Campus

Bouwkunde verbaast zich over Japan

De faculteit bouwkunde stond afgelopen week in het teken van Japan, het reisdoel van een dertigtal bouwkunde-studenten.,,Japan is een onverwacht voorbeeld van een land vol hybride en tweeslachtige dingen.’

‘ Dat schrijft professor Van Gulik, hoogleraar ‘Japan’ te Leiden, in een publicatie van studievereniging Stylos over de Japan-reis van een aantal van haar leden. Afgelopen zomer bezochten dertig ‘bouko’s” Japan in het kader van een Stylos-studiereis. Dinsdag wijdde Stylos een symposium aan het land met de vele gezichten. Het symposium, dat bedoeld was ter afsluiting van diezelfde reis, vormde meteen de opening van een fototentoonstelling over Japan. Ook mondde de reis uit in een publicatie, die dinsdag werd gepresenteerd.

Tweeslachtigheid lijkt ook de emotie te zijn die de woorden en indrukken van al diegenen die Japan hebben bezocht nalaten.

Tentoonstelling, publicatie, symposium stralen allen uit dat Japan en haar cultuur en architectuur niet in een paar woorden te vangen zijn. Dat illustreren ook de lezingen tijdens het twee uur durende symposium. Bijvoorbeeld de lezing ‘Closer through distance’ van de in ons land wonende Japanse architecte Moriko Kira. Kira laat dia’s zien van het ontwerp dat zij maakte voor een badkamer. Het moest een Japanse badkamer worden. Kira, het resultaat tonend: ,,Ik heb nog nooit een Japanse badkamer gezien die er zo uitziet.” Toch heeft het ontworpene wel degelijk iets ‘Japans’. Kira hierover: ,, Hoewel ik aan de andere kant van de wereld woon, word ik nog dagelijks geconfronteerd met mijn Japans-zijn. Bijvoorbeeld doordat mijn opdrachtgevers iets ‘Japans’ willen. Ik probeer er dus maar mee te spelen.”

In de lezing van architectuurcriticus Max van Rooy wordt vervolgens de invloed van de Japanse architectuur in Nederland nader toegelicht. Ontwerper Benno Premsela blijkt degene geweest die de zuivere eenvoud vanuit het Japanse theehuis heeft meegenomen naar het Hollandse interieur. Van Rooy, een van de weinigen die een lezing over architectuur weet te houden zonder gebruik van diaprojector, predikt met haast sacrale bewoordingen over die zuivere bouwkunst. De stedenbouw van Japan noemt hij echter lachwekkend. In Tokyo, de stad met de hoogste grondprijzen ter wereld, heerst de dictatuur van de economie, reden voor Van Rooy om te concluderen dat we van de Japanse stedebouwkunde niets kunnen leren.

Of dat zo is, valt natuurlijk te betwijfelen. Toch maken vooral tentoonstelling en publicatie duidelijk dat Japan vooral heel erg anders is dan Nederland. De schitterende foto’s, gemaakt door de studenten die de reis maakten, laten chaos en ordening, en een overvloed aan commercie zien. Maar ook ‘ en vooral ‘ mooie gebouwen. Elke goede architect zou eens in de zoveel jaar een studiereis naar Japan moeten maken, zo predikte criticus Van Rooy in zijn lezing-zonder-plaatjes. Met de bouwkundigen die er in de zomer van ’99 bijwaren komt het dus wel goed.

De fototentoonstelling is te zien op de Vide in het Bouwkundegebouw

De publicatie is te koop bij Stylos voor 15 gulden.

De faculteit bouwkunde stond afgelopen week in het teken van Japan, het reisdoel van een dertigtal bouwkunde-studenten.

,,Japan is een onverwacht voorbeeld van een land vol hybride en tweeslachtige dingen.” Dat schrijft professor Van Gulik, hoogleraar ‘Japan’ te Leiden, in een publicatie van studievereniging Stylos over de Japan-reis van een aantal van haar leden. Afgelopen zomer bezochten dertig ‘bouko’s” Japan in het kader van een Stylos-studiereis. Dinsdag wijdde Stylos een symposium aan het land met de vele gezichten. Het symposium, dat bedoeld was ter afsluiting van diezelfde reis, vormde meteen de opening van een fototentoonstelling over Japan. Ook mondde de reis uit in een publicatie, die dinsdag werd gepresenteerd.

Tweeslachtigheid lijkt ook de emotie te zijn die de woorden en indrukken van al diegenen die Japan hebben bezocht nalaten.

Tentoonstelling, publicatie, symposium stralen allen uit dat Japan en haar cultuur en architectuur niet in een paar woorden te vangen zijn. Dat illustreren ook de lezingen tijdens het twee uur durende symposium. Bijvoorbeeld de lezing ‘Closer through distance’ van de in ons land wonende Japanse architecte Moriko Kira. Kira laat dia’s zien van het ontwerp dat zij maakte voor een badkamer. Het moest een Japanse badkamer worden. Kira, het resultaat tonend: ,,Ik heb nog nooit een Japanse badkamer gezien die er zo uitziet.” Toch heeft het ontworpene wel degelijk iets ‘Japans’. Kira hierover: ,, Hoewel ik aan de andere kant van de wereld woon, word ik nog dagelijks geconfronteerd met mijn Japans-zijn. Bijvoorbeeld doordat mijn opdrachtgevers iets ‘Japans’ willen. Ik probeer er dus maar mee te spelen.”

In de lezing van architectuurcriticus Max van Rooy wordt vervolgens de invloed van de Japanse architectuur in Nederland nader toegelicht. Ontwerper Benno Premsela blijkt degene geweest die de zuivere eenvoud vanuit het Japanse theehuis heeft meegenomen naar het Hollandse interieur. Van Rooy, een van de weinigen die een lezing over architectuur weet te houden zonder gebruik van diaprojector, predikt met haast sacrale bewoordingen over die zuivere bouwkunst. De stedenbouw van Japan noemt hij echter lachwekkend. In Tokyo, de stad met de hoogste grondprijzen ter wereld, heerst de dictatuur van de economie, reden voor Van Rooy om te concluderen dat we van de Japanse stedebouwkunde niets kunnen leren.

Of dat zo is, valt natuurlijk te betwijfelen. Toch maken vooral tentoonstelling en publicatie duidelijk dat Japan vooral heel erg anders is dan Nederland. De schitterende foto’s, gemaakt door de studenten die de reis maakten, laten chaos en ordening, en een overvloed aan commercie zien. Maar ook ‘ en vooral ‘ mooie gebouwen. Elke goede architect zou eens in de zoveel jaar een studiereis naar Japan moeten maken, zo predikte criticus Van Rooy in zijn lezing-zonder-plaatjes. Met de bouwkundigen die er in de zomer van ’99 bijwaren komt het dus wel goed.

De fototentoonstelling is te zien op de Vide in het Bouwkundegebouw

De publicatie is te koop bij Stylos voor 15 gulden.

Editor Redactie

Do you have a question or comment about this article?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.