je niet zelf iemand hoeft te zoeken, of een advertentie te plaatsen, in een periode waarin je het toch al druk hebt om alles goed te regelen. Informatie hierover via het Studentenadviesbureau.
Studentenpsychologen
Aan het Studentenadviesbureau zijn studentenpsychologen verbonden. Vanaf 1 september hebben de studentenpsychologen op dinsdag en donderdag een open spreekuur van 11.30-12.30 uur. Je kunt je hiervoor melden bij de receptie van het Studentenadviesbureau. Na dit eerste gesprek kan in overleg een vervolgafspraak worden gemaakt. Je kunt met verschillende vragen bij de studentenpsychologen terecht. Het gaat erom dat jij, alleen of met behulp van anderen, niet verder komt met een persoonlijk probleem en je merkt dat je studie eronder gaat lijden. Voorbeelden van redenen: te veel aan (lichamelijke) spanning ervaren, heimwee, problemen met ouders, moeite met aanpassen in Delft (studie/op kamers wonen/studentenvereniging), studiestress, ervaren van een persoonlijk verlies, angsten en/of depressief voelen. Belangrijk is niet te lang te wachten met de stap naar de studentenpsycholoog.
Scholarships 1998/99
The British Council, on behalf of the Foreign & Commonwealth Office, is offering a number of scholarships to outstanding graduates of Dutch universities who wish to undertake postgraduate studies in the United Kingdom. These are known as “the British Chevening Scholarships”, named after the official residence of the Secretary of State for Foreign and Commonwealth Affairs.
British Chevening Scholarships are awarded for full-time courses or periods of full-time research lasting from three months up to one year. They may cover all or part of the costs of the study/research.
Priority will be given to applications in the following subjects: economics/finance, international relations, journalism, law, modern history and political science.
For shorter courses, more vocational subjects or applied disciplines could be considered.
Applications are invited from Dutch nationals who will have completed their ‘Doctoraal’ or ‘HBO’ study before commencing postgraduate studies in Britain.
Application forms for the academic year 1998/99, i.e. starting in September 1998, can be obtained from the British Council by sending: name of the scholarships programme (British Chevening Scholarships 1998/99), name and address of the applicant and current (Dutch) educational institution.
To: The British Council, Exchanges section, Keizersgracht 269, 1016 ED Amsterdam.
Completed forms must arrive at the British Council no later than 30 October 1997, 17.00 hours.
Fax British Council is: 020-6207389, e-mail: marianne.degraaf@britcoun.nl
Internet_site_STA*D
Het Studentenadviesbureau heeft een uitgebreide internet-site met informatie voor studenten. Het adres daarvan is http://www.bu.tudelft.nl/ssc. We doen ons best om de site actueel te houden. Zo zijn er recent weer pagina’s aangepast: Overzicht van uitwisselingsprogramma’s voor studenten 1997-1998
( ../brochure/uitwiss/homepage.htm), de engelse homepage
( ../english/homepage.htm), Visiting Students Guide ’97/’98
( ../brochure/16/homepage.htm ) .
Tijd_voor_keuzes?
Kiezen en keuzes maken doe je eigenlijk de hele dag, vaak ongemerkt en onbewust. Meestal gaat het dan om de ‘kleine’ keuzes van alle dag. In je studietijd echter kom je vaak voor grotere en belangrijkere keuzen te staan. Vaak gaat dat met niet al te veel problemen. Soms echter geeft het onzekerheid, onrust en twijfel. Bijvoorbeeld als je net begonnen bent, de studie interessant vindt, maar de resultaten tegen vallen. Of later in de studie als je voor de keuze komt te staan welke afstudeerrichting of variant het beste voor je is. En ben je bijna afgestudeerd dan kom je voor de vraag te staan welke baan of functie je wilt gaan doen. Het kan tijdens de studie ook gaan om vragen als: studeer ik wel op de goede manier, hoe houd ik het overzicht op het studieprogramma, plan ik de studie wel goed ofzijn er persoonlijke zaken die de studie belemmeren. Bij al dit soort vragen is het van belang dat je inzicht hebt in je eigen mogelijkheden, eigenschappen, interesses en waarden. Het gaat om het in kaart brengen van je sterke en zwakke punten die een rol spelen bij en je ondersteunen in je studievoortgang en de keuzes daarin. Kortom: wat kan ik? (capaciteiten), Wie ben ik? (persoonlijkheid) en Wat wil ik? (belangstelling).
Heb je na lezing van het bovenstaande vragen of wil je eerst nadere informatie aarzel dan niet om een afspraak te maken met de studieloopbaanadviseurs van het Studentenadviesbureau, Mark van Graafeiland en Ben Bruens. Samen met jou kan dan worden bekeken wat de beste stappen zijn om verder te gaan.
Studentenadviesbureau, Julianalaan 134, 2628 BL Delft,
tel. : 015-278.80.12,
e-mail : ssc@bu.tudelft.nl,
internet : http://www.bu.tudelft.nl
Comments are closed.