Education

CareLab 2014: wissel succesverhalen uit

Hoe valt borstkankerzorg te verbeteren? Dat was afgelopen vrijdag de hamvraag tijdens het eerste CareLab, een samenwerkingsverband van YES!Delft en het farmaceutische bedrijf Roche. Het winnende idee was een platform voor patiëntcommunicatie.


Tijdens het eerste CareLab2014 brainstormden technologen en patiënten met elkaar over betere borstkankerzorg. Uit onderzoek van Borstkankervereniging Nederland blijkt dat patiënten als belangrijkste verbeterpunten noemen: snellere doorlooptijden, meer aandacht voor een individueel behandelplan, begrijpelijke persoonlijke informatie en ondersteuning bij vermoeidheid, reconstructies en ‘late’ gevolgen’ zoals reïntegratie.



Aan het einde van de dag werd als meest hoopvolle idee een platform over patiëntcommunicatie uitgekozen. “Zorgprofessionals wisselen veel informatie uit, maar dan vooral medisch-inhoudelijk”, zegt Jurian Sluiman van Soflomo, een van de startups die bij de ontwikkeling van het idee betrokken was. “Net zo belangrijk is informatievoorziening voor de patiënt en soft skills van de zorgprofessional. Daarover wordt niets uitgewisseld.”



Het winnende idee is daarom tweeledig, legt Sluiman uit. “Breng mensen bij elkaar op evenementen en congressen om van elkaar te leren, bijvoorbeeld over het houden van een slechtnieuwsgesprek. Hoe help je mensen door een jarenlange behandeling heen? Er zijn veel websites over behandeling en nazorg, maar bepaal met elkaar wat de goede sites zijn. Deel deze informatie vervolgens via een platform.” Een platform voor zorgprofessionals dus met de beste voorbeelden van patientcommunicatie.



Het klinkt eigenlijk voor de hand liggend, maar volgens Sluiman gebeurt het nog niet. “Dokters zijn zo met de inhoud van hun vak bezig dat ze dit onderdeel vergeten. Patiënten weten wat de beste informatievoorziening is. De ene patiënt wil meer weten dan de ander. Hoe haak je daarop in?” Sluiman kijkt nu of hij het idee verder kan uitwerken.



De jury, gevormd door MUMC+ internist-oncoloog prof. dr. Vivianne Tjan-Heijnen, KWF-manager doelbesteding drs. Sandra Kloezen, Pink Ribbon-directeur drs. Susan Veenhoff en patient-advocate van de Borstkankervereniging dr. Margreet Jonker, noemde het platform ‘een mind-shift binnen de borstkankerzorg’. Er zijn veel goede ideeën en initiatieven in Nederland, maar betrokkenen weten dat te weinig van elkaar. Door deze initiatieven in een vroeg stadium beter met alle betrokkenen te delen, vindt concrete verbetering plaats, aldus het juryrapport.

  

Editor Redactie

Do you have a question or comment about this article?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.